Gå til innhold

Venninnegaver-pris?


Orthia

Anbefalte innlegg

Blandt mine "gamle" venninner har vi en uskreven regel om at gavene oss i mellom ligger på mellom 150-200 kroner. De siste årene har jeg også gitt/fått gave fra en annen venninne. Hun bruker langt mer penger enn dette; ofte får jeg gave som koster rundt tusenlappen. Dette verken kan (eller vil!) jeg matche, men gavesesjonene har jo blitt litt pinlige etterhvert.. Jeg gruer meg til å åpne de fine gavene, fordi jeg vet at hun ikke får noe like fint av meg.

Vi er begge 30 år, småbarnsforeldre, jeg er student og hun har en helt normalt betalt jobb.

Hva syns dere er en ok sum for en venninnegave?

Og hvordan takler dere en stadig ubalanse i pris på gaver? Skal jeg bare "heve meg over det" og være glad for de fine gavene, eller burde jeg strekke meg for å matche hennes nivå?

Jeg har forresten forsøkt å si til henne på en pen måte at hun ikke må "ta helt av " med gavene, og at jeg har relativt trang økonomi. Det har ennå ikke hjulpet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Forstår hun ikke det er det ikke ditt problem. Gaver kan ikke måles i pris, for det er tanken bak som bør telle. Om hun velger å bruke så mye mer enn det dere har bestemt får være opp til henne, og er ikke ditt problem.

Jeg hadde hevd meg over det, og vært glad for gaven :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir gaver til mine venninner til rundt 2-300 kroner til jul/bursdag. Av og til gir jeg dyrere gaver, av og til rimeligere.

Og av og til gir jeg gaver utenom både jul og bursdag, fordi en venninne trenger det akkurat da.

Jeg elsker å kunne gi gaver når jeg har råd til det.

Jeg får gaver som jeg ikke aner hva er verdt, og det betyr da heller ikke noe. Jeg tjener (tildels mye) bedre enn flere av venninnene mine, og forventer ikke å få "tilsvarende verdi tilbake". Da kunne jeg jo heller kjøpt meg noe selv da.

Jeg kjøper aldri gaver til tusenlappen da. Har vel vært oppe i kanskje halvparten pluss blomster en gang - og da til min aller besteste venninne.

Om du føler det er ubehagelig, kan du godt si det. Sånn "Jeg blir helt satt ut når du gir meg så dyre gaver. Jeg setter veldig pris på gavene, men føler det litt trist at jeg ikke kan gi så fine gaver tilbake". Så kan du høre hva hun svarer... Kanskje forstår hun at du ikke trenger så dyre presanger for å være venn med henne.

Men vinkle det slik at DU føler det blir ubehagelig. Ikke slik at HUN tar av. For det er ikke sikkert hun gjør det - kanskje det gjør henne glad å gi deg dette, fordi hun vet du ikke tar deg råd til slike ting selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg fokuserer på å kjøpe venninnegaver som man ikke kan se hva koster jeg...

Bruker ikke så allverdens mye penger på det (det har jrg ikke, 1-200 kroner blir det stort sett) men masse omtanke, at det skal passe til vedkommende. Det jeg får tilbake ligger sånn ca i samme prisklasse. 1000 kroner, da hadde jeg følt det svært ubehagelig, det er jo noe i den retning jeg får av mine foreldre, langt mer enn jeg gir min bror, f.eks.

Jeg er ikke vant til så dyre gaver, men av at det skal være rimelig (vi har stor slekt, så vi kjøper/får MANGE gaver) men PASSE. Jeg legger en del tanke i å finne den RETTE gaven. Og håper mine venner verdsetter det høyere enn prislappen :)

Forøvrig er jeg enig med Sissan, ta det opp med henne, angående hvordan DU føler det. Så ordner det seg kanskje før julehandelen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Jeg kjøper ikke venninnegaver. Syns jeg bytter nok penger innen familien i jula, så jeg kjøper heller en OK bursdagsgave til venninnene mine. Dermed slipper jeg hele styret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca. 100 kr per pers i år. Har mange venninner å gi til, samtidig som regningene skal betales i januar også. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er prisen som teller, men tanken bak... Personlig har jeg svært dårlig råd som student som betaler på huslån...

Jeg liker aller best ting man har laget selv eller som det er masse omtanke bak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor mye penger jeg har å bruke på gaver, men til venninnene mine bruker jeg å kjøpe gaver for mellom 200-300, sånn har det vært i alle år og det er greit.

Til bestevenninna mi derimot blir det litt mer.. Da kjøper jeg gjerne for 700-1000 kr. :D

Har egentlig mer glede av å gi gaver enn å få de selv, og jeg elsker å handle til venner og familie, så jeg kjøper egentlig ganske ofte små overaskelsesgaver.. Da alt fra en kjøleskapsmagnet til noe fint undertøy, en veske eller en god cognac. Liker å glede de som står meg nærmest... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er flere venninner som gir til hverandre, og vi har blitt enig om rundt 100-lappen. Det er jo tanken som teller, også er det veldig hyggelig med noen ekstra gaver under treet. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir som regel mellom 100-300kr, varierer fra venninne til venninne! Jeg synes det er en helt grei pris, får stortsett det sammen tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sluttet å gi gaver innad i vennegjengen, vi setter heller av en kveld før jul da vi drar ut sammen og spiser en god middag og koser oss. Syns det er kjempegreit jeg. Er jo koselig å få gaver, men mye koseligere å tilbringe en kveld sammen. Så slipper vi stresset også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer egentlig veldig for meg. Jeg har ei veldig nær venninne og hun får gave mellom 300-500 kr.

Mine andre venner får gave rundt 100-lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare en venninde jeg gir ordentlig julegave til, min bets venn og forlover. Vi ligger på omtrent 400 kroner, både til jul og bursdag. Men vi har bestemt at vi ikke kjøper gaver til hverandres barn!

Har et par andre venninder jeg kjøper til , der ligger vi på omtrent en hundrelapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sluttet å gi gaver innad i vennegjengen' date=' vi setter heller av en kveld før jul da vi drar ut sammen og spiser en god middag og koser oss. Syns det er kjempegreit jeg. Er jo koselig å få gaver, men mye koseligere å tilbringe en kveld sammen. Så slipper vi stresset også:-)[/quote']

For en genial idé!

Men det funker kanskje ikke så bra når man har veldig spredte venner, og ikke en spleiset venninnegjeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er nok med en hundrelapp eller to.

I fjor fikk venninne mine en pose med god løste og en tesil.

Godt å kose seg med på vinteren.

I år lurer jeg på om jeg skal lage mine ekstremt gode brente mandler :wink: og putte dem i et fint glass pyntet med rød sløyfe eller noe.

Åååå, gleder meg til jul!!! :D :P :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen fast sum på det. Kjøper det jeg finner ut av at jeg vil kjøpe. Så noen ganger blir det sikkert innen den samme prisklassen du nvente, andre ganger mer, kommer helt an på

Så stor prisforskjell på gavene ville jeg følt meg ille berørt av for å være helt ærlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...