Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens! :biggrin:

Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg littegrann, kanskje aller helst dere som har vært i samme situasjon eller vet mye om dette :biggrin:

Jeg er 12 fullgåtte uker 31.mars 2011! :biggrin:

Jeg er 21 år gammel, er arbeidsledig og skolestudent på videregående Vg2. Samboer er utdannet med fast jobb og inntekt.

Jeg mottar nå bostipend fra lånekassen, men etter mai har jeg ingen "inntekt" lengre, og læreplass ser dårlig ut pga høyt fravær :(

Noen som kan si meg hvordan dette kanskje kan se ut for oss? :)

Jeg vet jeg mottar engangsstønad på rett over 35 000 og såklart barnetrygden på 970 i måneden. Men er det alt? Er det noen som vet om jeg kan søke dagpenger eller bostøtte hos nav? Eller noe annet?

Og, hvis jeg ikke har rett på foreldrepenger, har ikke da samboer (barnefar) rett på pappaperm??

Det er så masse spørsmål, og vanskelig å finne på nettet :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er alt.

AnonymBruker
Skrevet

Hei folkens! :biggrin:

Og, hvis jeg ikke har rett på foreldrepenger, har ikke da samboer (barnefar) rett på pappaperm??

Jeg mener at pappapermen er avhengig av at moren har jobbet en viss mengde, men er litt usikker her. Mulig det er nye regler her. Har jo skjedd endringer i foreldrepermisjonen de siste årene.

Skrevet

Du kan kanskje ha krav på fødselsstipend fra lånekassen. Alt blir utbetalt som stipend.

Lånekassens krav:

* Du må ha vært i utdanning og hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen. Du trenger ikke å ha mottatt støtte. Vi kan gjøre unntak ved prematur fødsel. Var du i utdanning om våren, vil sommerferien telle med i de seks månedene.

* Du må bo sammen med barnet.

* Ektefellen/samboeren din kan ikke motta foreldrepenger fra Nav samtidig med at du får foreldrestipend. Vi kan gjøre unntak hvis han/hun kombinerer arbeid med gradert uttak av foreldrepenger.

Dersom du ikke får lærlingplass, ville jeg meldt meg opp til studier til høsten. Det er ingen krav om fullføring av disse studiene så det er egentlig akkurat det samme hva du søker deg inn på. Du vil vel gå ut i permisjon rundt studiestart uansett (3 uker før termin, altså svangerskapsuke 37). Søknadsfristen er kanskje gått ut nå, men undersøk dette.

Du kan evt få sykemelding fra studiene fra mai av dersom fraværet skyldes svangerskapet. Dette er nok en litt tvilsom måte å gjøre det på, men...

Dersom du har vært i jobb utenom studiene vil inntekten din der (de velger ofte de beste månedene) vurderes opp mot engangsstønaden. Alternativet som gir mest penger velges :-) Snakk med NAV om dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...