Gjest caramiacaramella Skrevet 27. mars 2011 #1 Skrevet 27. mars 2011 Jeg lurer på å reise til utlandet for å være au pair i en periode, og i forbindelse med dette vil jeg gjerne høre erfaringer folk her har hatt med au pairer. Har det vært en positiv opplevelse? Hva forventer du av en au pair?
Fashionistaen Skrevet 27. mars 2011 #2 Skrevet 27. mars 2011 Jeg lurer på å reise til utlandet for å være au pair i en periode, og i forbindelse med dette vil jeg gjerne høre erfaringer folk her har hatt med au pairer. Har det vært en positiv opplevelse? Hva forventer du av en au pair? Har ikke reist som Au pair selv, men kjenner noen som har gjort det. De er veldig fornøyd med det og anbefaler det gjerne videre. Synes du skal dra. Du kommer jo sannsynligvis til et hjem med god økonomi og du får bo i utlandet i et helt år. I tillegg er det jo bra å ha på Cv til senere. Hun ene jeg kjente som dro som Au pair er gift og bor i samme byen som hun jobbet som Au pair. Hvor er det du evt. har tenkt til å dra?
Nemii Skrevet 27. mars 2011 #3 Skrevet 27. mars 2011 Jeg bodde et år i USA og jobbet som Au Pair da jeg var 20. Jeg vokste helt sinnsykt på det og hadde et helt fantastisk år hos en helt vidunderlig familie! Men, det er en tøff jobb, ikke bare dans på roser. Jeg hadde ansvaret for 3 små under 3 år og det hadde sine utfordringer. Pluss at jeg reiste ditt på et studentvisum så jeg studerte 3 fag ved siden av (bare "kosefag" amerikansk tegnspråk, historie og sang). Det daglige var til tider en tøff jobb, men det var deilig å ha fri alle kvelder/helger og avtalte dager. Jeg ble tatt i mot som en del av familien og ble inkludert i alle ferier, utflukter etc hvor det aldri ble forventet at jeg skulle jobbe, men jeg hjalp jo selvfølgelig til:-) Jeg fikk alltid ekstra betalt hvis jeg "jobbet" over de faste timene pr uke. Jeg vil absolutt anbefale denne måten å oppleve et annet land og samfunn på, men man må være obs på at det er en jobb :-)
Gjest caramiacaramella Skrevet 28. mars 2011 #4 Skrevet 28. mars 2011 Flott å høre positive erfaringer med dette! Jeg tenker på å dra til Sør-Amerika eller Italia. Jeg er i kontakt med flere familier som vil ha au pair, og de virker veldig hyggelige. Men jeg har fått høre mange skrekkhistorier om au pairer som blir behandlet som en slave, og forventes å holde hele huset i plettfri stand i tillegg til barnepassingen. Jeg har veldig lyst til å unngå en slik situasjon! Er det noen familier her som har/har hatt au pair som har lyst til å dele deres opplevelse av det?
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #5 Skrevet 28. mars 2011 Flott å høre positive erfaringer med dette! Jeg tenker på å dra til Sør-Amerika eller Italia. Jeg er i kontakt med flere familier som vil ha au pair, og de virker veldig hyggelige. Men jeg har fått høre mange skrekkhistorier om au pairer som blir behandlet som en slave, og forventes å holde hele huset i plettfri stand i tillegg til barnepassingen. Jeg har veldig lyst til å unngå en slik situasjon! Er det noen familier her som har/har hatt au pair som har lyst til å dele deres opplevelse av det? en del husarbeid må du regne med. Er også vanlig at en au pair har middagen klar til foreldrene kommer hjem.
Gjest caramiacaramella Skrevet 28. mars 2011 #6 Skrevet 28. mars 2011 en del husarbeid må du regne med. Er også vanlig at en au pair har middagen klar til foreldrene kommer hjem. Ja, lett husarbeid som støvsuging og oppvask gjør jeg gjerne, men generell vasking av hus er ikke en au pairs oppgave. Middagslaging til familien er heller ikke en au pairs oppgave da au pairen egentlig bare skal gjøre oppgaver relatert til barna. Når det er sagt, så er jeg forberedt på å lage middag til familien en gang iblant.
Nemii Skrevet 28. mars 2011 #7 Skrevet 28. mars 2011 en del husarbeid må du regne med. Er også vanlig at en au pair har middagen klar til foreldrene kommer hjem. Oi!! virkelig?! Kanskje annerledes i Europa..... Jeg hadde en kontrakt igjennom EF og jeg lagde kun mat til barna når jeg passet dem og vasket deres klær, men noe mer enn det ble ikke påkrevd.
ToveM Skrevet 28. mars 2011 #8 Skrevet 28. mars 2011 Har vært au-pair i Frankrike. En kjempeopplevelse. Tok meg kun av ungene og laget mat til de. .
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2011 #9 Skrevet 28. mars 2011 Jeg vil anbefale deg å gå gjennom et seriøst byrå. Da får du hjelp hvis du trenger det og det er ofte flinker til å sile familier (og au pairer). Det er viktig at dere setter opp en kontrakt på forhånd og snakker om denne slik at begge parter er inneforstått med hva arbeidet går ut på. Det er også viktig at du er bevist på hvor mye husarbeid du synes er greit. Vi har hatt au pair gjennom mange år og er i hovedsak godt fornøyd med det. Vi har forsøkt å invitere alle til å være en del av familien men føler vel i hovedsak at de ikke har foretrukket det. Jeg tror ikke det har så mye med vår familie å gjøre men at au pairer veldig lett føler det som et ansatt/arbeidsgiverforhold. Når barna var yngre så brukte au pairene mye tid sammen med barna og nærmest ingen tid på husarbeid. Etterhvert som barna ble større og begynte i barnehage og etter hvert skole med fritidsaktiviteter etter skolen så kunne au pairene i mindre grad bidra nyttig til oppfølging av barna og det ble mere husarbeid deriblandt generell rengjøring. Vi gjorde au pairene tydelig oppmerksom på dette på forhånd slik at de var klar over dette. Hvis de siste ikke hadde akseptert husarbeid så ville vi ikke kunne fylt opp med annet tilstrekkelig arbeid til at vi i praksis da ikke kun ha au pair. Så au pairene hadde da valget mellom å gjøre en del rengjøring eller å ikke komme i det hele tatt. Forholdet til au pairene varierte mye. De som involverte seg i familien tok vi med på feriereiser rundt i verden. Dette var de meget fornøyd med da noen av de ikke hadde økonomi til å kunne ha gjort dette på egenhånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå