Gjest Belle Gunnes Skrevet 28. mars 2011 #21 Skrevet 28. mars 2011 Forresten er det bedre å ha hest på utegang i -25 tørre kuldegrader og tørr snø, enn ustabilt vårvær, våte høstdager og varme sommerdager. Utegangshester er gjerne mer ute på vinteren en på sommeren.
Gjest Raggy Skrevet 29. mars 2011 #22 Skrevet 29. mars 2011 Det jeg synes er det værste med hestehold er de stallene der hestene er lite ute. Ser feks på travbanen at hestene går i veldig små luftegårder... Har også hørt at på enkelte store staller med mange hester er det kun i kort tid hver hest får være ute.. Dette er mye værre enn om en hest går på utegang synes jeg.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 29. mars 2011 #23 Skrevet 29. mars 2011 i hestemiljøet er det gjerne sånn at de som gjør noe annet enn en selv - de gjør det feil. det har jeg erfart ja.
Shadee Skrevet 29. mars 2011 #24 Skrevet 29. mars 2011 Det optimale hestehold for meg er å se ann individ, vær og vind. Syntes det er alt for mange som er så fanatiske i meningene sine! Når man har hest burde man ha evnen til å både svelge noen kameler og å innse når man burde lytte til råd.
Pittelita Skrevet 30. mars 2011 #25 Skrevet 30. mars 2011 Det handler da virkelig om å finne den beste løsningen for deg og dine hester, med de midlene man har! Min hest gikk ute fra morgen til kveld, dekken hvis været krevde det. Ly for vær og vind var det, var været riktig ille så sto hestene inne eller de ble tatt inn tidligere. Frokost, middag og kvelds fikk de. Prøvde fri tilgang, men min hest holdt på å spise seg fordervet...da min hest i tillegg var plaget med magen, så turte jeg ikke la de gå på fri tilgang. Thermobar hadde de også. Var en del på kurs med Ellen Ofstad og trente mye etter hennes metoder. (uten at vi gikk å diltet med hestene i taugrime...) Min hest gikk barfot, hadde boots og dette fungerte kjempefint for oss. Ikke la deg provosere av hva andre mener, gjør det på din måte og følg hjertet ditt!
Gjest Belle Gunnes Skrevet 31. mars 2011 #26 Skrevet 31. mars 2011 Det optimale hestehold for meg er å se ann individ, vær og vind. Syntes det er alt for mange som er så fanatiske i meningene sine! Når man har hest burde man ha evnen til å både svelge noen kameler og å innse når man burde lytte til råd. Amen til denne. Jeg har som regel hatt hesten på semi-utegang. Er det fint vær over flere dager, så kan jeg gjerne la hestene gå ute hele døgnet og heller ha de på boks de nettene det er vått. Fryser de, så får de på dekken. Kan gjerne være nakenhest hele vinteren, men så fort vinterpelsen faller av og det kommer kaldt vårregn så blir de glade for dekken. I perider så passer det kanskje bedre å ha hesten barfot, mens andre perioder må det skoes. Jeg trener AR og etter NH-prinsipper om hverandre og trener gjerne klassisk dressur på daglig basis. Det aller viktigste er at hestene og jeg trives med de vi driver på med. At vi tar en dag av gangen og er formbare. Kamelsvelging er viktig når man har med dyr å gjøre. Det kan gjerne være strihåra kameler, som svelges mothårs til og med. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #27 Skrevet 10. april 2011 kjenner jeg holder på å bli helt smårar nå. for noen år siden var utegang fyfy, og ikke bra i det hel tatt, og nå er tydeligvis utegang det eneste som er godt nok. Alle her i området har "utegang". Og det er selvfølgelig det eneste som er riktig. Tror i mange tilfeller det er skalkeskjulet for å slippe mye av jobben. joda, bare la hestene stå i en gjørmete luftegård, uten skikkelig ly, og en rundballe på deling, så hele gjengen blir bælfeit. Og alle disse fanatiske utegangsfolkene kritiserer meg, for å ha en tørr stall, stor luftegård, uten gjørme, høy, thermobar og ly. For tenk, jeg tar inn hestene om kvelden, og enda verre, de får komme inn når været er skikkelig gale på dagen og!! Og det som er enda verre, jeg skor hestene og bruker dekken!! Dekken er fyfy, alle hester setter da virkelig pels nok, og, neida, det gjør ikke noe at hestene er søkkvåte inn til skinnet på dagevis, det er det beste, for dekken skal man jo ikke bruke. Tenk, jeg bruker vanlige jernsko og. Det beste og mest naturlige er jo barfot, jada, det gjør ikke noe om hesten blir sårbeint og jævlig. For det går seg til etterhvert, selv om hesten har gått med sko i 17 år. Å for å gjøre det hele komplett, tenk, jeg trener ikke horsemanship. Jeg daller ikke rundt med hesten i taugrime og løser verdensproblemer... Så, dagens utblåsning, da er det bare å ringe mattilsynet, for jeg driver visstnok med mishandling. Blir så utrolig lei av å bli kritisert for måten jeg velger å ha hestene mine på. Måtte flire litt (beklager), men jeg skjønner godt hva du mener! Uerfarne hestefolk har ofte VELDIG sterke meninger, og ikke minst veldig lett påvirkelig av sine stallkamerater. Så det høres ut som den nye trenden i ditt område er utegang! De fleste hester trives nok på utegang da. Men reglene for utegang er at de skal ha en sjå med tak og vegger, og TØRT underlag. Har hestene satt vinterpels er det sjeldent at de vil mistrives der, men når det er stormer synes jeg og hestene kan få komme inn. Dekken er ikke mishandling, men alle trenger ikke dekken. Feks en fjording som ikke går på en hard treningsplan og ikke er barbert, trenger ikke dekken i feks 10 pluss og pissregn. MEN det forutsetter (i følge mine meninger) at den står på beite/luftegård med mulighet for ly (i busker eller feks en sjå). Hester er forskjellige når det kommer til frysing, slik som mennesker. Vi har feks en shetlandsponni som fryser for det minste vindblås. Hun har alltid hatt større behov for dekken enn de andre som ikke bruker dekken. Jeg personlig synes det beste på vinteren er å ta de inn på natta, jeg tar de også inn om det er styggevær. Da sier de som oftest i fra at de vil inn etter ca en halv time ute (slår aldri feil).. De som ikke rides aktivt (og da ikke har behov for tynnere pels og fettlag) bruker ikke dekken, så lenge forholdene tilsier det. Men jeg hadde ønsket jeg hadde et skikkelig skur på luftegården, så kunne de ha stått ute om natta når de milde dagene kommer tilbake (altså, på våren). Så du skal ikke bry deg om hva de tullete naboene dine sier Hestesport = snobbesport Og jeg er enig i at horsemanskip er tull Det er da vanlig oppdragelse av en hest.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #28 Skrevet 10. april 2011 Vi ble oppringt av kommunen med spørsmål om vi kunne stille opp med hester til ridning på et arrangement. Meningen var at vi skulle leie, og folk sitte på. Da vi kom dit ble vi kjeppjaget derfra av en "hesteekspert" fordi hestene ikke fikk ferdes ute på området uten hodelag. Hestene våre hadde hodelag de, Sidepull Men neida, stod på sitt. Vi krevde kommunen kompensasjon for kjøreutlegg og tidbruk på å kjøre en time til og dra derfra fordi deres regler var skrudd. Våre hester går forresten i terapi og barneridning til daglig. Jeg hadde heller ikke vært så begeistret om jeg var arrangør og dere kom med sidepull og ikke hodelag. Fordi det ikke er bitt, og fordi jeg ikke kjente dere. Hadde jeg trodd dere var flinke og kjente til hestene hadde jeg syntes det hadde vært greit med sidepull. Men ikke med fremmede hester/hestfolk som skulle ri med 20 unger jeg hadde ansvar for.
Gjest Tjoms Skrevet 10. april 2011 #29 Skrevet 10. april 2011 Jeg har både hatt hest på utegang, og på stall. Én ting er helt sikkert, det er ikke mer beleilig å ha hesten på utegang, tvert imot. Aldri har jeg brukt mer tid på å rengjøre hest/luftegård, i motsetning til da hesten stod på stall. Jeg valgte å ha hesten på utegang fordi hesten trivdes svært godt med det, og fordi jeg mener at det er det beste for hesten da hesten selv kan velge om den vil være ute/inne, og den får langt mer bevegelse, noe som igjen er bedre for sirkulasjon, osv. For å ikke snakke om hvor bra det er for luftveiene. Men, det finnes gode uteganger, og dårlige uteganger. Vi hadde en stor åpen stall som var bygget slik at den ga ly uansett vær,og den var såpass stor at hestene som stod på utegangen hadde vært sitt "eget" område, slik at det ikke ble krangling. Gjørmete luftegårder er et like stort problem uansett. Vi delte av noe av uteområdene, slik at når det ene området ble for gjørmete, så slapp vi hestene over til den andre delen slik at gjørmen ga seg, og byttet tilbake etter behov. Vi hadde også drenert jorda slik at det ikke ble for ille. Vi pakker inn hestene våre med lag på lag med dekken og lar de stå inne på boks mesteparten av døgnet, det strider så imot hestens behov. Jeg vet det er lett å tenke med hjertet og tro at det er det hesten trenger, har man dyr, skal man tenke med hodet, ikke hjertet. Jeg ble også overrasket over hvor lite hestene brukte stallen for å få ly, de stod ute nærmest uansett. Vi hadde også bokser til hestene i stallen som bruktes ved behov.
Alvina Skrevet 10. april 2011 #30 Skrevet 10. april 2011 Jeg er verken for eller i mot utegang. Hadde en ponny som var glad når han kom inn i skuret sitt en sommmr, det var en del rovdyr, gaupe f.eks Han valgte å beite rett ved huset veldg ofte. Stallet han opp et sted og dable han mobbet av de andre hestene fordi hanhade på seg regndekken. De andre hestene dro avhan dekkenet osv. Skikkelig ille. Slutet med dekken selvsagt. Han trivdes med åbli stelt og dullet med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå