Gå til innhold

Late studenter? Hvor mye tid legger du egentlig ned i studiet?

Hvor mye studerer du?  

72 stemmer

1. 1. Hvor mange timer legger du ned i studiet ukentlig?

• 0-5 timer
      15
    • 5-15 timer
      8
    • 15-25 timer
      10
    • 25-35 timer
      12
    • 35-50 timer
      21
    • 50 pluss- Jeg lever og ånder for fagområdet mitt:D
      6

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har 16 timer forelesning i uka, i tillegg er det noen timer med øvingsveiledning (er som regel 4 øvinger å levere hver uke, en i hvert fag). Vil tro jeg jobber med skole mellom 30 og 35 timer i uka.

Jeg studerer sivilingeniør på NTNU

Endret av Hinata
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et inaktivt år fra studiene, for å ta igjen noen eksamener.

Bruker 4-10 timer pr dag på lesing. Tar meg lesefri i helgene utenom de 2 siste helgene før eksamen.

Når jeg begynner på skolen igjen til høsten, så vil jeg ha 18t forelesning i uka, og 13t lab, fordelt på 7 fag + valgfag itilegg.

Jeg regner me å måtte lese et par timer minst utenom forelesning hver dag, + mer i helgene. Så jeg kommer nok over 50t i uka når forelesninger og sånt regnes med.

Slipper heldigvis å jobbe ved siden av studiene da jeg går i utlandet så lånet fra lånekassa holder i massevis :)

Superfornøyd med studiet mitt, som forøvrig er veterinær.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går lærerutdanningen og bruker veldig lite tid på studiene. Har forelesninger hver dag da (ca 4 timer), dette året går jeg idrett og har obligatoriske treninger nesten hver dag. Gjennomsnittlig er jeg på skolen med undervisning (teori eller praksis) 4 timer pr dag, av og til bare 2, fordi jeg ikke gidder gå på forelesningene.

Begynner aldri å lese før 2 uker før eksamen og leser dagene før eksamen rundt 5 timer pr dag. Når det er innleveringen i semesteret tar det litt mer tid, men sjeldent mer enn 5 timer jobbing på fritiden.

Ja, jeg er en lat student og leser minimalt. Men får greie karakterer pga lærer fort og er flink til å utnytte kunnskapen jeg har på eksamen.

Har to jobber utenom da, så later meg ikke fra kl 12 hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper ikke med greie karakterer når du sitter igjen med svimlende lite på grunn av skippertak. Det sitter nemlig ikke spesielt lenge.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går en IT-utdanning og skal bruke 45 timer ukentlig. Bruker forskjellig antall timer hver uke, alt etter hvor mye arbeid som må gjøres. Noen uker jobber jeg kanskje 15 timer (alltid minst det), andre uker jobber jeg 60 timer. Alt i alt tror jeg nok at jeg sammenlagt jobber ca. 45 timer ukentlig, altså det jeg skal.

Å jobbe sånn funker for meg, fordi det er ikke alltid det lønner seg å bruke tid på noe som ikke gjøres. Da bruker jeg heller litt ekstra tid når det må gjøres. Heldigvis elsker jeg studiet mitt og det er ikke noe problem å ta skippertak på 60 timer en uke hvis det må til.

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat IT-studier lønner det seg å jobbe mye, all den tid det er en heltidsjobb bare å holde seg oppdatert på alt det nye.

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat IT-studier lønner det seg å jobbe mye, all den tid det er en heltidsjobb bare å holde seg oppdatert på alt det nye.

Joda, det er absolutt sant. Jeg for min del holder på med masse IT-relaterte ting som ikke er relatert til studiet, det opptar hverdagen min totalt og er jo grunnen til at jeg studerer det jeg gjør. Men akkurat ting som er direkte relaterte til skolen (prosjekter, innleveringer osv.) er det ikke nødvendig å jobbe med 45 timer i uka for min del, og vi har et så lite pensum at jeg kommer meg gjennom det på en uke med lesing noen timer om dagen.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Det varierer fra uke til uke.

En vanlig uke består av åtte timer undervisning. Jeg bruker nok opp mot 30 timer i uka på selvstudie, lesing, oppgaveskriving og kollokvie.

Før eksamen langt mer, rett etter en eksamen langt mindre.

