Gå til innhold

Vet dere om noen superbra styrkeøvelser for..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

biceps, triceps, mage og rumpe? Biceps curl blir jeg bare sliten i skuldrene av og sit ups gir meg "kulemage".. Ikke send meg linker av artikler osv., jeg vil vite hva som har funket kjempebra på dere!!!:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å legge til at knebøy ikke funker for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Får du vondt i skuldrene av bicepscurl er utførelsen feil. Snakk med noen som kan rette på teknikken din.

Hva gjelder sit-ups så er det nok helt andre ting enn den øvelsen som gir deg kulemage. Mine favorittøvelser for mage er cable crunches og rollouts, men det var kostholdet og ikke øvelsene som ga meg six pack.

De fleste øvelser "funker" hvis de blir utført riktig og man trener regelmessig.

Skrevet (endret)

biceps, triceps, mage og rumpe? Biceps curl blir jeg bare sliten i skuldrene av og sit ups gir meg "kulemage".. Ikke send meg linker av artikler osv., jeg vil vite hva som har funket kjempebra på dere!!!:)

Jeg vet du har sagt knebøy ikke funker for deg. Men det er Øvelsen med stor Ø for bein og rumpe.

I tillegg har du utfall som en god nr. 2. Utfall kjenner du gjerne litt bedre i rumpen.

Alle typer ro-øvelser stimulerer biceps. Tren derfor chins, hangups, eller slike hangups jenter gjør i militæret. Hvis du må spesifikk trening på biceps så er bicepscurl, hantelcurl, osv eneste mulighet. De øvelsene kan gjøres i maskiner eller med kabel.

Triceps: Dytteøvelser. Feks. benkpress, dips, pushups (gjerne på ustabilt underlag som er veldig bra som skadeforebygging av skulderplager). Av spesifikke øvelser er det franskpress med vekstang eller hantler/manualer, tricepspress med kabel eller i maskin.

For mage er statisk styrke viktig, derfor er bro en veldig bra øvelse. I tillegg er omvendte crunches (reverse crunches) en bra dynamisk øvelse.

Husk å trene ryggen og slik at du ikke skjevtrener kroppen!

Det som funker best for meg er å kjøre øvelser som stimulerer flere og store muskelgrupper. Baseøvelser.

Knebøy, benkpress, markløft, militærpress, hangups, bro.

Endret av Supraspinatus
Gjest *Maja*
Skrevet

Jeg liker å bruke pilatesballen. Står planken på den, samt planke som utgangspunkt og trekker til meg beina og strekker ut igjen(den SVIR :jepp: )Ligge på gulvet med strake bein og heve dem og og ned. Ligge på gulvet og "sparke" med beina rett ovenfor gulvet...det er vel de øevelsene jeg gjør...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å bruke pilatesballen. Står planken på den, samt planke som utgangspunkt og trekker til meg beina og strekker ut igjen(den SVIR :jepp: )Ligge på gulvet med strake bein og heve dem og og ned. Ligge på gulvet og "sparke" med beina rett ovenfor gulvet...det er vel de øevelsene jeg gjør...

Klarer du å finne frem til bilde/video av disse øvelsene? Vanskelig å skjønne :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan isolere bicepsøvelsene ved å bruke ryggstøtten

http://www.youtube.com/watch?v=vZ4sFgclkrw (se fra 50 sekunder og utover).

Eller ved å bruke kneet:

Jeg synes isoleringsøvelser for biceps ala dette fungerer flott, får mye mer "pump" i muskelen, har operert skuldrene, så jeg får ofte smerter der av å sitte og ta normale curls.

AnonymBruker
Skrevet

Klarer du å finne frem til bilde/video av disse øvelsene? Vanskelig å skjønne :)

Trodde ikke du ville ha videosnutter haha :skratte:

AnonymBruker
Skrevet

Knebøy gir meg .. stram rumpe, sterke lår, sterkt sete.

TricepsDips på benk .. gir meg veldig markerte overarmer ( ikke swartzeneger markerte, men jevne pene linjer ) og fine triceps.

Flyes .. gir meg sterke deltamuskler, samt biceps og triceps trening.

Rygghev .. gir meg sterk rygg.

Planken .. gir meg sterk, stødig, statisk utholden kropp.

Utfall styrker lår, og smekrer opp rumpa spesielt.

Jeg kombinerer både knebøy og utfall med hantler.

Her er mine beste tips, men må tas ofte :)

Skrevet

For rumpa er gående utfall helt supert. Etterhvert som du blir mykere, tar du lenger og lenger steg, og jo lengre steg, jo mer tar det på rumpa. Jeg bruker hantler istedenfor stang da jeg synes det er enklere å holde.

http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBWalkingLunge.html

Bulgarsk utfall er også meget bra for rumpa http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBSingleLegSplitSquat.html

Du burde også trene basisøvelser som armhevinger og planken siden det er god trening for hele kroppen, og du får brukt kjernemusklaturen.

Ta en titt på linkene jeg har sendt, så vil du finne mange øvelser for hver kroppsdel :)

AnonymBruker
Skrevet

Dere som gjør slike øvelser daglig/ukentlig, hvor lang tid før dere så en endring på stumpen feks?

Jeg har hantler (hjemmetrening) men hvor mye må jeg ta knebøy og utfall og hvor ofte for å få synlige resultater?

Skrevet

Om du plages med knebøy, kan frontbøy være et godt alternativ. Utfallsøvelser er også fint. F.eks utfall bakover og bulgarsk utfall.

AnonymBruker
Skrevet

Plages du med knebøy gjør du den feil.

Skrevet

Plages du med knebøy gjør du den feil.

Tidenes argument, og det kan brukes på alt: Plages du med å gå? Du gjør det feil! Plages du med å kjøre bil? Du gjør det feil! Plages du med å utføre hjernekirurgi? Du gjør det feil!

Faktum er at knebøy kan være en trøblete øvelse for mange. Da er det fornuftig å holde seg unna når man selv føler at man ikke mestrer øvelsen. Særlig ettersom skadepotensialet er stort ved feil teknikk.

• Liker 1
Skrevet

Tidenes argument, og det kan brukes på alt: Plages du med å gå? Du gjør det feil! Plages du med å kjøre bil? Du gjør det feil! Plages du med å utføre hjernekirurgi? Du gjør det feil!

Faktum er at knebøy kan være en trøblete øvelse for mange. Da er det fornuftig å holde seg unna når man selv føler at man ikke mestrer øvelsen. Særlig ettersom skadepotensialet er stort ved feil teknikk.

Hvis man ikke mestrer øvelsen bør man få noen til å lære seg den, eller bruke videoer på nettet.

De fleste skadene skjer fordi folk øker vektbelastningen fortere enn de lærer teknikken.

Om man absolutt ikke vil trene knebøy, så er det selvfølgelig et personlig valg. Det er synd, for det er den aller bedre øvelsen for underkroppen.

Kneskader, som folk frykter mest, kan forebygges ved å trene styrke i beina. Da spesielt på ustabilt underlag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder muskel- og styrkeøvelser så er det faktisk veldig sant og utrolig viktig at man gjør det riktig! Det kan ha fatale konsekvenser hvis man ikke vet hvordan man skal gjøre det, så å si at det er et dårlig argument viser lite viten om dette.

Skrevet

Frontbøy er fint å kjøre hvis man har litt trøbbel med knebøy teknikken, tenker da spesielt om man krummer ryggen når man kommer i bunnposisjon. Med frontbøy vil du i større grad tvinges til å utføre løftet med riktig teknikk.

Ellers har jeg en forkjærlighet for hacklift om ønsket er å kjøre låra helt tomme for kraft.

Tren biceps med hantler er mitt råd, da er det vanskelig for at du løfter på deg ulike former for seneplager i håndledd, underarmer osv.

Triceps: dips, "pushdowns" i kabelstyr, push-ups, smal benk og franskpress. Jeg foretrekker dips og pushdowns når jeg ønsker å tyne triceps...

Mage så anbefaler jeg sit-ups, eller en eller annen form for "cable-crunches" kanskje har senteret ditt en maskin for det. Kjør gjerne planke i tillegg, men jeg har lite tro på øvelser hvor du må kjøre "set" som varer i minutter før du kjenner noe.

Skrevet

Når det gjelder muskel- og styrkeøvelser så er det faktisk veldig sant og utrolig viktig at man gjør det riktig! Det kan ha fatale konsekvenser hvis man ikke vet hvordan man skal gjøre det, så å si at det er et dårlig argument viser lite viten om dette.

Jeg er absolutt enig med deg, men fatale konsekvenser er vel satt litt på spissen.

Du skal være bra uheldig hvis du klarer å bli drept av dine egne vekter. Da snakker vi samme risiko som det er for å bli drept av fallende kyr.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er absolutt enig med deg, men fatale konsekvenser er vel satt litt på spissen.

Du skal være bra uheldig hvis du klarer å bli drept av dine egne vekter. Da snakker vi samme risiko som det er for å bli drept av fallende kyr.

Beklager, men :skratte: :skratte:

Så bra formulert heheheh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...