Mokka Skrevet 26. mars 2011 #1 Skrevet 26. mars 2011 Jeg kommer til å ha jobbet de seks av de ti siste mnd, men jeg er i et vikariat som ender 1.5 mnd før jeg skal ut i permisjon. Har dette noe å si for beregning av hvor mye fødselspenger jeg vil få utbetalt?
flickan Skrevet 27. mars 2011 #2 Skrevet 27. mars 2011 Hovedregelen er at foreldrepengene skal tilsvare det du har i inntekt idet permisjonen starter. Hos deg tilsvarer det arbeidsledighetstrygd. Men heldigvis åpner reglene for at man ved arbeidsledighet kan regne ut et snitt av beste 6 av de 10 siste mnd før permisjonsstart. Fra NAV: Dersom du er arbeidsledig og mottar dagpenger, fastsettes grunnlaget for beregningene av foreldrepengene lik de utbetalte dagpengene. For gravide kvinner som helt eller delvis er arbeidsledige og mottar dagpenger, kan grunnlaget for beregningen av foreldrepengene fastsettes etter inntekten i de beste seks månedene av de siste ti månedene før stønadsperioden starter dersom det er mest gunstig.
liv Skrevet 27. mars 2011 #3 Skrevet 27. mars 2011 Du har rett til å enten ta ut permisjon eller dagpenger mens du venter på å starte permisjon (om du har tjent nok i fjor til dagpenger). Om det viser seg at du ikke er i form til å jobbe og blir sykemeldt før vikariatet er slutt beholder du sykepenger til du går ut i permisjon.
Mokka Skrevet 27. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 27. mars 2011 Hovedregelen er at foreldrepengene skal tilsvare det du har i inntekt idet permisjonen starter. Hos deg tilsvarer det arbeidsledighetstrygd. Men heldigvis åpner reglene for at man ved arbeidsledighet kan regne ut et snitt av beste 6 av de 10 siste mnd før permisjonsstart. Fra NAV: Dersom du er arbeidsledig og mottar dagpenger, fastsettes grunnlaget for beregningene av foreldrepengene lik de utbetalte dagpengene. For gravide kvinner som helt eller delvis er arbeidsledige og mottar dagpenger, kan grunnlaget for beregningen av foreldrepengene fastsettes etter inntekten i de beste seks månedene av de siste ti månedene før stønadsperioden starter dersom det er mest gunstig. Takk for svar. Hvis jeg forsto deg riktig så har ikke det at jeg er arbeidsledig i 1.5 mnd før permisjonen noe å si i forhold til at jeg hadde fått mindre utbetalt enn om jeg hadde jobbet helt til jeg skulle gått ut i permisjon.
flickan Skrevet 27. mars 2011 #5 Skrevet 27. mars 2011 Takk for svar. Hvis jeg forsto deg riktig så har ikke det at jeg er arbeidsledig i 1.5 mnd før permisjonen noe å si i forhold til at jeg hadde fått mindre utbetalt enn om jeg hadde jobbet helt til jeg skulle gått ut i permisjon. Sånn tolker jeg reglene hvertfall MEN, dette må du passe på. Det er ikke alltid de på NAV har helt oversikt, og det kan fort skje at de ikke gjør det sånn i første omgang. Ta kopi av alt du sender inn, og kontroller at du har fått et vedtak etter reglene når det kommer Da jeg søkte om foreldrepenger og var student med variabel inntekt, var jeg usikker på hvordan de kom til å tolke reglene. Jeg hadde lest meg opp på forhånd og visste at jeg har krav på at de regner et snitt fra et REPRESENTATIVT tidsrom, men at dette ofte praktiseres ulikt fra kontor til kontor, og tom fra behandler til behandler. Jeg skrev et skriv og argumenterte for at de måtte regne et snitt av de siste 12 mnd (og ikke 3 eller 6 mnd som ofte er det vanlige), og la ved søknaden. Du er heldig som har krav på å regnet etter de BESTE 6 mnd, det er viktig at du får med deg
Mokka Skrevet 27. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 27. mars 2011 Tusen takk for bra svar. Skal sjekke dette ut. Får ta meg en tur ned på nav.
Mokka Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 29. mars 2011 Hovedregelen er at foreldrepengene skal tilsvare det du har i inntekt idet permisjonen starter. Hos deg tilsvarer det arbeidsledighetstrygd. Men heldigvis åpner reglene for at man ved arbeidsledighet kan regne ut et snitt av beste 6 av de 10 siste mnd før permisjonsstart. Fra NAV: Dersom du er arbeidsledig og mottar dagpenger, fastsettes grunnlaget for beregningene av foreldrepengene lik de utbetalte dagpengene. For gravide kvinner som helt eller delvis er arbeidsledige og mottar dagpenger, kan grunnlaget for beregningen av foreldrepengene fastsettes etter inntekten i de beste seks månedene av de siste ti månedene før stønadsperioden starter dersom det er mest gunstig. det du skrev som er fra nav. Står dette på sidene til nav. Har lett men finner det ikke.
flickan Skrevet 29. mars 2011 #8 Skrevet 29. mars 2011 det du skrev som er fra nav. Står dette på sidene til nav. Har lett men finner det ikke. Nederst på denne siden står det.
Mokka Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #9 Skrevet 29. mars 2011 Nederst på denne siden står det. Tusen takk. Fant det også inne på et rundskriv :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå