Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne kjøpe et brød som innholder lite karbohydrater. Hvilket er best? Jeg har overhodet ikke peiling, og vil ikke bake selv, dvs jeg er ikke flink på kjøkkenet og orker ikke tanken på å begynne å bake brød selv. Det er ikke snakk om noe lavkarbo kosthold, men vil gjerne prøve et brød som er godt og inneholder minst mulig.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil gjerne kjøpe et brød som innholder lite karbohydrater. Hvilket er best? Jeg har overhodet ikke peiling, og vil ikke bake selv, dvs jeg er ikke flink på kjøkkenet og orker ikke tanken på å begynne å bake brød selv. Det er ikke snakk om noe lavkarbo kosthold, men vil gjerne prøve et brød som er godt og inneholder minst mulig.

Noen tips?

Brød som inneholder lite karbohydrater? Det vil alltid være mest karbohydrater i brød, sett bort i fra vann da.

Jo grovere brød, jo høyere andel av kostfiber inneholder det. Kostfiber fordøyes ikke på samme måte som andre karbohydrater. De passerer gjennom systemet og blir mest til næring og trening for (gode) bakterier og tarmer.

Korn har et proteininnhold fra 10-15% på det meste. Det viktigste for å få til et godt brødemne er gluten (som forsåvidt er et protein). Dette finnes mest av i lyse meltyper som finmalt hvete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...