Gå til innhold

Barn og sminke

Fremhevede innlegg

Skrevet

Små jenter er små prinsesser. De elsker jo å leke med slikt.

Jeg tror at hvis jeg hadde hatt en datter som sminket seg hjemme, med "nillesminke", ville jeg bare sett på det som lek.

Men jeg ville nok ikke la henne gå ut med sminke til vanlig.

Husker at vi ofte lekte med sminke i bursdager. På samme måte som vi lekte med barbie.(Små sett med rosa og blå øyenskygge og knallrød leppestift)

Poenget mitt er; Det er barnelek. Tror ikke de en gang vet hva det betyr å være sexy i den alderen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Små jenter er små prinsesser.

Det er jeg ikke enig i! Det finnes like mange ulike jenter som det finnes gutter - og vi sier vel ikke at "gutter er små trailersjåfører" heller?

Jeg lurer på hva som kommer først - småjenters prinsessbehov eller foreldrenes prinsessegjøringværesåsøtbehov?

Når det er sagt så ville jeg ikke nektet datteren min å sminke seg til lek, men synes at det er for tidlig å sminke seg *til vanlig*. Nå sliter jeg litt med å skulle finne en forklaring til jenta for akkurat det - for hva sier du - etter at du har sagt at hun er for ung?

Hun sier - men hvorfor?

Du sier - du er for ung?

Hun spør - hvorfor det?

Jeg sier - du er bare det!

Eller? Sminke er noe voksne gjør - ja, men det er jo ikke farlig å sminke seg, og hvis de spør hvorfor voksne gjør det, så er det jo fordi at vi vil se ekstra fine ut - og hvorfor skal ikke jenta ville det samme? Skal vi forklare det med seksualisering, så sier vi jo at det er grunnen til at vi bruker det - og det stemmer vel ikke 100%? Jeg synes det er vanskelig - mye er vanskelig i denne sammenhengen. Barbie er vanskelig også. Og krigsleketøy - å forklare voksne holdninger, når barneverdenen ser så annerledes ut - hvor de tøffeste jentene i klassen bruker sminke - og hvor de tøffeste guttene i gata skyter på hverandre med naturtro maskingevær.

Skrevet

De kan da gjerne få leke med sminke når de er sju - det er endel av rollespillet mot det voksne livet det, men hun behøver dermed ikke få gå sånn på skolen og til daglig. Da blir det feil.

Jeg har en venninne med en datter på femten som ikke får lov å bruke sminke, mens min egen femtenåring ser ut som Nemi omtrent..... Tror ikke min lille Liten har det noe dårligere av den grunn..

Skrevet

Så lenge andre sier det er vanlig når man er så gammel så er det greit og si da at det er altfor tidlig da er man for striks, man må se på det som er vanlig og ikkke distansere barnet sitt fra det det må få vere med på det som vennene gjør og ikke bli holdt utenfor

hilsen

Ting blir jo ikke automatisk riktig fordi om andre gjør det !

Og hvor vanlig er det? Ingen av min datters venninner/klassekamerater får bruke sminke ennå , men selvfølgelig maler og pynter de seg når de er på besøk hos hverandre som en del av leken, til karneval o.l.

Og joda, jeg kan godt si nei til mine barn om andre barn får lov til å gjøre ting mine ikke får lov til. Jeg oppdrar ikke mine barn etter hva andre får lov til, jeg oppdrar dem etter hva jeg mener er rett !

Og vi ligger ganske likt med holdninger til deres venners foreldre.Men du finner alltid noen som får lov til alt mulig uten grenser og noen som aldri får lov til noenting.

Skrevet

Jeg husker godt at jeg kjøpte mitt første sminkesett da jeg var 12/13 år, et billig lekesett altså. (Tror kanskje dette er det samme som 7/8 i dag, siden samfunnet har forandret seg masse på disse årene.) Mamma var ikke særlig begeistret for dette, men jeg fikk lov til å sminke meg inne og hvis jeg lekte rollelek. Jeg fikk ikke lov til å gå ut med dette. En av grunnene til at mamma lot meg få lov til å sminke meg inne var fordi ho husket at ho var blitt skikkelig skrubbet en gang ho hadde gjort det samme da ho var liten, og det ville ho ikke gjøre med meg. Men jeg hadde klare grenser for når jeg kunne, og når jeg ikke kunne. Jeg fikk ikke lov til å gå ut med sminke før jeg var 14/15 år, og da bare hvis jeg var passe sminket. Ho skulle godkjenne sminken jeg hadde på før jeg fikk gå, dette var kun hvis jeg skulle på skolediskotek, ellers hadde jeg ikke lov.

Personlig synes jeg ikke at 7/8 er for ungt til å leke seg med sminke inne, men iho bør ikke gå ut med det. Det er ho noen år for liten til ennå. Karneval ol. er i en helt annen kategori.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det verste jeg ser ,er småjenter med sminke...har en jente selv,og hun kommer ikke til å få lov til å sminke seg før hun er blitt konfirmant..

Lær barna at sminke tilhører kun for voksne!!!

Skrevet

jaja - men hvordan forklarer vi sminkens funksjon? samtidig som vi sier at de skal være fornøyde med seg selv? Jeg er ikke i mot sminke, bare i tvil om hva holdningene våre egentlig handler om, hvor de stammer fra - og hvordan vi formidler dem?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...