silverdoe Skrevet 20. juli 2012 #2381 Del Skrevet 20. juli 2012 Slik var min også! Så var tydelig at det var litt lite melk.. Ja, føler veldig ofte på kveldane at det går tomt. Brukte berre slike ferdigkartongar før, men no har vi faktisk gått til innkjøp av pulver.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 22. juli 2012 #2382 Del Skrevet 22. juli 2012 Hvordan går det jenter? (...) Ellers så skjer det jo så mye nå. På bare 2-3 uker så har lillingen begynt å krabbe, sette seg opp selv og reise seg opp på to bein i senga si/soffaen/etter meg eller soffaen. Han forsøker også å krabbe opp trappene! er også 4 tenner til som nesten er ute ... Så mye på en gang Her er alt flott! Fie åler seg overalt, og står ofte å gynger på alle fire. For min del så tror jeg krabbinga ikke er så big deal lenger, siden hun allerede er så vanvittig mobil. Ikveld er første kvelden med nattavvenning, jeg håper dette går fort, for natta har vært grusom de siste 3-4 månedene. Det er mer normen enn untaket at hun har våknet 3 eller fler ganger i løpet av en natt, og vi har prøvd det som prøves kan. Men tannløs, det er hun! Så flink sønnen din er! Her har vi siste dagene plutselig fått problemer med ammingen. (...) Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet om jeg gav han mme fordi jeg ikke hadde nok melk, men om jeg gir han det fordi jeg ikke gidder å pumpe meg, føler jeg meg som en udugelig mamma Æsj, problemer med ammingen er IKKE gøy! Men noen babyer vil rett og slett ikke ha pupp lenger, og jeg synes ikke at det er noe du skal plage deg selv med. Det finnes mange forskjellige MME, de smaker ikke likt, så det kan godt hende at han finner en han liker! Du er IKKE en udugelig mamma fordi sønnen din har fått brystvegring. Hvor lenge sånn ca går det mellom hvert måltid hos dere nå? Frokost rundt halv åtte, pupp før hun legges rundt ni, pupp før hun legger seg ca tolv, middag rundt 14-15 tiden, pupp før hun legger seg igjen, grøt og pupp rundt 1800. Jepp, mye pupp der. Har gått i fella med at hun får pupp for å sovne. Skal prøve å få vekk den uvanen nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 23. juli 2012 #2383 Del Skrevet 23. juli 2012 (endret) Er ikke mye med pupp fire ganger i løpet av en dag til en baby på syv mnd. Min får også pupp fire ganger fra vi står opp til han legges. Vi skal forøvrig også nattavvenne i disse dager. Begynner når vi kommer hjem fra hytten ut i uka. Endret 23. juli 2012 av Teriyaki Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trulte:-) Skrevet 24. juli 2012 #2384 Del Skrevet 24. juli 2012 Her er jeg igang igjen med trening, med lillegutt på barnepass. Fungerer superbra! :-) (og så kan man jo bruke som ekstra motivasjon at på treningsstudio kan man faktisk dusje lenge uten avbrytelser fra baby som er på vei inn dusjkabinettet, hehe...) Lillegutt elsker barnepassen! Er helt utslitt når vi kommer hjem, perfekt for å blåse ut litt energi for både mor og barn:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trulte:-) Skrevet 24. juli 2012 #2385 Del Skrevet 24. juli 2012 (men jeg har dårlig samvittighet for dette med kosthold som blir nevnt over... Vi er ikke alltid så flinke til å spise sunt her, da både jeg og sambo er vant til å trene masse, og dermed ikke sliter med vekta.. Så heretter blir det vel å gjemme godteriet til lillegutt er i seng!) :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 31. juli 2012 #2386 Del Skrevet 31. juli 2012 (men jeg har dårlig samvittighet for dette med kosthold som blir nevnt over... Vi er ikke alltid så flinke til å spise sunt her, da både jeg og sambo er vant til å trene masse, og dermed ikke sliter med vekta.. Så heretter blir det vel å gjemme godteriet til lillegutt er i seng!) :-D Jeg trodde jeg hadde svart deg! Jeg kan forstå hvis det virker som at jeg vil "være supermamma", og nesten virker dømmende for folk som ikke er helt nazi på matvanene til barna sine - og det er ikke meningen. Det er bare at jeg har alltid vært ganske stor, og opplevd mye mobbing og sånt på grunn av det. Jeg ønsker ikke det samme for Fie, iallefall ikke siden både jeg og T har lett for å legge på oss. Hun kommer ikke til å sitte med oppkuttet frukt på kino med vennene sine, mens de dytter innpå med popcorn. Men hun kommer ikke til å spise vafler til middag når hun er 9 måneder, f.eks. ___ Hvordan gikk det med nattavvenninga, Teriyaki? Har gått ganske så bra her, men minuset er at hun våknet en time tidligere nå, klokka seks. Gir jeg henne pupp så sovner hun igjen, men vi ønsker jo at hun skal "sove hele natta igjennom", for hun er egentlig ikke uthvilt. Hva mener dere? Gi henne pupp, sånn at vi fort kan legge oss ned igjen og sove, eller ta den tøffe veien, og sakte men sikkert la henne forstå at man ikke står opp før syv?.. T har kommet inn på skole, og skal studere Vernepleier på deltid. Det tror jeg blir veldig bra, for da kan han jobbe ved siden av, og se Fie litt også (han må til Sandvika for å studere, og vi bor jo i Tønsberg). Eneste som er litt minus er at studiepoengene er forskjellig for hvert semester, så dette semesteret får han ikke stipend i det hele tatt (og heller ikke lån), men neste semester får han 75% stipend. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 31. juli 2012 #2387 Del Skrevet 31. juli 2012 (endret) Går bra med avvenningen her. Natt nummer 1: Våknet to ganger, ene gangen tok 40 min, andre gangen 15 min, uten gråt natt nummer 2: Våknet en gang, men det var altså fra klokken tolv til halv tre, med en del gråting natt nummer 3: Sov hele natten!! natt nummer 4: Våknet i ettiden, fikk han ikke i seng før fem over to, gråt litt natt nummer 5: Våknet ca klokken fire, tok vel 20-30 min å legge, ingen gråt Så får vi se hvordan natt nummer seks blir. Han våkner for morgenen mellom halv seks og halv syv hver morgen. Da tar vi morgenstellet, så får han pupp oppe i stua slik at han ikke assosierer det å våkne med å få pupp. Endret 31. juli 2012 av Teriyaki Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 1. august 2012 #2388 Del Skrevet 1. august 2012 (endret) Går bra med avvenningen her. Natt nummer 1: Våknet to ganger, ene gangen tok 40 min, andre gangen 15 min, uten gråt natt nummer 2: Våknet en gang, men det var altså fra klokken tolv til halv tre, med en del gråting natt nummer 3: Sov hele natten!! natt nummer 4: Våknet i ettiden, fikk han ikke i seng før fem over to, gråt litt natt nummer 5: Våknet ca klokken fire, tok vel 20-30 min å legge, ingen gråt Så får vi se hvordan natt nummer seks blir. Han våkner for morgenen mellom halv seks og halv syv hver morgen. Da tar vi morgenstellet, så får han pupp oppe i stua slik at han ikke assosierer det å våkne med å få pupp. Natt nummer 6: Sov hele natten, fra kvart over syv til halv seks. O reiser seg forresten opp på to etter alt nå. Skal ikke sitte, nei, skal stå. Men så er han veldig flink til å sette seg ned igjen, noe han var flink til fra dag en, så blir ikke så mange knall og fall, heldigvis. Forresten, ang. dette snakket om supermamma og det med dårlig samvittighet: Jeg kommer aldri til å bli noen supermamma. Jeg har ikke energinivået til å lage absolutt all mat fra bunnen, jeg klarer ikke å sitte på gulvet og aktivisere han hele tiden, eller kun prioritere husarbeid når jeg ikke leker med han. Ligger på sofaen nå, og det gjør jeg stort sett hver morgen, mens han leker, for jeg er ikke menneske så tidlig! Rett og slett. Men jeg har ikke dårlig samvittighet. Gutten er glad og fornøyd, og får det han trenger. Så du skal ikke ha dårlig samvittighet, Trulte. Klart, det er jo en fordel å vente med godisen til ungen er lagt, men at dere evt. stort sett kun har "vanlige" middager, det er nok helt i orden. Er ikke alle som føler de har energi/tid til å bruke lang tid på middagen, så da blir det sånn. Vokste forøvrig opp med halvfabrikata selv, og selv om jeg bruker minst mulig av det, og lager en del hjemmelagd mat, så ble det absolutt folk av meg også. Var bare veldig fremmed for meg da jeg ble "voksen" og oppdaget alle de forskjellige råvarene, som i mine øyne hadde kommet i poser og slikt.. Endret 1. august 2012 av Teriyaki Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 1. august 2012 #2389 Del Skrevet 1. august 2012 Du har rett i hva du skriver, Teriyaki. Jeg ser ikke helt problemet med å lage maten til Fie fra bunnen av nå (selv om jeg sjelden gjør det), men det gidder jeg ikke en gang å prioritere når jeg starter på jobb igjen. Tror mange føler en trang til å være supermammaer, jeg vet ikke med dere, men jeg føler også et visst press når jeg leser "graviditet og spedbarnsforumet", den ene virker mer perfekt enn den andre, synes jeg. Jeg tror rett og slett folk fokuserer på forskjellige ting. Jeg, for eksempel, fokuserer på at all maten Fie skal få (både fra glass og hjemmelaget) skal være økologisk og så sunt som mulig. En venninne jeg har har veldig mange "korrekte" leker til barna sine, Fischer Price, Lamaze osv. Fie har for det meste arvet leker, Også var det hun jeg leste om på lokalavisas nettside igår som kræsjet i autovernet, og ungen på et år var ikke sikret ordentlig i bilen, så han fløy rett til frontruta, og sist gang jeg sjekket så sto det at "det er for tidlig å si om sønnens tilstand". Ikke vet jeg hva hun synes er viktig, men det er tydelig ikke bilsikkerhet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 1. august 2012 #2390 Del Skrevet 1. august 2012 (endret) Ja det begynner å bli et voldsomt press på oss mødre, men man må jo ikke glemme at i motsetning til før i tiden, så må vi ut i jobb, dermed har vi mindre tid og energi til å skape et perfekt og plettfritt hjem med mat laget fra bunnen av og ikke et støvkorn å se. Endret 1. august 2012 av Teriyaki Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 6. august 2012 Forfatter #2391 Del Skrevet 6. august 2012 Jeg blir også sliten av å lese på diverse forum o.l fordi jeg får dårlig samvittighet hvis jeg ikke er super mamma. Leker heller ikke på gulvet hele dagen, lager ikkr mat fra bunn osv. Men han er blid og fornøyd. Han skal også bare reise seg opp å stå. Vil ikke sitte sa mye. Prøver seg pa trappene hele tiden nå:-) Tann nr. 4 er på vei så han KLØR!!! Vi må også nattavvenne nå. Jeg begynner å bli sliten. I helgen så sov han hos farmoren sin og så sov han fra 19.45 til 07.45 kun avbrutt av en flaske kl 01. Han sov i sengen henne da:-) Men hjemme så er han våken mange ganger. I natt fikk han mat kl 23 og 03 og våknet kl 04.30. Gav han litt melk og han sov til kl 07.00. Han skal på eget rom nå, men vi må bytte med han pga plassen (må ha gjesteseng) på rommet hans. Og håper det vil hjelpe... savner 8 timers sammenhengende søvn:-) Bare litt over 1 mnd igjen av permisjonen... Gir dere bare vann på natta? Hvordan er matrutinene nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 6. august 2012 #2392 Del Skrevet 6. august 2012 Nattavvenninga gikk veldig bra her, men nå har hun begynt å våkne 1-2 ganger om natta igjen, jeg tror det er fordi melka er så og si borte (Jeg tenkte ikke over at nattavvenning og innføring av et måltid til gjorde at jeg ammet mer...). Tror rett og slett ikke at hun blir ordentlig mett når hun legges lenger. Så snart skal vi begynne å kun gi flaske, får håpe at nattavvenninga blir fullført. Fie har fått to tenner, og krabbet tre skritt igår! Håper hun snart krabber mer. Matrutiner: Pupp når hun våkner (mest for kos), en brødskive til frokost, 200 ml frukt til lunsj, 200 ml middag, grøt til kveldsmat, pupp når hun legger seg. Vi fikk ikke barnehageplass, så vi må vente til neste august, men fikk vite idag at vi har fått dagmamma fra januar av! Jippi! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 7. august 2012 #2393 Del Skrevet 7. august 2012 Han våkner enda en, av og til to ganger per natt, men det er mnå mest pga. vanen. Han får pupp når vihar stått opp, grøt før første lur, pupp etter første lur, brødskive til lunsj, pupp hvis han vil ha før andre lur, middag og gjerne frukt etter det, så får han smake på vår middag hvis vi har noe han kan spise også får han grøt på kvelden og til slutt pupp før leggetid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silverdoe Skrevet 7. august 2012 #2394 Del Skrevet 7. august 2012 M våkner også opp om natta enda, men det varierer veldig. Nokre gongar (som i natt) er det 1 gong, andre gongar er det 3..og av og til tek det ein time å legge han igjen (heldigvis sjeldan!) og nokre gongar er det morgon kl 4 (også heldigvis sjeldan!). Veeeldig variabelt.. Vi har ikkje noko faste tidspunkt å gå etter når det gjeld mat, for det varierer jo alt etter når han står opp. Men han får pupp ein del gongar i løpet av dagen; morgon, i forbindelse med lurane (2-3 stk) og når han skal legge seg. Og så får han graut + fruktmos, skive og middag i løpet av dagen. Og så vil han gjerne smake på det vi et Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silverdoe Skrevet 13. august 2012 #2395 Del Skrevet 13. august 2012 Har ungane dykkar begynt å seie mamma eller pappa? M seier ingen av delane enda, men han bablar mykje. Seier "geh" når det er noko spesielt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 13. august 2012 #2396 Del Skrevet 13. august 2012 Neisnakker ikke enda. men vinke gjør han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 13. august 2012 #2397 Del Skrevet 13. august 2012 babadadadamadadadababæbææææææævævæ. Så nei. Kun masse babling, ingen ord. Og ingen vinking heller. (Men nå er jo Fie minst her da! ). Hun har krabbet 3 + 1 skritt, men virker ikke som at hun er klar over at hun gjør det en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silverdoe Skrevet 13. august 2012 #2398 Del Skrevet 13. august 2012 Godt å høyre, eg trudde M var kjempeseint ute M vinker ikkje han heller, men han har fått fart på krypinga (er det forresten forskjell på krabbe og krype? Eller er det berre at mi dialekt bruker krype der andre bruker krabbe?). Han åler seg også mykje, men går meir og meir over til kryping. Og så skal han reise seg opp overalt. Så i dag tok han fatt i ein duk som låg på ein lav kommode, og knuste ein lysestake Jaja..det blir vel ikkje den siste :gjeiper: Og så må eg nesten skrive det her inne også, at eg har slutta på Cerazette og så får neste baby vere velkommen når den vil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 14. august 2012 Forfatter #2399 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) Mye babling her også, men ikke noe tydelig. Men å krabbe gjør han, og han er rask. Prøver også å gå med støvsugeren som støtte:-) må snart kjøpe gåvign tror jeg. Ellers så kan vi ikke ha noe på bordet eller komoder for han reiser seg og går langs alt han kan. Merker at det blir mer å mer å følge med på. Ellers så har han vært plaga med tenner. Han har 3 eller 4 og 2 til på vei. Mange bleier om dagen og vært mye sutring. Men kommer seg nå. Bare 1 mnd igjen av min permisjon:-( jeg er ikke klar for å jobbe enda.. Ang.cerazette... jeg går hatt min resept i lommeboka i 6 mnd!! Ikke brukt den enda. Så skulle det komme en liten enn her så er det velkommen:-) men vi er forsiktige da. Er dere i rute med menstruasjon igjen? Endret 14. august 2012 av Smørblomst82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 15. august 2012 #2400 Del Skrevet 15. august 2012 Herregud, jeg tror jeg er gravid. Og det passer dårlig! Tok test igår, og den så negativ ut til å begynne med, men etter noen minutter så kom det en veeeeldig svak strek på "test"-siden. Jeg må vente noen dager også prøve igjen... Jeg snakket med T om det, og han ønsket ikke et barn til nå. Bortsett fra at vi begge tror det blir slitsomt med to tette, jeg var elendig i hele forrige svangerskap (spesielt med en bekkenløsning som gjorde at jeg ikke klarte å bevege meg i det hele tatt), og at jeg snakket med sjefen min som kommenterte det at jeg ble akkurat ikke ferdig med prøveperioden min hos henne før jeg ble sykemeldt, så er det vel det som skremmer T mest at vi har akkurat fått kontroll på livene våre igjen etter borrelia-kaoset. Han skal jo begynne å studere nå (deltid) og skaffe seg jobb ved siden av. Han føler at forandring akkurat nå er veldig skummelt fordi vi har akkurat hatt det veldig tøft. Jeg ser alle hans poeng, men jeg er veldig usikker selv. Altså, jeg er ikke "JEG SKAL BEHOLDE!", men jeg er ikke like sikker på at abort er rett. Nei, jeg får vente noen dager å se på nytt om jeg er gravid.. Da tror jeg at jeg skal ta kontakt med amathea. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå