Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal i nærmeste fremtid selge leiligheten min for å kjøpe noe større. Så har det seg sånn at jeg har et søskenbarn som er megler, som kunne tenke seg å kjøpe den av meg. Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, selge gjennom megler eller direkte til søskenbarnet mitt. Jeg sparer jo da meglerutgiftene, men samtidig får jeg jo aldri vite hva leiligheten min KUNNE ha gått for.

Noen som kan gi meg råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk på nettet, så finnes det massevis av informasjon om hvordan man kan selge selv. Du kan få takst på boligen selv om du ikke lar megler ta seg av salget.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal i nærmeste fremtid selge leiligheten min for å kjøpe noe større. Så har det seg sånn at jeg har et søskenbarn som er megler, som kunne tenke seg å kjøpe den av meg. Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, selge gjennom megler eller direkte til søskenbarnet mitt. Jeg sparer jo da meglerutgiftene, men samtidig får jeg jo aldri vite hva leiligheten min KUNNE ha gått for.

Noen som kan gi meg råd?

Du kan selv avertere den på Finn,da får du se intr for din bolig.

Du kan selge direkte,men kost på deg en advokat til papirene. Uansett sparer du masse penger.

Vi er litt for redde til å gjøre dette selv enda,vi tror vi må gå veien om overbetalte meglere

Skrevet

Be om en uforpliktende prisantydning fra en megler, de har stadig gratis vurderinger. I tillegg bør du følge med på markedet og se hva like leiligheter går for. Nå du selger privat kan du selger litt billigere fordi du sparer meglerkostnaden.

Skrevet

Jeg bare lurer på om man får høyere pris hvis man bruker megler enn hvis man selger selv ..

Det er sikkert fornuftig å spare masse penger , men hvis boligen går fr langt mindre enn den kunne gjort hadde man solgt via megler så lønner det seg jo ikke allikevel ..

Skrevet

Megler trygger både kjøper å selger. Men hva du enn skulle bestemme deg for så er det i alle fall lurt å tegne eierskifteforsikring. Hvis noen mangler skulle oppstå etter salg av leiligheten som du ikke var klar over. Så vil forsikringen dekke dette og verken du eller kjøper blir berørt økonomisk utenom en liten egenandel.

Her står det litt om eieskifteforsikring:

http://www.op.no/bolig/article2794293.ece

-M.A

Skrevet

Jeg vil tro at en eiendomsmegler har en god anelse om hvor mye leiligheten er verdt. Det kan gjenspeiles i hvor mye vedkommende ønsker å betale. Jeg hadde ikke hatt problemer med å la vedkommende ta seg av oppgjør etc., men jeg tror nok jeg hadde, som andre har nevnt, spurt andre meglere om en verdivurdering. Ettersom vedkommende er megler, og har kompetanse til å gjøre oppgjøret, sparer det deg for et sted mellom 30-50.000, så jeg er enig i at det bør være avslag på samlet kjøpesum. Men uansett greit å vite hva leiligheten er verdt, for å avgjøre om det er en god "deal" for dere begge.

Skrevet (endret)

En fordel med å selge til søskenbarnet ditt er at du slipper alt styret med visninger. Jeg hadde gjort det om jeg fikk et pristilbud lik markedsprisen. Som jeg skrev i stad: Følg med på markedet så vet du ca hva du kan forvente å selge den for. Meglerhonnorar varierer, men jeg har sett flere operere med 2-4% fortjeneste så det kan være mye å spare på å ordne det selv.

Endret av Sunshine
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg skal ha en annen megler (som jeg kjenner litt) innom i morgen. Han vil da gi meg en pekepinn på hva han mener er reell salgspris. Kan jo også få en tredje meglers mening dersom de to første er veldig uenige.

Må jo si at det frister litt å slippe visninger og styr, men samtidig lurer jeg jo veldig på hvor mye jeg kan få for leiligheten min.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg skal ha en annen megler (som jeg kjenner litt) innom i morgen. Han vil da gi meg en pekepinn på hva han mener er reell salgspris. Kan jo også få en tredje meglers mening dersom de to første er veldig uenige.

Må jo si at det frister litt å slippe visninger og styr, men samtidig lurer jeg jo veldig på hvor mye jeg kan få for leiligheten min.

Hva er ca str og beliggenhet? Og hvor i byen er det? Mvh en i bransjen

Skrevet
Jeg bare lurer på om man får høyere pris hvis man bruker megler enn hvis man selger selv ..

Prisen avgjøres jo av hva kjøper er villig til å betale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...