Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg leier ut en bolig ( kan ikke leie mer ut for mer enn 7000,- )må jeg skatte 28 prosent av overskudd, betaler 5000 kr i mnd på lån og ca 2300 i husleie, dvs realiteten blir at jeg betaler litt for å leie den ut...

Hvis jeg selger denne boligen sitter jeg igjen med ca sekshundretusen i egenkapital, penger jeg ev kan ta inn på en høyrentekonto- MEN da får jeg vel formueskatt og må skatte av dette? dvs jeg får mindre lønn utbetalt fordi jeg må skatte mer for og ikke få¨restskatt?

har mulighet til å bo veldig rimelig i en periode på 2 år, skal derfor spare egenkapitalen..kanskje kjøpe en bil, men er veldig usikker om hva som egentlig lønner seg her..

så selge eller leie ut boligen?

Takker for svar:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt ann på om du har tenkt å selge leiligheten etter 2 år med utleie eller om du har tenkt å flytte tilbake.

Skrevet

Skal aldri bo der mer;)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du selger den innnen et år etter du flytter ut, så slipper du skatt på en evt. gevinst ved salget.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg leier ut en bolig ( kan ikke leie mer ut for mer enn 7000,- )må jeg skatte 28 prosent av overskudd, betaler 5000 kr i mnd på lån og ca 2300 i husleie, dvs realiteten blir at jeg betaler litt for å leie den ut...

Hvis jeg selger denne boligen sitter jeg igjen med ca sekshundretusen i egenkapital, penger jeg ev kan ta inn på en høyrentekonto- MEN da får jeg vel formueskatt og må skatte av dette? dvs jeg får mindre lønn utbetalt fordi jeg må skatte mer for og ikke få¨restskatt?

har mulighet til å bo veldig rimelig i en periode på 2 år, skal derfor spare egenkapitalen..kanskje kjøpe en bil, men er veldig usikker om hva som egentlig lønner seg her..

så selge eller leie ut boligen?

Takker for svar:)

Hvorfor kan du ikke leie ut for mer enn 7000?

Skrevet

Husk at du ikke får formuesskatt før formuen er på over 700 000.

AnonymBruker
Skrevet

Du må også ta eventuell prisstigning på leiligheten de neste 2 årene med i regnestykket.

AnonymBruker
Skrevet

Når kjøpte du leiligheten?

Hva kostet den?

Hvor mye kan du få for den hvis du selger nå?

Hvor mye kan du få for den hvis du selger om to år?

Skrevet

Kan dette stemme? Min mor som har formue på hus og som har skattet for inntekt som har betjent lån skatter nå for det som er nedbetalt ... dva si hun skatter dobbelt..

Skrevet

Når kjøpte du leiligheten?

Hva kostet den?

Hvor mye kan du få for den hvis du selger nå?

Hvor mye kan du få for den hvis du selger om to år?

- Slik jeg vurderer det får jeg ikke mer i dag enn om jeg selger om 2 år, selger jeg nå får jeg vel syvhundretusen mer enn det jeg gav, det er press i markedet her. Likevel, synes ikke det å¨selge bolig er noe lett valg;)

Skrevet

Kan dette stemme? Min mor som har formue på hus og som har skattet for inntekt som har betjent lån skatter nå for det som er nedbetalt ... dva si hun skatter dobbelt..

Taket er hevet kraftig de siste årene. Er ikke lenge siden det bare var på 3-400 000. For 2011 er det imidlertid 700 000.

Skrevet

Taket er hevet kraftig de siste årene. Er ikke lenge siden det bare var på 3-400 000. For 2011 er det imidlertid 700 000.

Ok, skal undersøke dette..

Takk for alle svar:)

Skrevet

Selger du om noen år må du skatte av overskuddet også

AnonymBruker
Skrevet

Og vær klar over at det å leie ut ikke nødvendigvis er helt problemfritt... Du kan få mange rare leieboere som ødelegger og ikke betaler for seg. Etter alle de historiene jeg har hørt kommer ikke jeg til å tørre å leie ut. Selv om det vil være vanskelig å selge. Det er jo litt følelser involvert når man skal selge det tidligere hjemmet sitt...

AnonymBruker
Skrevet

- Slik jeg vurderer det får jeg ikke mer i dag enn om jeg selger om 2 år, selger jeg nå får jeg vel syvhundretusen mer enn det jeg gav, det er press i markedet her. Likevel, synes ikke det å¨selge bolig er noe lett valg;)

Hvis alternativene er å selge nå eller om to år, så selg dersom du har bodd i leiligheten i minst ett av de to siste årene.

En gevinst på 700000 medfører skatt på 196000 dersom du ikke oppfyller kravene om eietid og botid for skattefritak.

Så du må leie ut leiligheten leeeeenge før denne skatten er dekt av utleieoverskuddet.

Skrevet

Ville definitivt solgt nå. Som du sier selv, så taper du litt hver måned på leie ut (utgiftene på leiligheten er større enn det du får inn), og du har ingen garanti for at du vil få solgt med like stort overskudd om noen år.

Ja, du vil nok måtte betale litt mer i skatt, blant annet fordi du ikke har rentefradrag, men dette er ikke snakk om særlig mye. Dessuten har du mulighet til å bo veldig billig, så du vil antakelig uansett sitte igjen med mer enn om du hadde leid ut leiligheten.

AnonymBruker
Skrevet

Da er vel verdien på huset hennes mer enn 700.000?

Og ja, man skatter dobbelt, det er det som er det fine med å ha formue i Norge..

AnonymBruker
Skrevet

Da er vel verdien på huset hennes mer enn 700.000?

Og ja, man skatter dobbelt, det er det som er det fine med å ha formue i Norge..

Nei, man skatter ikke dobbelt.

Norge har faktisk et av de mest rettferdige skattesystemene i verden.

• Liker 1
Skrevet

Dette stemmer, ja. Det er jo også greit å huske på at formueskatten er på 1,1% av beløpet som overskrider bunnfradraget på 700.000.

Skrevet (endret)

SOm andre også sier, husk å ta prisstigning med i regnestykket

Endret av Trineo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...