Gå til innhold

Skravletråd for november/desember barn 2011

Smørblomst82

Anbefalte innlegg

Endeleg har M begynt å like middag :tommelsmil: Men ikkje det eg har kleistra sjølv av det vi et til middag da, berre slike glas :) Foreløpig har han ete spaghetti med kjøttsaus og biff stroganoff. Bruker eit par-tre dagar på å ete opp eit glas, så det er ikkje sånn kjempemykje i slengen enda :) Og første skeia gir alltid grøsninger så store at han tek tak i føtene sine :fnise:

:fnise: Når Fie spiser noe hun ikke liker så ser du det på hele ansiktet hennes! Utrykket sier "Elsker du meg virkelig SÅ LITE, mamma, at du gjør dette mot meg?" :skratte: . M er flink, Fie liker ikke så mye middag. Idag spiste vi noen skjeer med kjøttkaker i brun saus av SmåFolk, det var helt greit tror jeg. Men nå er vi begge syke, så jeg ga meg ganske tidlig. Hun ville heller ha pupp og nærhet tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg kan godt kjøpe til deg neste gong vi er på Biltema :) (Eller du kan få dei to pakkane vi ikkje har opna enda, då kan eg sende dei kjempefort! :jepp: ) Det er ikkje noko problem, altså! :)

Det er synd at sånne altmogeleg-butikkar alltid skal vere så langt borte.. Vi har booka hotell i Trondheim no, skal på ein helgatur om to veker, for der er nærmaste Ikea ;)

Så snillt av deg, Silver :klemmer:

Skal bare se litt hvordan det blir, om vi kanskje drar til byen en tur allerede neste uke. Skal vi dit snart likevel, skal du slippe bryet med å sende :) (Knøttet har passert 9 kg nå, og da vil jeg gå over til 9-25 bilstol. Så da håper jeg at vi finner tid til å handle stol ganske raskt, før vi evt reiser på (lang) bilferie til hytta osv i sommer :jepp: ).

Hehe, vi slipper å ligge over heldigvis! :gjeiper: Men det er såppas langt til byen at man bør planlegge og helst ha noen punkt på handlelista, og komme seg avgårde fra morgenen av - man reiser ikke en svipptur og handler én ting mersom :fnise: Synes forøvrig det høres koselig ut å ta en IKEA-weekend :jepp: Samboern blir svett bare jeg nevner IKEA...men han har da kommet seg med årene (jeg liker nemlig IKEA godt, så han har blitt vant til å traske etter meg med vogna, mens jeg flyr som en virvelvind i forveien og plukker smarte duppeditter) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos duppeditter... Hvor får jeg kjøpt tannbørste til baby? Her har det nemlig kommet et par små riskorn. Mener at jeg har sett en tannbørste som er et slags "fingerbøl"? Ser for meg at dette er lettere å pusse med...?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos duppeditter... Hvor får jeg kjøpt tannbørste til baby? Her har det nemlig kommet et par små riskorn. Mener at jeg har sett en tannbørste som er et slags "fingerbøl"? Ser for meg at dette er lettere å pusse med...?

:-)

Sånn "fingerbøl"-tannbørster finner du vel på apoteket. Vi har to slike tannbørster her hjemme:

Jordan%20tannb%C3%B8rste%20baby%200-2%20%C3%A5r.jpg

Fie har ingen tenner enda, men det har klødd en stund i munnen, og da er disse fantastiske å bruke. Hun er fullstendig hektet på dem, og "pusser tennene" 14 ganger om dagen :fnise: . Jeg tror det er positivt at hun liker å ha de i munnen allerede nå, med tanke på at det en gang kommer tenner.

Søkte forresten på babytannbørste på google, og fant denne linken:

http://www.lilleprinsen.no/product/453710/Dreambaby_Fingertannborste-i-silikon.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kjøpte på apoteket, samme som Niennas, bare i blå og grønn :P

men jeg har en stor gutt på 6 mnd i dag jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kjøpte på apoteket, samme som Niennas, bare i blå og grønn :P

men jeg har en stor gutt på 6 mnd i dag jeg :D

Ahh genialt. Takk :-)

Gratulerer med stor gutt, forresten! Tiden flyr :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fekk tannkost på helsestasjonen, vi. M har ikkje synlege tenner enda, men helsesøstra sa at vi godt kunne øve litt likevel, la han bli vant til tannkosten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fekk tannkost på helsestasjonen, vi. M har ikkje synlege tenner enda, men helsesøstra sa at vi godt kunne øve litt likevel, la han bli vant til tannkosten :)

Fikk også en derfra, men synes den er dårlig, så kjøpte sånn de har på apoteket, som bildet over her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også en derfra, men synes den er dårlig, så kjøpte sånn de har på apoteket, som bildet over her. :)

Kva som er dårleg med den da? Kvaliteten? Bustene? Vi har ikkje prøvd den så veldig mykje enda, så eg har ikkje gjort meg opp noko meining ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva som er dårleg med den da? Kvaliteten? Bustene? Vi har ikkje prøvd den så veldig mykje enda, så eg har ikkje gjort meg opp noko meining ;)

Skaftet, pluss at jeg synes busten virker så utrolig myk. Ikke at den på apoteket er så hard, men det kjennes ut som om den ville vart lengre. Men hovedsaklig skaftet. Synes det er greit med et sånt skaft som Niennas postet bilde av, er enkelt å holde i både for oss og han, får mer kontroll enn med ett "vanlig" skaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaftet, pluss at jeg synes busten virker så utrolig myk. Ikke at den på apoteket er så hard, men det kjennes ut som om den ville vart lengre. Men hovedsaklig skaftet. Synes det er greit med et sånt skaft som Niennas postet bilde av, er enkelt å holde i både for oss og han, får mer kontroll enn med ett "vanlig" skaft.

Ja, den er sikkert enklare å halde i når skaftet er annleis :) Men at bustene er mjuke går vel bra..det er vel ikkje så godt å børste tannkjøttet med hard bust? Jaja, eg bruker den så lenge eg syns den er god ;) Så får vi heller kjøpe fancy tannkost når vi treng ny :gjeiper:

Er det forresten nokon som veit når ein må skifte bilstol? Vi låner ein med niesa vår, så eg veit ikkje heilt kva vektklasse den er til.. Det er ein sånn MaxiCosi..men det varierer vel med merke, når ein må skifte.. Eg får høyre med ho om ho veit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maxi er godkjent til 13 kg.

Nei den er myk den fra apoteket også, synes bare den var beder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maxi er godkjent til 13 kg.

Nei den er myk den fra apoteket også, synes bare den var beder. :)

Det var bra, då har vi nokre kilo til å gå på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var bra, då har vi nokre kilo til å gå på ;)

Ja her også. :) O var noen gram unna 9 kg for to uker sien.. :jepp: Vi har allerede kjøpt ny stol, men han kan ikke sitte enda, så vil bruke babystl lengst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her også. :) O var noen gram unna 9 kg for to uker sien.. :jepp: Vi har allerede kjøpt ny stol, men han kan ikke sitte enda, så vil bruke babystl lengst mulig.

M og O er ganske like (O kanskje litt lenger?), for M var 9025 gram :) Han kan ikkje sitje av seg sjølv enda han heller :) Prøver, men klarer ikkje heilt ;) Men han prøver å heise seg opp av babystolen, så det er tydeleg at han vil opp og sjå :jepp: Men godt at han kan bruke den litt til, då slepp vi den utgifta heilt enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M og O er ganske like (O kanskje litt lenger?), for M var 9025 gram :) Han kan ikkje sitje av seg sjølv enda han heller :) Prøver, men klarer ikkje heilt ;) Men han prøver å heise seg opp av babystolen, så det er tydeleg at han vil opp og sjå :jepp: Men godt at han kan bruke den litt til, då slepp vi den utgifta heilt enda ;)

O var 73,5 cm for to uker siden da vi målte. Så er vel litt lenger ja :) hehe, ja plutselig får M det til.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knøttet var 9,4 kg han nå.. en liten kraftplugg :)

Maxi cosi er enten 13 kg ja, ELLER når toppen på hodet når helt øverst på seteryggen har jeg blitt fortalt.

Leste på en side (om det var trygg trafikk sine sider kanskje, husker ikke - men iallefall en seriøs side, så det skulle ikke være fare for at det var "salgstriks" fra produsentene av barnestoler) at det var en uoffesiell anbefaling at man gjerne burde bytte stol når barnet ble 9 kg. Grunnen til at det ikke var gått ut med anbefaling om å skifte stol allerede ved 9 kg, var visst pga de som fant på å sette ungen fremovervendt i disse 9-25kg stolene. For de budre helst sitte bakovervendt så lenge som mulig (helst til 4 år), og iallefall IKKE så tidlig som 9 kg.

Man kan jo bli helt tullete av å lese om sikkerhet...vil jo helst gjøre det som er best for småtten på alle vis. Men jeg tenker det at han blir ikke nødvendigvis sittende brattere i ryggen med ny bilstol - er mange stoler som har regulering, som visstnok kan legges ganske langt bakover (uten at jeg har vært ute å prøvd dette og sett hvor bratt ryggen er ift f.eks maxi cosi).

Til syvende og sist tror jeg bare man må følge magefølelsen jeg.. Det er jo ikke noe galt i å vente til ungen er 13 kg (så lenge han ikke er for lang), stolen er jo trossalt godkjent. Men jeg synes maxi cosi'n ser lite robust ut med "store" knøttet oppi nå, og jeg føler jeg ville følt meg mye tryggere om han satt i en litt større, mer stabil og robust stol.

Hvilken stol gikk dere for, Teri? Tror jeg går meg bort i bilstol-jungelen snart jeg... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad vi gikk for en stol som går fra 0-25 kg med en gang, så slipper vi å kjøpe ny nå :P

Det er nok greit å slippe styret med å skifte stol ja! :)

Men personlig ville jeg ikke gått glipp av den fantastiske muligheten til å bære med meg en lett og hendig babystol over alt... Det har virkelig vært gull verdt her i gården, bare ta stolen fra basen med et "knepp" og bære han med seg ut og inn, eller hvor enn man skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knøtteliten: Gikk for Akta Graco cosmic comfort s. Var på tilbud, så gjode litt undersøking og lesing på nettet, og fant ut det var en bra stol.

http://www.stera.no/bb3.pdf

Jeg er så glad vi gikk for en stol som går fra 0-25 kg med en gang, så slipper vi å kjøpe ny nå :P

Hvilken stol var det? :)

__

Forresten så har ikke vi brukt penger på første bilstolen. :) Leide bilstol første seks måneder (600 kr som mamma betalte), og etter det lånte vi hos ett vennepar som nettopp hadde byttet stol.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...