Gå til innhold

Menn i familiebarnehager?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er mann og har jobbet i flere barnehager i mange år. Jeg trives veldig godt i yrket og har god erfaring med småbarn, men har i det siste tenkt litt på å jobbe i en familibarnehage istedenfor. Jeg synes det høres ut som en behagelig forandring å jobbe der hvor det kun er en-to voksne på tre-åtte barn, eller noe slikt, antageligvis litt avhengig av hvilken familiebarnehage. Jeg kunne faktisk ha tenkt meg å ha jobbet alene med tre barn også, ser at det er mange slike familiebarnehager, synes det høres veldig trivelig ut i forhold til forandring og det at man får en annen type ansvar.

Hver gang jeg har søkt jobb i en ordinær barnehage, har jeg veldig lett og fort fått jobb. Jeg har lang erfaring og gode referanser. Noen ganger har jeg bare kunnet velge og vrake med flere "ja" på samme tid. Men når jeg forsøker å søke i familiebarnehager, får jeg knapt tilbakemelding, og jeg har ennå ikke kommet på ett eneste iontervju. De fleste ordinære barnehager oppfordrer menn til å søke i annonsen, men har ennå tilgode å se det hos en familiebarnehage.

Dette er jo ganske trist, men selvsagt ingen krise for meg. Jeg blir bare litt nysgjerrig på om dere mødre rett og slett ikke kunne ha tenkt dere å la en mann alene ta seg av feks. tre småbarn? Så hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eh, LIKESTILLING.

Skrevet

Det hadde overhode ikke vært noe problem for min del, hvorfor skulle det være det? :)

• Liker 2
Skrevet

Min erfaring som mor er at det viktigste er at voksenpersonen i barnehagen har godt lag med barn. Og at det er spesielt viktig når det er få voksne.

Kjønn mener jeg er helt underordnet.

Nå vet jeg om menn som har jobbet i familiebarnehager også da... Men ikke som eneste voksne.

Skrevet

Jeg skulle gjerne sett at det var flere menn som jobbet i barnehager, tror barna har godt av å ha både menn og kvinner rundt seg. Kan ikke skjønne hvorfor det skulle være annerledes i en familiebarnehage? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke overlatt mitt barn til en mann som skulle hatt barna alene.

Du hører så mye i media om overgrep mot barn,så noen forhåndsregler tar jeg.

Hadde det derimot vært snakk om kanskje to damer og en mann som hadde jobbet der,så hadde jeg følt meg mer trygg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke overlatt mitt barn til en mann som skulle hatt barna alene.

Du hører så mye i media om overgrep mot barn,så noen forhåndsregler tar jeg.

Hadde det derimot vært snakk om kanskje to damer og en mann som hadde jobbet der,så hadde jeg følt meg mer trygg.

Så det er bedre om overgrepene gjøres av en kvinne?

Alle menn er ikke potensielle overgrepsmenn, altså! Og det er foreldre som ser på dem som det, som ødelegger for menn som kanskje ønsker å jobbe i barnehage.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde forresten vært skeptisk til en familiebarnehage med kun en ansatt, uansett... Men det er fordi en sånn situasjon er veldig sårbar.

EN voksen har ikke øyne alle steder, og har antagelig behov for å ta pause i løpet av dagen. To kan avlaste hverandre, men EN har ikke avlastning.

Dessuten er antagelig barnehagen stengt hvis den ene voksne er syk. Det blir jo tøfft for barna med en evt. vikar.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er mann og har jobbet i flere barnehager i mange år. Jeg trives veldig godt i yrket og har god erfaring med småbarn, men har i det siste tenkt litt på å jobbe i en familibarnehage istedenfor. Jeg synes det høres ut som en behagelig forandring å jobbe der hvor det kun er en-to voksne på tre-åtte barn, eller noe slikt, antageligvis litt avhengig av hvilken familiebarnehage. Jeg kunne faktisk ha tenkt meg å ha jobbet alene med tre barn også, ser at det er mange slike familiebarnehager, synes det høres veldig trivelig ut i forhold til forandring og det at man får en annen type ansvar.

Hver gang jeg har søkt jobb i en ordinær barnehage, har jeg veldig lett og fort fått jobb. Jeg har lang erfaring og gode referanser. Noen ganger har jeg bare kunnet velge og vrake med flere "ja" på samme tid. Men når jeg forsøker å søke i familiebarnehager, får jeg knapt tilbakemelding, og jeg har ennå ikke kommet på ett eneste iontervju. De fleste ordinære barnehager oppfordrer menn til å søke i annonsen, men har ennå tilgode å se det hos en familiebarnehage.

Dette er jo ganske trist, men selvsagt ingen krise for meg. Jeg blir bare litt nysgjerrig på om dere mødre rett og slett ikke kunne ha tenkt dere å la en mann alene ta seg av feks. tre småbarn? Så hva mener dere?

Når en vet hvem som står bak de så er det vel ikke så unaturlig, det det gamle husmorforbundet som vil ting skal være som før tross likestilingen. Dvs de vil ha alle fordeler og hjelpemidler i dagens samfunn selv om deres holdninger er gått ut på dato.

AnonymBruker
Skrevet

Så det er bedre om overgrepene gjøres av en kvinne?

Alle menn er ikke potensielle overgrepsmenn, altså! Og det er foreldre som ser på dem som det, som ødelegger for menn som kanskje ønsker å jobbe i barnehage.

Har ikke sagt at alle er overgrepsmenn heller!

Men visse siutasjoner unngår jeg.

Som at en mann jeg ikke kjenner skal være alene med mitt og to andre barn.

Selvsagt er det ikke bedre om en kvinne hadde gjort noe sånt,men velger å stole mer på de.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er kjempepositivt med menn i barnehagen.

Men familiebarnehager ville jeg forsøkt å holde barnet mitt unna. Ikke pga kjønnene til de som jobber der, men fordi jeg føler man på mange måter er mer utsatt i et sånt lite miljø.

En eventuell overgriper (kvinne eller mann) får mye mer alenetid med barna i en familiebarnehage der det er få ansatte, mens i en større barnehage er man sjeldnere alene med barna. Overgripere vil vel ofte sikte seg inn mot jobber der de har muligheten til å være alene med barna. Og her tenker jeg ikke bare på seksuelle overgrep, men også på psykisk mishandling som enkelte psyke voksne kan finne på å utøve mot barn i det skjulte.

• Liker 2
Skrevet

Ja til flere menn i barnehagene! -Både de "vanlige" og familiebarnehagene!

Jeg aner ikke altså, men kanskje driverene av slike barnehager (som jo ofte er kvinner), ikke er vant til å jobbe med menn og derfor er usikker på hvordan hverdagen med en mannlig kollega som man jobber så tett med, vil bli?

Kan fra et mammaperspektiv ikke se NOE negativt med å ha en mann som ansatt i en familiebarnehage.

Skrevet

Jeg hadde forresten vært skeptisk til en familiebarnehage med kun en ansatt, uansett... Men det er fordi en sånn situasjon er veldig sårbar.

EN voksen har ikke øyne alle steder, og har antagelig behov for å ta pause i løpet av dagen. To kan avlaste hverandre, men EN har ikke avlastning.

Dessuten er antagelig barnehagen stengt hvis den ene voksne er syk. Det blir jo tøfft for barna med en evt. vikar.

Enig med denne. Men det er helt irrelevant for meg om de ansatte i barnehagen er menn eller kvinner, så lenge det er mer enn én voksen der, og så lenge det er nok voksne pr barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...