Jeg svarte 25-35 timer, da dette varierer veldig, men ligger omtrent på den tidsbruken.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer noe samfunnsvitenskapelig, men dette semesteret bruker jeg lite tid på studier. Jeg jobber ved siden av studiene, pluss at jeg sliter med motivasjonen om dagen. Jeg pleier å få med meg forelesninger og seminarer (til sammen ca. 8-10 timer i uka), og gjør obligatoriske oppgaver og øvingsoppgaver innimellom, men alt i alt bruker jeg ikke mer tid enn jeg må på studier. Er nok en liten "skippertaker", selv om jeg egentlig vet at jeg burde bli flinkere til å lese jevnt. I eksamensperioder bruker jeg mer tid og leser mye, og det pleier som regel å gå bra på eksamen.

Gjest riotgrrrl
Skrevet

Jeg studerer jus, og det er som du sier ganske tungt. Jeg bruker nok 45-50 timer på lesesalen/i seminar/på forelesning/i kollokvie per uke. Det blir mye lesing, diskutering, analyse av dommer og innarbeidelser i lovsamlingen. Har kun tid/overskudd til en 20 prosent stilling, så jeg jobber én dag utenom studiene. Når jeg studerte sosiologi var jeg på en forelesning her, leste en bok der, og møtte opp til eksamen. Jeg ila en nye mindre arbeidsmengde da, men fikk likevel ganske gode karakterer. Jeg måtte jobbe mye mer for å få tilsvarende karakter på jussen :)

Skrevet

Har minimum 20 timer forelesning i uka, ikke obligatorisk, men jeg møter på alle. Prøver å sitte fra 8-16, men mye som skal gjøres før påske, så har de siste ukene sittet frem mot kl 19. Jobber som regel alltid litt med skole i helgene også. Men tror det varierer en del fra uke til uke. Og i starten av semesteret jobber jeg så klart mindre. Føler jeg bruker mer tid enn mange andre i klassen, men tror jeg bruker mer tid på å huske og lære, så da må det vel til.

Skrevet (endret)

Huff, altfor lite.

Går ikke på forelesninger, og kjøper boka 2-3 uker før eksamen. Da leser jeg ca. 3-6 timer hver dag.

Endret av Stellia
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser altfor lite, kan gå en til to uker uten at jeg åpner bøkene :tristbla: Veldig synd, for jeg intresserer meg virkelig for det jeg studerer, men grunnet helsen blir det sånn.

...for å være helt ærlig går jeg bare dette semesteret for å være sikret penger til mat gjennom lånekassen, selv om legen min mener at jeg ikke burde studere. Han tror visst at man kan leve på luft og vann :sukk:

AnonymBruker
Skrevet

...for å være helt ærlig går jeg bare dette semesteret for å være sikret penger til mat gjennom lånekassen, selv om legen min mener at jeg ikke burde studere. Han tror visst at man kan leve på luft og vann :sukk:

Evt. NAV, dersom du ikke ønsker å "studere" lenger enn dette semesteret?

AnonymBruker
Skrevet

Evt. NAV, dersom du ikke ønsker å "studere" lenger enn dette semesteret?

Ikke så lett. Han spesialisten som mener jeg ikke bør studere, mener jeg skal snakke med fastlegen om de dagene jeg ikke er istand til å lese/studere. Fastlegen sier hun ikke skjønner hvorfor han sier slikt, fordi hun ikke vil foreta seg noe så lenge jeg ikke er arbeidstaker. Så nå søker jeg etter en jobb å bli sykemeldt fra. Fælt å si, men er det som er sannheten. Ser ingen annen mulighet til å få penger til mat fra juni av, for å studere neste semester er uaktuelt :tristbla:

Og man kan vel ikke gå direkte til nav? Alle sier jo at de er så vanskelige, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Skulle ønske jeg ikke hadde sluttet i deltidsjobben jeg hadde ved siden av studiene i fjor, da kunne jeg blitt sykemeldt fra den. ....ooooh, nå ble det mye klaging.. beklager, er bare fortvila over situasjonen.

Skrevet

Jeg har praksis/forelesninger/annen undervisning fra ca. 8-15 5 dager i uken, i tillegg leser jeg hver kveld fra 16-20/21, noen ganger lenger. I helgene leser jeg ca. 15-20 timer totalt. Er på siste semester på medisinstudiet. Motivasjonen er at jeg snart skal ha mine aller siste eksamener! ;)

Skrevet

Jeg går også et siving.studium men på min linje er det vanlig å bruke myye mer enn 35 t i uka på studier. Til vanlig jobber jeg fra 8-16 og så fra 18-21, fra mandag til fredag (dette de dagene jeg ikke har kveldslab). For meg er lørdag fri og søndag er halv dag. Dette funker for meg^^ men resultatet er absolutt en del timers skolearbeid per uke. Med lab og forelesninger så er bruker jeg nok minst 50 timer i uken.I eksamensperioden blir det ca det samme :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...