AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #1 Skrevet 28. mars 2011 Hei Jeg driver en klesbutikk og har fått en forespørsel fra en som vil være hos oss under arbeidsuka, som er gjennom skolen. Noen som vet hva det går ut på? Vet jo litt, men ikke helt 100% Har jo selv vært ute i arbeidsuke, men er jo en del år siden ehhhh:)
Envy Skrevet 28. mars 2011 #2 Skrevet 28. mars 2011 Det betyr vel at vedkommende skal være der en uke og være med på det som skjer. Prøve å lære litt av arbeidslivet Vedkommende går jo bare utenpå dine ansatte, så det skal jo ikke være noen stor fare ved det!
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #3 Skrevet 28. mars 2011 Det betyr jo bare at vedkommende har lyst til å jobbe der i en uke (lett arbeid og helst ikke for lange arbeidsdager. Du må ikke betale han eller henne timelønn, men en liten "belønning" når uka er omme blir satt pris på (f.eks. gavekort i butikken eller varer som lønn for godt arbeid) Jobbet selv i platebutikk under arbeidsuka mi (for ca. 14-15 år siden), fra ca. 10-14 eller 15, og fikk gavekort på 2 cder som takk. Der ble jeg satt til å tørke støv av alle (!) cdene i butikken, skrive tilbudsskilt, gå på butikken for de andre ansatte, osv. Ble en del henging/sitting på bakrommet uten å gjøre noe også. Må innrømme at jeg syntes det var grusomt kjedelig. Hadde to venninner som jobbet på samme senter som meg i arbeidsuka. Hun ene jobbet i klesbutikk (med å henge ut varer og lignende), med ca. samme arbeidstid som meg, og hun fikk gavekort på kr. 200 etter endt uke (husk at dette er en stund siden, så mulig at summen ikke er "up to date" vedr. hva som er kurant i dag) Ei annen venninne jobbet i sportsbutikk, fra 10-17 hver dag, ble satt til å knyte digre kasser med skolisser, og fikk ingenting når uka var omme. Vet hun kjedet seg i hel, og aldri engang har vurdert å jobbe i samme type butikk siden
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #4 Skrevet 28. mars 2011 Det betyr jo bare at vedkommende har lyst til å jobbe der i en uke (lett arbeid og helst ikke for lange arbeidsdager. Du må ikke betale han eller henne timelønn, men en liten "belønning" når uka er omme blir satt pris på (f.eks. gavekort i butikken eller varer som lønn for godt arbeid) Jobbet selv i platebutikk under arbeidsuka mi (for ca. 14-15 år siden), fra ca. 10-14 eller 15, og fikk gavekort på 2 cder som takk. Der ble jeg satt til å tørke støv av alle (!) cdene i butikken, skrive tilbudsskilt, gå på butikken for de andre ansatte, osv. Ble en del henging/sitting på bakrommet uten å gjøre noe også. Må innrømme at jeg syntes det var grusomt kjedelig. Hadde to venninner som jobbet på samme senter som meg i arbeidsuka. Hun ene jobbet i klesbutikk (med å henge ut varer og lignende), med ca. samme arbeidstid som meg, og hun fikk gavekort på kr. 200 etter endt uke (husk at dette er en stund siden, så mulig at summen ikke er "up to date" vedr. hva som er kurant i dag) Ei annen venninne jobbet i sportsbutikk, fra 10-17 hver dag, ble satt til å knyte digre kasser med skolisser, og fikk ingenting når uka var omme. Vet hun kjedet seg i hel, og aldri engang har vurdert å jobbe i samme type butikk siden Hva legger du i "lett arbeid"? Jeg driver butikk i upraktiske lokaler i en gammel bygård i Oslo og varemottak er stort sett preget av tunge løft og mye sjauing for å få varene ned på lageret vårt i kjelleren. Mener du at en skoleelev på arbeidsuke ikke skal ta del i denne typen arbeid? I mine øyne blir det litt feil. Er man på arbeidsuke skal man ta del i det daglige arbeidet og se hvordan hverdagen er i den aktuelle bedriften, ikke bare "koseoppgavene" eller bare "drittoppgavene". Min erfaring med å ha skoleelever på arbeidsuke er at det er viktg med varierte arbeidsoppgaver. Ikke tenk at "jippi, nå har jeg sjansen til å få tørket støv av alle varene i butikken" og gjør det til primæroppgave for hele uka, da tror jeg fort det blir kjedelig og ungdommene blir umotiverte og går lei. De jeg har hatt på arbeidsuke har fått gavekort på 500 kr som takk for hjelpen.
Envy Skrevet 28. mars 2011 #5 Skrevet 28. mars 2011 Hva legger du i "lett arbeid"? Jeg driver butikk i upraktiske lokaler i en gammel bygård i Oslo og varemottak er stort sett preget av tunge løft og mye sjauing for å få varene ned på lageret vårt i kjelleren. Mener du at en skoleelev på arbeidsuke ikke skal ta del i denne typen arbeid? Det var vel ment mer som at disse ungdommene ikke skal ta regnskap, kasseoppgjør og andre tunge arbeidsoppgaver som krever litt mer kunnskap. Men at de kan være med på nettopp slikt som sjauing, vasking, kanskje litt kundebehandling etc.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #6 Skrevet 31. mars 2011 Det står faktisk i arbeidsmiljøloven at barn under 15 år kun skal utføre "lett arbeid". Vet ikke hvor tunge løft AB over her snakker om, men vil nok tro at veldig tunge løft er utelukket for denne arbeidsgruppen, samt kompliserte kassaoppgjør og regnskapsoppgaver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå