Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier:

Hvordan forrurenses det ved å bruke strøm?

Videoannonse
Annonse
Gjest Naenia
Skrevet

Det er vel helst produksjonen av strømmen som forurenser? Kullkraftverk, og så videre?

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel helst produksjonen av strømmen som forurenser? Kullkraftverk, og så videre?

På hvilen måte da?

ts

Gjest Naenia
Skrevet

Er dette en naturfagsoppgave eller noe sånt? Google er din venn. Søk det opp.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg er i slutten av tyve årene, så skole er det maaaaaange år siden jeg var ferdig med. Jeg aner ikke hvordan det forrurenses når man bruker strøm, selv om jeg sikkert egentlig burde vite det med tanke på alderen min.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Noen her inne kan vel svare meg?

Har ikke tid til googling.

ts

AnonymBruker
Skrevet

...men du har tid til å sitte i samme tråd og svare i 20 minutter? Er ikke det litt frekt å forvente at andre skal bruke tid på å skrive et innlegg og lete opp info til deg da?

Uansett: her.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har ikke tid til google? Hvis du ikke skal levere en oppgave så er det vell ikke snakk om tid?

Endret av mirandaa
Skrevet

Noen her inne kan vel svare meg?

Har ikke tid til googling.

ts

Men du har tid til å vente på svar her? Ehhh

På den tiden som har gått siden du startet tråden, omtrent 20 minutter, hadde du jammen funnet mye info på google!

Å bruke strøm forurenser ikke, men det forurenser å lage den, hvor mye avhenger av hvordan den lages. Strøm fra vannkraft forurenser vel ikke så mye, men kullkraftverk og gasskraftverk forurenser fordi kull og gass forurenser når de brennes (les mer på nettet).

Norge har en ganske miljøvennlig strømproduksjon fordi vi har vannkraftverk (men, vi har også gasskraftverk, så vi er ikke helt fritatt), men andre land bruker mye kull og gass.

AnonymBruker
Skrevet

co2

AnonymBruker
Skrevet

...men du har tid til å sitte i samme tråd og svare i 20 minutter? Er ikke det litt frekt å forvente at andre skal bruke tid på å skrive et innlegg og lete opp info til deg da?

Uansett: her.

Jeg har forumet oppe i eget vindu, mens jeg jobber med diverse på pc'en. Så tar en titt på forumet innimellom.

Man må ikke gå på skole for å ha det travelt. Og det er vel ikke nødvendig å lete opp info om man vet hvordan det å bruke strøm forrurenser?

Takk til QueenPenelope for svar :) Så da forrurenses det ikke ved å bruke strøm, men forrurensingen skjer der strømmen lages.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forumet oppe i eget vindu, mens jeg jobber med diverse på pc'en. Så tar en titt på forumet innimellom.

Man må ikke gå på skole for å ha det travelt. Og det er vel ikke nødvendig å lete opp info om man vet hvordan det å bruke strøm forrurenser?

Takk til QueenPenelope for svar :) Så da forrurenses det ikke ved å bruke strøm, men forrurensingen skjer der strømmen lages.

Var som dere sikkert skjønner jeg, tas som skrev dette.

AB, kl 15.39: Jeg er så dårlig på engelsk, så den artikkelen blir ikke lest med det første, for da må jeg slå opp ord hele tiden for å forstå alt som står.

ts

Skrevet

Var som dere sikkert skjønner jeg, tas som skrev dette.

AB, kl 15.39: Jeg er så dårlig på engelsk, så den artikkelen blir ikke lest med det første, for da må jeg slå opp ord hele tiden for å forstå alt som står.

ts

http://translate.google.no/#

Skrevet

Jepp. Men jo mer strøm vi bruker, jo mer må jo lages (og jo mer forurenses det). Alt henger selvsagt sammen.

Og selv om Norge er av de beste i klassen, ettersom vi i hovedsak produserer strøm av vannkraft, som ikke forurenser, så er vi en del av strømmarkedet. Hadde vi brukt mindre strøm, kunne mer av strømmen vi produserer blitt eksportert, slik at andre land ikke trenger å produsere så mye strøm som forurenser. Og i perioder må jo faktisk Norge importere strøm også, og da importerer vi vel i hovedsak strøm som har forurenset under produksjon.

AnonymBruker
Skrevet

Så da forrurenses det ikke ved å bruke strøm, men forrurensingen skjer der strømmen lages.

Det er ikke så enkelt at de som bruker strøm kan fraskrive seg alt ansvar. Ved å bruke strøm skaper man også etterspørsel. At strømmen blir produsert på en lite miljøvennlig måte i et annet land enn Norge er også uvesentlig. Forurensing kjenner ikke landegrenser.

Gjest Blondie65
Skrevet

Utbygging av nye kraftverk fordi vi bruker for mye strøm i forhold til tidligere forurenser også. I tillegg er det jo andre miljøspørsmål knyttet til dette (legge fosser i rør, store demninger, stygge kraftledninger, kjølevann fra kraftverket som påvirker elven, etc).

I Japan får de vel all sin kraft fra atomkraftverk og disse forurenser både når de er i orden (brukt radiomateriale må lagres i "all evighet" på et sikkert sted for at ingen skal bli skadet) samt at når det skjer en ulykke eller naturkatastrofe risikerer man at radioaktivt materiale lekker ut.

AnonymBruker
Skrevet

Takker for alle svar :) Da har jeg lært noe nytt i dag også.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...