Gå til innhold

Tips til kjedesortering

Rosalie

Anbefalte innlegg

Vi har no fått brev frå Oslo kommune om at vi ENDELEG skal få byrje å kjeldesortere mat, plast og restavfall. Då kan vi jo ikkje ha berre ein søppeldunk under vasken lenger, men treng eit system med plass til tre posar, ein på 20 l, ein på 10 l og ein vanleg handlepose. Vi bur i blokk og har ikke stor plass, så vi må ha systemet i skapet under kjøkenvasken. kva skal vi velje? Og kva skal vi absolutt ikkje velje? Kvar kan vi få tak i slikt system? Eg veit dei har noko på IKEA. Er det bra? Andre stader dei har gode system?

Takksam for alle tips og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/small_storage/18741/

http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/kitchen/19120/

Jeg har kikket på de fleste løsningene på ikea, og synes alle virker gode.

Har selv foreløpig bare Dimpa med tre sekker på stativ frem til vi pusser opp kjøkkenet. Den er ålreit til papp/papir, glass/metall og panteflasker. Også har jeg matavfall og restavfall under vasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi sorterer våtorganisk, plast, papir, glass, metall og restavfall.

Våtorganisk har vi i en lite søppelspann for seg selv. Dette er lett å flytte på, og det gjør at vi alltid har det tilgjengelig når vi skreller grønnsaker. Det står i en krok i nærheten av kaffetrakteren.

Under vasken har vi plast, metall (hermetikkbokser, disse kastet i kontainere hos oss) og restavfall. Jeg anbefaler en større beholder til plast enn til restavfall. Emballasje som begrene endel frukt og grønt dessverre er pakket i, tar utrolig stor plass i søppelet.

Papirkurven står i gangen, mellom stua og arbeidsrommet. I stua leser vi for det meste posten og avisa, og på arbeidsrommet blir det også endel papir. Når den står i gangen, er den lettest tilgjengelig for oss.

Flasker og glass har vi ikke så mye av, så de står i samme skapet som støvsugeren.

Tenk litt gjennom hvor dere gjør forskjellige ting og se det gjerne an litt hvor mye dere har av hver type avfall. Hvor mye man produserer av hver type avfall, har jo mye med livsstil å gjøre, så sorter gjerne et par uker før dere bestemmer dere for system. Uttrekkbare løsninger er greit for alt som må oppbevares i skapet under vasken. http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20110743

Ikea har også noen beholdere som skal henges på veggen. Vi lurer på å montere en slik i gangen til papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også begynne med kildesortering nå.

Tror jeg begynner med å se på Ikea sin løsning, men vet ikke om de tre forskjellige får plass i samme beholder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal også begynne med kildesortering nå.

Tror jeg begynner med å se på Ikea sin løsning, men vet ikke om de tre forskjellige får plass i samme beholder?

Nei, det er det eg ikkje trur dei gjer! Og eg får ikkje to slike IKEA-løysingar ved sia av kvarandre, for dørane i underskapet er ikkje breie nok (originalt underskap frå slutten av 1950-talet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom på Ikea i går og så på det de hadde (20 % rabatt er sikkert ikke tilfeldig akkurat nå).

Ingen av størrelsene er tilpassset de posene vi får utdelt.

10 liter pose i 3 liters boks til matsøppel ?

20 literen går selvfølgelig i 12 liters bøtta, men gir dårlig utnyttelse.

:vetikke:

Endret av kamela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
AnonymBruker

Vi har dette http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161259463

Også har vi en kasse som bare står ved veggen på kjøkkenet som vi har papirsøppel i.

Da jeg bodde i kollektiv hadde vi bare en diger shoppingbag (kjøpt på ICA) som vi hadde papirsøppel i.

Og en spiker i skapet under vasken som vi hang en pose på der vi hadde panteflasker.

(sammen med en søppeldunk for mat og rest-avfall... det var ikke noe kildesortering for sånt i den byen:P)

Det går jo også an å bygge noe i høyden. Ha en hylle på veggen der du har en kasse eller to med papiravfall/panteflasker/glass hvis du har dårlig plass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...