Gå til innhold

Husarbeid til barn på 4 og 9 år

Anbefalte innlegg

Gjest Linemor
Skrevet

Jeg har to jenter på 4 og 9 år. De deler rom og som oftest er det 9 åringen som må rydde rommet. 4 åringen bare surrer når dette skal gjøres. Er det rimelig å forlange at en 4 åring rydder halvparten? Hvilken arbeidsoppgaver kan man gi en 4 åring?? Hvilken arbeidsoppgaver/ husarbeid kan man gi en 9 åring?? Hva kan man forvente av dem? Jeg har fått høre at de er jo på skole og barnehage dagen lang og må få lov til å slappe av, likevel skulle jeg gjerne hatt hjelp med middag og støvsuging.. Hvilken alder hvilken oppgaver...?

Videoannonse
Annonse
Gjest Naenia
Skrevet

Du jobber vel, så da må jo du også få slappe av. ;)

Niåringen kan vel kanskje støvsuge? Eller i det minste gå ut med søppel og slikt?

4-åringen har kanskje litt mer problemer med rydding, så hva med å gi h*n et litt mindre område av rommet å rydde, sånn i starten?

Skrevet (endret)

Hos oss er det sånn at hver av dem rydder det den roter i rommet deres. Det funker fint :)

De er 7 og 8.

Endret av Tiarra
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg har to jenter på 4 og 9 år. De deler rom og som oftest er det 9 åringen som må rydde rommet. 4 åringen bare surrer når dette skal gjøres. Er det rimelig å forlange at en 4 åring rydder halvparten? Hvilken arbeidsoppgaver kan man gi en 4 åring?? Hvilken arbeidsoppgaver/ husarbeid kan man gi en 9 åring?? Hva kan man forvente av dem? Jeg har fått høre at de er jo på skole og barnehage dagen lang og må få lov til å slappe av, likevel skulle jeg gjerne hatt hjelp med middag og støvsuging.. Hvilken alder hvilken oppgaver...?

En 4 åring klarer vel ikke å gjøre det samme som en på ni. Men hun kan vel kreves å hjelpe til å rydde.

Men jeg aner ikke hva som er greit.

Både 4 åringen og 9 åringen kan vel hjelpe til å dekke på eller rydde av bordet.

En 9 åring kan vel ta ut søpla

Begge kan fint rydde bort lekene sine

9 åringen kan jo fint rydde og vaske rommet sitt

9 åringen kan vel støvsuge.

Og begge kan jo dewlta i middagslagingen. Da blir det kjekkere for dem å spise middag og fordi de har fått være med å lage den selv.

Er iallefall ikke rett at ungene bare skal sitte på ræva når de kommer hjem. Jeg måtte iallefall hjelpe til hjemme når jeg var barn.

Skrevet

Min niåring er lett og be, og kan gjøre mange forskjellige oppgaver (men har ingen faste). Han lager tacomiddag helt selv på en fredag, og er veldig stolt av det. Han kan også sortere og sette på en maskin med klær en gang i blandt.

Lillesøster på tre år er ikke spesielt gira på å gjøre arbeidsstykker. Hun nekter ofte hvis man ber henne om å ta tallerkenen sin til kjøkkenet etter middag... Likevel, sakte men sikkert må hun finne seg i at også hun må gjøre arbeidsstykker slik som alle andre i familien. Hun er såpass liten ennå at hun mest får jobber som "kan du ta den som ligger på gulvet der og legge den i kurven her". Tørke av bord, vanne blomster og vaske vinduer er veldig greit.

Gjest Linemor
Skrevet

Ni åringen er den som ikke gidder. Er det vaskedag så er det 4 åringen som hjelper til og vasker bord, trapper og sånt.. Og ber vi om hjelp til middag så er det visst bare huff. Men er det ikke i 5 klasse at barna får kjøkken fag..? Da skal hun ihvertfall lage mat en gang i uka...

Skrevet

Fireåringen her i huset må rydde lekene sine etter seg men vi er med og rydder og motiverer underveis. For ellers hadde det bare blitt ny lek. Han tar inn tallerken og setter på benken etter måltider om vi ber om det og hjelper til å dekke bordet om vi ber om det.

Skrevet

4-åringen bør rydde sin del av rommet, men kanskje med litt drahjelp fra foreldre. Niåringen greier jo fint selv.

Vi har en niåring som har ryddet rommet sitt på egenhånd i hvert fall fra han var fem. Det siste året har han måttet ta sin del av vasking og støvsuging på badet som ungene bruker. De tar hver sin uke. I tillegg hjelper han til med å dekke på og ta av bordet, bære ut søppel og legge på plass det rene tøyet sitt. Også hender det han måker snø, som de andre.

AnonymBruker
Skrevet

Fireåringen her i huset må rydde lekene sine etter seg men vi er med og rydder og motiverer underveis. For ellers hadde det bare blitt ny lek.

sånn fungerer det her i huset og, men vår er knapt 2 år. etterhvert som h*n blir eldre blir det vel sikkert å hjelpe til med borddekking til middag etc bare for å skjønne at ting ikke gjør seg selv :)

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at 4 åringer syns det er moro å få hjelpe til hjemme.

De skal lære hvordan ting gjøres, og det er utrolig hva en 4 åring lærer underveis og kan.

Jeg syns ungene skal i god tid før mat og kveld,er ferdig med å rydde rommet.

Fin rutine om unger lære å rydde opp etter seg om kvelden.

En fireåring kan du lære til å rydde i gangen Eks. sette sammen sko,sette de i skapet.

Hjelpe til å legge i vaskemaskin. Syns det er tidlig å gi typiske plikter enda,men plikten får stå i å lære,være med å hjelpe til. Dekke bord,sette frem kveldsmat osv.

En 9 åring vil jeg sette mere krav til. Legge sine klær i skittentøyet, re sengen sin (det kan 4 åringen lære også)gå ut med søppel,holde skolesaker og rom ryddig.Sette inn i oppvaskmaskin, rydde ut av den,støvsuge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...