Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det riktignok noen år til, da jeg ikke engang har begynt på noen doktorgrad :ler: Men jeg prøver å velge en interessant og litt realistisk vei å gå etter masteren, og håper på kloke innspill her. Jeg har så langt i studiet omtrent bare toppkarakterer (altså A), og jeg regner det som sannsynlig at jeg kan få et stipendiat. Kan også godt tenke meg å jobbe som forsker, og tror jeg kan egne meg som det. Samtidig har jeg jo inntrykk av at det generelt utdannes for mange med doktorgrad i forhold til hva det er av relevante stillinger i andre enden, men hvor mye varierer det egentlig fra fag til fag? Synes det er vanskelig å få helt saklige svar av både fagveileder(e) og studieveileder.

Jeg utdanner meg innen realfag, og for eksempel Bioforsk er en aktuell arbeidsplass for meg. Jeg har mulighet til å fokusere på aktuelle og nyttige emner, altså ikke bare teoretiske modellsystemer o.l. Det utdannes ikke så mange med min utdanning, men jeg ser at det hentes inn mange stipendiater og masterstudenter fra utlandet, og det er generelt et lite miljø.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er egentlig i litt samme situasjon som deg, med unntak av at jeg er ca halvveis i min doktorgrad (innen et lignende, men mer populært fagfelt).

Er usikker på hva jeg vil videre. I utgangspunktet har jeg lyst til å fortsette innen forskning, men det er mange om benet. En Post Doc stilling skal jeg vel alltids klare å få meg (neste steg etter doktorgrad), men problemet er videre i forløpet. Det er ikke mange faste stillinger ute og går, så det kan jeg se langt etter i overskuelig fremtid. Vet ikke om jeg orker å leve på midlertidig basis i årevis, med all usikkerheten det medfører. Det er jo langt fra garantert at man faktisk får penger til videre forskning.

Tenker at for meg er det et alternativ å drive med administrativt arbeid innen forskning, som f.eks. tildeling av forskningsmidler / vurdering av forskningsprosjekter o.l. Men det er jo heller ikke flust av de jobbene.

Dersom du er innen et felt hvor det er relativt enkelt å sikre videre jobb/ forskningsmidler er det vel bare å gå for det? Kan selv si at jeg stortrives med forskning! :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar :) Jeg vet ikke hvor lett det er å få tildelt midler, eller hvor lett det er å få jobber. Det varierer nok litt fra område til område. Jeg ser også at det ikke er så mange faste stillinger, men lurer på hvor sannsynlig det er at man f eks blir stående arbeidsledig etter en post.doc, eller etter flere prosjekter - eller hva skjer, egentlig?

Jeg er litt eldre enn gjennomsnittet på kullet mitt, fordi jeg har gjort andre ting før, og en av grunnene til at jeg har gått den veien jeg gjør nå, er at jeg tidligere har jobbet innen noe som var veldig usikkert. Så risiko for arbeidsledighet (og tildels å ta til takke med jobber jeg er veldig overkvalifisert for) frister ikke... Da kan alternativet kanskje heller være å finne en relevant og sikker jobb etter master, selv om det er forsker jeg har mest lyst til å bli. Jeg får høre litt med forelesere og forskere her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...