kitekatt Skrevet 27. mars 2011 #1 Skrevet 27. mars 2011 (endret) 1. Jeg har ikke sertifikat på bil og bruker mnd. kort til å komme meg til og fra jobb hver dag. Har opprettet enkeltmannsforetak og lurer på om jeg kan trekke fra dette mnd. kortet? I enkeltmannsforetaket jobber jeg 5 dager i uka 6 timer hver dag på dette stedet jeg må ta kollektivt til. 2. Hørte noe om at man kan trekke fra 1500 kr. i året i "hjemmekontor"?. hvordan gjør man dette? 3. Når jeg tar ut lønn...trekker jeg da fra mnd. utgifter før jeg trekker skatt og lønn til meg? betaler forøvrig ingen mva. Undervisning er fritatt for det. 4. Har skaffet meg en sykepengeforsikring fra NAV i tilfelle...denne betaler jeg rund 2000 kr for pr. termin. kan jeg trekke fra dette? Er helt grønn her, så trenger litt hjelp med disse tingene 5. Telefonregning: jeg bruker tlf. både privat og i jobb...hvordan trekker jeg fra dette? Vil si jeg bruker den i snitt 70 % i jobb og 30 % privat. Fører man opp hele regningen da eller bare 70% av den feks? tar jo vare på hele kvitteringen... 6. Har kjøpt ny pc og har avdragsavtale...legger jeg da inn avdrag pr mnd. i regnskapet mitt eller fullprisen bare? (den betales ned i løpet av 2011) 7. Er det noen som vet om en kontoplan man kan laste ned for nettet som asser for meg? Endret 27. mars 2011 av kitekatt
Devana Skrevet 27. mars 2011 #2 Skrevet 27. mars 2011 Jeg vil anbefale deg å spørre på Bedin hvis du ikke får noe greit svar her inne. (www.bedin.no). De er superflinke og svarer raskt (1-2 dager) på de fleste spørsmål om dette. Jeg har forsåvidt svarene på noen av spørsmålene, men allikevel vil jeg anbefale deg å høre med Bedin just in case. Ang. kontoplan, hvis du skal føre et regnskap med fakturasystem anbefaler jeg på det varmeste Ajour (ajour.no). Det brukte samboeren min i sitt enkeltpersonforetak, og nå bruker vi det i vårt DA. Det er supert, og veldig enkelt. Ikke så altfor dyrt er det heller.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #3 Skrevet 28. mars 2011 1. Jeg har ikke sertifikat på bil og bruker mnd. kort til å komme meg til og fra jobb hver dag. Har opprettet enkeltmannsforetak og lurer på om jeg kan trekke fra dette mnd. kortet? I enkeltmannsforetaket jobber jeg 5 dager i uka 6 timer hver dag på dette stedet jeg må ta kollektivt til. 2. Hørte noe om at man kan trekke fra 1500 kr. i året i "hjemmekontor"?. hvordan gjør man dette? 3. Når jeg tar ut lønn...trekker jeg da fra mnd. utgifter før jeg trekker skatt og lønn til meg? betaler forøvrig ingen mva. Undervisning er fritatt for det. 4. Har skaffet meg en sykepengeforsikring fra NAV i tilfelle...denne betaler jeg rund 2000 kr for pr. termin. kan jeg trekke fra dette? Er helt grønn her, så trenger litt hjelp med disse tingene 5. Telefonregning: jeg bruker tlf. både privat og i jobb...hvordan trekker jeg fra dette? Vil si jeg bruker den i snitt 70 % i jobb og 30 % privat. Fører man opp hele regningen da eller bare 70% av den feks? tar jo vare på hele kvitteringen... 6. Har kjøpt ny pc og har avdragsavtale...legger jeg da inn avdrag pr mnd. i regnskapet mitt eller fullprisen bare? (den betales ned i løpet av 2011) 7. Er det noen som vet om en kontoplan man kan laste ned for nettet som asser for meg? For meg høres det ut som om du burde få deg en regnskapsførerfører, her kan du trå mye feil. 1. nei, du får aldri fradrag for kostnader til reisen mellom hjem og arbeidsplass. Hvis du reiser ut til forskjellige kunder hver dag kan du få fradrag for de faktiske kostnadene, da er dette å anse som en yrkesreise. I din personlige selvangivelse derimot kan du få fradrag for reise mellom hjem og arbeid, men da må du bo ganske langt fra jobb (se egen beregning i SA der du må overstige et visst beløp iht KM beregningen før det skal få effekt). 2.Som lønnstaker kan du trekke fra dette beløpet I STEDENFOR minstefradraget. For deg blir ikke dette aktuelt. Det er tvert imot veldig strengt for å trekke fra hjemmekontorutgifter: det skal være adskilt fra resten av bopelen din, foreligge en avtale og helst takst over stipulert leieverdi. 3. i et enkeltpersonforetak er det ingenting som heter "lønn" til deg selv som innehaver. du betaler samme skatt uansett om du tar ut 1 kr fra bedriftskontoen eller 10 000 kr. 4. NEI, dette kommer ikke til fradrag! eneste av denne typen kostnader er pensjon inntil visse betingelser, bare spør forsikringsselskapet, de har greie på dette. 5. du trekker fra hele telefonregningen, men tilbakefører 4000/6000 som privat fordel. Det er vanlig å bruke den vanlige telefonsjablongen som lønnstakere bruker. 6. PC med kostpris over 15.000 må inn på saldoskjema skattemessig og man får ikke fradrag for hele kjøpesummen første året.det er kostprisen uansett betalingssordning som legges til grunn. 7. Anbefaler deg å se på kontoplanen i næringsoppgaven side 2 og 3.
Gjest Blondie65 Skrevet 28. mars 2011 #4 Skrevet 28. mars 2011 For meg høres det ut som om du burde få deg en regnskapsførerfører, her kan du trå mye feil. 4. NEI, dette kommer ikke til fradrag! eneste av denne typen kostnader er pensjon inntil visse betingelser, bare spør forsikringsselskapet, de har greie på dette. Høh? Man bokfører da dette i regnskapet til ENK som en hvilken som helst annen kostnad og trekker den fra på skatten? Post 7500 Forsikringspremie Her føres forsikringskostnader med unntak av bil- og personalforsikringer som skal føres under hhv. post 7040 og 5900. (Frivillig tilleggstrygd for næringsdrivende føres direkte til fradrag i selvangivelsen og inngår som del av post 2078.) Kilde: Skatteetaten, rettledning til næringsoppgave 1 Forøvrig synes jeg at det er en god ide med regnskapsfører - det gjelder ALLE som driver for seg selv og aldri har tatt i et regnskap før!
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #5 Skrevet 29. mars 2011 Høh? Man bokfører da dette i regnskapet til ENK som en hvilken som helst annen kostnad og trekker den fra på skatten? Kilde: Skatteetaten, rettledning til næringsoppgave 1 Forøvrig synes jeg at det er en god ide med regnskapsfører - det gjelder ALLE som driver for seg selv og aldri har tatt i et regnskap før! Du får fradrag for forsikring vedr ansatte i et enkeltpersonforetak, men du får IKKE fradrag for forsikring for deg som innehaver for å sikre bedre rettigheter enn det du får gjennom NAV. du er ikke ansatt i eget EPF og får heller ikke fradrag for "lønnskostnad" til deg selv. For å illustrere bedre: for en ansatt betaler man arbeidsgiveravgift (14,1%), denne kan innehaver av EPF trekke fra i næringsoppgaven sammen med lønnskostnaden. For seg selv er innhaveren dekket gjennom å betale høyere trygdeavgift (11%). Denne trygdeavgiften kan ikke komme til fradrag i næringsinntekten og heller ikke forsikringen som skal stille innehaver av EPF bedre enn folketrygden. Men jeg vet mange tenker som deg, og jeg tror vel 70% av tilfellene jeg har vært borte i er denne type forsikring tatt til fradrag. Men ved et eventuelt bokettersyn må den tilbakeføres.
Rayanne Skrevet 29. mars 2011 #6 Skrevet 29. mars 2011 3. i et enkeltpersonforetak er det ingenting som heter "lønn" til deg selv som innehaver. du betaler samme skatt uansett om du tar ut 1 kr fra bedriftskontoen eller 10 000 kr. Men man trekker jo fra utgifter, før man beregner "lønn" til seg selv, det er vel det TS spør om her, dvs hvilke utgifter som man kan trekke fra og ikke. Det er jo ikke slik at omsetning = lønn selv om man driver enk, og selv om lønn og overskudd er det samme vil man gjøre det lettere for seg selv dersom man definerer klart for seg selv underveis hva som er "lønn". Og dersom man har avdrag- og renteutgifter på rene firmakjøp har jeg fått beskjed om at dette skal trekkes fra, enten det er pc, bil eller andre ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå