AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #1 Skrevet 27. mars 2011 kjenner jeg holder på å bli helt smårar nå. for noen år siden var utegang fyfy, og ikke bra i det hel tatt, og nå er tydeligvis utegang det eneste som er godt nok. Alle her i området har "utegang". Og det er selvfølgelig det eneste som er riktig. Tror i mange tilfeller det er skalkeskjulet for å slippe mye av jobben. joda, bare la hestene stå i en gjørmete luftegård, uten skikkelig ly, og en rundballe på deling, så hele gjengen blir bælfeit. Og alle disse fanatiske utegangsfolkene kritiserer meg, for å ha en tørr stall, stor luftegård, uten gjørme, høy, thermobar og ly. For tenk, jeg tar inn hestene om kvelden, og enda verre, de får komme inn når været er skikkelig gale på dagen og!! Og det som er enda verre, jeg skor hestene og bruker dekken!! Dekken er fyfy, alle hester setter da virkelig pels nok, og, neida, det gjør ikke noe at hestene er søkkvåte inn til skinnet på dagevis, det er det beste, for dekken skal man jo ikke bruke. Tenk, jeg bruker vanlige jernsko og. Det beste og mest naturlige er jo barfot, jada, det gjør ikke noe om hesten blir sårbeint og jævlig. For det går seg til etterhvert, selv om hesten har gått med sko i 17 år. Å for å gjøre det hele komplett, tenk, jeg trener ikke horsemanship. Jeg daller ikke rundt med hesten i taugrime og løser verdensproblemer... Så, dagens utblåsning, da er det bare å ringe mattilsynet, for jeg driver visstnok med mishandling. Blir så utrolig lei av å bli kritisert for måten jeg velger å ha hestene mine på. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #2 Skrevet 27. mars 2011 Vi har hestene våre på utegang. De går ikke i gjørmete beiter, der det er søle bruker vi traktor og skuffe til å renskrape det vekk. Vi fyller på med sand og grus et par ganger i året. Vi har en stor åpen stall med masse sagflis de kan legge seg inn i dersom det blir for gale vær. Den stallen har èn dør slik at det ellers er vegger slik at de er i full ly. Hestene får fòrballe enten pakka høy eller ensilage, rundballe silo får de ikke. De får også kratfor fordelt i like hauger fordi de kan få i like hauger. De er ikke skodd noen av dem. Vi sluttet å sko og gikk over til barfot i løpet av en sommer. Det er 10 år siden og vi har ikke hatt en eneste sårføtt hest fordi vi selv har kurs i barfottrimming og kan gi det nødvendige. Våre hester er horsemanship trent, og ingen av oss diller med taugrimer. Vi har hester som går etter oss uten leietau fra luftegård og til stallen, og dersom man har med seg flere på en gang, er det veldig praktisk. Vi har hester som er veldig samarbeidsvillige og føyelige. Vi bruker ikke dekken fordi våre hester setter fell selv. Mulig du blir kritisiert, men du har noen fordommer selv du bare kan kaste av deg. At noen er respektløse mot deg betyr ikke at du skal ta det videre og være respektløs selv. For meg er det samme F hva du driver med, bare det ikke strider mot dyrevernsloven. Ha en fin dag. 10
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #3 Skrevet 27. mars 2011 hehe.. Var da virkelig ikke ute etter dere som gjør ting på ett skikkelig vis. var en utblåsning til de som gjør det halvveis, med dårlig ly, mat og vann. Og likevel kritiserer oss som velger å ikke ha utegang, fordi vi ikke trives med det. 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #4 Skrevet 27. mars 2011 Først som sist: Mye hestefolk er komplette idioter, uansett hvor feil de gjør ting, er deres fremgangsmåte helt rett. De som gjør det aller meste rett, er pertentelige nek. Feks.. vi ser over og renser drikkekar hver dag, har en del innehester også. Fikk høre av diverse hestefolk at "det er det vel ingen som gidder hver dag, nå overdriver dere." Åja, så det å sjekke at en hest har tilgang på vann hver natt er helt utrolig? Så skjønner hva du mener også 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #5 Skrevet 27. mars 2011 takk, var sånn cirka det jeg skulle fram til
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #6 Skrevet 27. mars 2011 Du gjør alt rett med en stallhest, vi gjør alt rett med utegang ( og de få stallhestene vi har ), så teknisk sett er både jeg og du nek som kaster vekk tid og omtanke på dulling og tull. I grunn... jaja 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #7 Skrevet 27. mars 2011 ja, ikke sant godt noen skjønte hva jeg skulle fram til
Rainbow Skrevet 27. mars 2011 #8 Skrevet 27. mars 2011 Skjønner godt hva du mener, det er jo alltid noen som skal kritisere. Både utegang og stallbruk kan vel være bra på hver sin måte. Det er jo de som gjør ting halvveis/dårlig og likevel kritiserer andre som bør bry seg mindre, og jeg skjønner at det er dem du stiller spørsmål med. Høres jo ut som både dere i denne tråden som har utegang og du som bruker stall gjør det som er best for akkurat deres hester. :-) Disse har det jo mye bedre enn hester som må stå inne i 20 timer, som det er på mange store staller. Har opplevd selv å få kritikk for å bruke sko, selv om hesten min er eldre (og har gått med sko mesteparten av sitt 32-årige liv), vrir det ene bakbeinet hele tida og har høver som vokser fort og sliter like fort. Hun får tidenes vinterpels, for å klare seg i en kald stall og ute om vinter'n, men er det grisekaldt eller regner sidelengs får hun ha dekken eller komme inn før. I tillegg er hun ute hele dagen, men inne om natta. Vi har hest nær boligområder, og jeg ville ikke fått sove om jeg visste hun var ute der uvitende eller fulle folk kunne komme inn på beitet og skade henne. Hun er også lettskremt mht lyder, og på natta kan det jo være mye man ikke forutser. Hun vet det er tryggest for henne inne om natta, og kommer vi ikke og tar henne inn står hun og roper uansett. Tviler på at naboene hadde likt det noe særlig, om hun skulle stå og vrinske hele natta, hehe! Så jeg bruker litt av alt dette, sjelden dekken, alltid sko, lenge ute, men ikke om natta. Det vil vel alltid være noe å kritisere meg og alle andre for, men så lenge hestene virker fornøyde og glade er det jo det som er viktigst!:-) Mange hestefolk har jo en tendens til å bli fanatiske på at de er de eneste som har rett, og det går utover folk som gjør ting bra, men ikke på "den eneste riktige" måten. 2
Dyreelskern Skrevet 27. mars 2011 #9 Skrevet 27. mars 2011 Hestene mine fikk gå ute hele dagen, og stod inne hele natta. Jeg tror ikke de led noen nød hverken om dagen eller natta. De fikk bra høy inne, og når de fikk rundball ute måtte jeg begrense tilgangen, for den ene med kaldblodsblod spiste seg trill rund hvis han fikk lov. Det viktige er vel at man klarer å tenke selv. Hvis hestene kan stå med rundball hele dagen og småspise, så er det kjempefint, hvis ikke det går, ja så går det ikke. Den ene hesten min hadde høver som omtrent ikke vokste, så han hadde sko. En gang prøvde jeg uten en stund, og det gikk ikke. Da fikk han gå med sko, siden det var best for akkurat ham. Siden jeg skulle bruke dem inne i hall i blant, brukte jeg dekken så de ikke skulle få så mye pels, samtidig som jeg aldri barberte dem så de skulle klare seg fint ute 12 timer i minus 20. Den middelveien funka bra for oss. Det blir feil hvis folk bruker stall eller utegang som en unnskyldning, f.eks. hvis de ikke har plass til å la hestene gå ute noe særlig og derfor klager på de som har hesten på utegang og sier hesten har det best inne. Det viktigste er vel at det folk gjør er gjennomtenkt, og hestene får være hester samtidig som at det blir tatt hensyn til at hesten ikke lenger er vill, men skal f.eks. brukes mye på asfalt, i hall, kanskje er det spesielle hensyn som må tas, som at hesten har gikt eller trenger spesialsko. 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #10 Skrevet 27. mars 2011 Vi ble oppringt av kommunen med spørsmål om vi kunne stille opp med hester til ridning på et arrangement. Meningen var at vi skulle leie, og folk sitte på. Da vi kom dit ble vi kjeppjaget derfra av en "hesteekspert" fordi hestene ikke fikk ferdes ute på området uten hodelag. Hestene våre hadde hodelag de, Sidepull Men neida, stod på sitt. Vi krevde kommunen kompensasjon for kjøreutlegg og tidbruk på å kjøre en time til og dra derfra fordi deres regler var skrudd. Våre hester går forresten i terapi og barneridning til daglig.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #11 Skrevet 27. mars 2011 kjenner jeg holder på å bli helt smårar nå. for noen år siden var utegang fyfy, og ikke bra i det hel tatt, og nå er tydeligvis utegang det eneste som er godt nok. Alle her i området har "utegang". Og det er selvfølgelig det eneste som er riktig. Tror i mange tilfeller det er skalkeskjulet for å slippe mye av jobben. joda, bare la hestene stå i en gjørmete luftegård, uten skikkelig ly, og en rundballe på deling, så hele gjengen blir bælfeit. Og alle disse fanatiske utegangsfolkene kritiserer meg, for å ha en tørr stall, stor luftegård, uten gjørme, høy, thermobar og ly. For tenk, jeg tar inn hestene om kvelden, og enda verre, de får komme inn når været er skikkelig gale på dagen og!! Og det som er enda verre, jeg skor hestene og bruker dekken!! Dekken er fyfy, alle hester setter da virkelig pels nok, og, neida, det gjør ikke noe at hestene er søkkvåte inn til skinnet på dagevis, det er det beste, for dekken skal man jo ikke bruke. Tenk, jeg bruker vanlige jernsko og. Det beste og mest naturlige er jo barfot, jada, det gjør ikke noe om hesten blir sårbeint og jævlig. For det går seg til etterhvert, selv om hesten har gått med sko i 17 år. Å for å gjøre det hele komplett, tenk, jeg trener ikke horsemanship. Jeg daller ikke rundt med hesten i taugrime og løser verdensproblemer... Så, dagens utblåsning, da er det bare å ringe mattilsynet, for jeg driver visstnok med mishandling. Blir så utrolig lei av å bli kritisert for måten jeg velger å ha hestene mine på. Bor i nærheten av noen hester som har gått ute siden før jul.Nå har vi hatt masse snø, før det var det masse regn. En av hestene hadde dekke på seg i den verste regnværstiden. I virkelig uvær, så har hestene trekt under noen trær. Ingen annet å skjule seg i. Det er også et føll der, ser det har ligget mye i bakken. Syns synd i de,men det er normalt?
Dyreelskern Skrevet 27. mars 2011 #12 Skrevet 27. mars 2011 (endret) Hva slags hester er det? Islandshester f.eks. tåler det meste. Men de skal ha skjul/utestall så de har noe ly. Høres ikke bra ut at et føll går ute alle netter hele vinteren. Det er mot loven å ikke ha ordentlig ly til hestene. Her står reglene. Alle hester på utegang skal ha skjul med tre vindtette vegger og tak, og i den kalde årstiden skal hester som trenger det få tilgang til et isolert, trekkfritt rom det er mulig å varme opp. Alt det står i loven. Endret 27. mars 2011 av Dyreelskern
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #13 Skrevet 27. mars 2011 Spørs jo helt åsse hest man har det, min islandshest har stått på utegang hele året men med mulighet til å gå under tak om hun vil det, og har det blitt for kaldt så ser jeg ann saken. Det er jo de som bruker dekken i tide og utide å da ødelegger man jo det naturlige fettlaget hesten har i pelsen til å varme seg selv. Så det er fint du tar vare på hesten din å allting men du må jo huske at de er vandt med litt gjørme og skit. For sånn er jo gjerne høsten og våren i norge.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #14 Skrevet 27. mars 2011 Bor i nærheten av noen hester som har gått ute siden før jul.Nå har vi hatt masse snø, før det var det masse regn. En av hestene hadde dekke på seg i den verste regnværstiden. I virkelig uvær, så har hestene trekt under noen trær. Ingen annet å skjule seg i. Det er også et føll der, ser det har ligget mye i bakken. Syns synd i de,men det er normalt? Jeg så noe lignende i vinter, to hester som stod ute i -25 grader på kvelden og natta med mye snø. Jeg og typen var ute å "råna" litt i bil og det var derfor jeg så det. Må si jeg synes det er dyreplageri, men jeg er ingen hestejente innehar bare sunn fornuft. Uansett om islandshester tåler mye så lider dyr når de må stå i -25 i en bitte liten luftegård hvor de ikke får beveget seg noe særlig. Energiforbruket må jo være enormt for å holde den stakkrs hestekroppen varm.
Nalla Skrevet 27. mars 2011 #15 Skrevet 27. mars 2011 ...Da vi kom dit ble vi kjeppjaget derfra av en "hesteekspert" fordi hestene ikke fikk ferdes ute på området uten hodelag. Hestene våre hadde hodelag de, Sidepull ... Serriøst? Er det virkelig mulig? Etter at jeg begynte å ri hesten min med bare grime med tøyler i stedet for hodelag m/bitt (rakk aldri å kjøpe taugrime e.l. før jeg solgte han) ble han mye lettere å ri. Hadde han forresten også på utegang (med mulighet for å gå inn i tørr stall), men denne muligheten brukte han kun rett etter fôring (foret inne når det regnet o.l.) og midt på dagen på sommeren. I det verste uværet foretrakk han å stå ute med rompa til! Dette var dog en islandshest. Men det viktigste er å lese hesten DIN, hva den trives best med. Ser du at hesten er frossen eller den lengter etter å stå ute hele dagen bør du tilrettelegge ditt hestehold etter dette. Hester er nok ulike, akkurat som oss mennesker og har dermed også ulike behov. Som menneske innbiller jeg meg gjerne at de har det best i en koselig temperert stall Men en ting jeg ikke fatter er de hestene som bare får gå i paddocer på størrelse med en stor stue, null variasjon i terrenget og heller ikke trær eller annen ly for sol/uvær...
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #16 Skrevet 27. mars 2011 Bor i nærheten av noen hester som har gått ute siden før jul.Nå har vi hatt masse snø, før det var det masse regn. En av hestene hadde dekke på seg i den verste regnværstiden. I virkelig uvær, så har hestene trekt under noen trær. Ingen annet å skjule seg i. Det er også et føll der, ser det har ligget mye i bakken. Syns synd i de,men det er normalt? vel, jeg synes verken dette er normalt eller ok. Jeg mener dyra skal ha mulighet til ly, og tørr og god liggeplass.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #17 Skrevet 27. mars 2011 Hva slags hester er det? Islandshester f.eks. tåler det meste. Men de skal ha skjul/utestall så de har noe ly. Høres ikke bra ut at et føll går ute alle netter hele vinteren. Det er mot loven å ikke ha ordentlig ly til hestene. Her står reglene. Alle hester på utegang skal ha skjul med tre vindtette vegger og tak, og i den kalde årstiden skal hester som trenger det få tilgang til et isolert, trekkfritt rom det er mulig å varme opp. Alt det står i loven. Det viste jeg ikke. en av hestene,littliten hårete sak er kansje islandshest? Stakkars hester står ute hele tiden. Ved juletider hadde vi voldsomt med nedbør,torden og lyn. Hestene hadde klemt seg sammen under noen store trær
Gjest Raggy Skrevet 28. mars 2011 #18 Skrevet 28. mars 2011 Skjønner hva du skal frem til ts. Alt ang hestehold skal liksom være så naturlig. Barfote hester, fri tilgang på mat og kun hs trening. Denne måten er sikkert opptimal for noen hester men endel hester må jo feks ha sko pga bruk eller for å holde beina i orden. Det å ha hest på stall om natten gir jo også god trening av hesten ved at den blir håndtert hver dag. Det er ikke alle hester som har godt av å kun gå ute da de trenger stadig håndtering, feks unghest. Å ikke minst er det koselig for oss mennesker å ha hestene på stall, vi har de jo for vår egen gledes skyld! Vi vet jo alle at det er godt med ferie fra rutiner når hesten er på sommerbeite så at det er lettvint for eier å ha hest på løsdrift er helt sikkert. Men for all del, mange hester har godt av å gå på løsdrift så lenge dette dekker individuelle behov og ikke fordi det er så "inn å drive et naturlig hestehold. Jeg har god erfaring med å ha hest både på løsdrift og oppstallet.
Nalla Skrevet 28. mars 2011 #19 Skrevet 28. mars 2011 Det viste jeg ikke. en av hestene,littliten hårete sak er kansje islandshest? Stakkars hester står ute hele tiden. Ved juletider hadde vi voldsomt med nedbør,torden og lyn. Hestene hadde klemt seg sammen under noen store trær Så lenge de får nok mat er det gjerne helt greit. Minner også om at hestene normalt går løse på Island frem til de er gamle nok til å ris inn, ingen som tar dem inn fordi det regner litt og tordner! Hester er dyr, og mange av de har bare godt av å gå ute selv om været er helt forferdelig i menneskeøyne. Min egen hest, som tidligere nevnt, var helt umulig å tvinge til å stå inne i uvær (med mindre jeg lukkt døren). Men han stod likevel i en litt "lutete" hodning med hodet hengende og rompa mot været, og så ikke direkte happy ut, men det var likevel hans valg! (Dårlig forklart, men håper dere skjønner hva jeg mener) Det kan selvfølgelig være snakk om misshandling, men at hestene må være ute i all slags vær er i utgangspunktet ikke en form for misshandling!
Gjest Belle Gunnes Skrevet 28. mars 2011 #20 Skrevet 28. mars 2011 Mine har stått på utegang og stall og de har vært barfor og skodd og jeg har til og med brukt dekken. Den forrige hesten min, trivdes best på utegang og aller best med sko og med dekken på. Den jeg hadde sist, trivdes best på stall uten dekke og barfot Hverken det ene eller det andre er bedre enn det andre. Det kommer helt ann på individet og hva hest og eier trives best med. Jeg rir i grime en dag og bitt en anne. Jeg kan trene etter AR-prinsipper en dag og klassisk dressur en annen dag. Fanatisme og det å rakke ned på andre måter å ha hest på, ligger ikke for meg. Det jeg ikke kan godta er å behandle hesten dårlig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå