Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå siden februar søkt på en del jobber, og føler at jeg ikke kommer noen vei. Hadde det samme problemet i fjor, da sendte jeg kanskje ut nærmere 30 søknader og fikk bare svar på 3 av de. Da endte jeg opp som telefonselger, og må si at det er et yrke som ikke passer meg helt.

Er det noen som har noen gode tips til hvordan man skal skrive søknader og hvordan man skal gå frem når man er på utkikk etter arbeid? Er vansklig å søke jobb i en by.

Trenger virkelig hjelp til dette, tar imot alle tips jeg kan få!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, du må jo lære deg nye ting hele tiden, spille på det du har lært og på interessene dine om du trenger det. Jeg liker design, interiør, oppussing etc og jeg en lykkelig arbeidstaker på MAXBO :) Men det å lære seg noe om f.eks en jobb du skal søke på og spille på dette i intervjuet (for ikke å følge det opp) er knall :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet hvordan du har det. For det første bør du unngå skrivefeil, det heter "jobbsøking" i ett ord. Hvis du "spisser" søknaden inn mot hva arbeidsgiver har skrevet i jobbannonsen er du et godt stykke på vei, om du skjønner hva jeg mener. Kreative søknader blir lagt merke til, og dermed er det større sjanse for at du kommer til intervju, prøv å skille deg ut!

• Liker 1
Gjest Mauna Lee
Skrevet

Korrekturleser du søknadene dine? Skrivefeil (og orddeling) kan gi arbeidsgiver et dårlig inntrykk. Gjerne få noen du kjenner til å korrekturlese.

Legger du vekt på hva du kan tilby arbeidsgiver i søknaden?

Ellers er det vel kanskje smart å se etter flere jobber enn bare de som er annonsert. Stikk på et hotell eller sykehjem i nærheten og hør om de trenger flere medarbeidere og pleiemedarbeidere.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet hvordan du har det. For det første bør du unngå skrivefeil, det heter "jobbsøking" i ett ord. Hvis du "spisser" søknaden inn mot hva arbeidsgiver har skrevet i jobbannonsen er du et godt stykke på vei, om du skjønner hva jeg mener. Kreative søknader blir lagt merke til, og dermed er det større sjanse for at du kommer til intervju, prøv å skille deg ut!

Er litt trøtt her jeg sitter, hehe. Hvordan gjør man en søknad kreativ? Kanskje søknadene mine er litt i det kjedligste laget...

Skrevet

Korrekturleser du søknadene dine? Skrivefeil (og orddeling) kan gi arbeidsgiver et dårlig inntrykk. Gjerne få noen du kjenner til å korrekturlese.

Legger du vekt på hva du kan tilby arbeidsgiver i søknaden?

Ellers er det vel kanskje smart å se etter flere jobber enn bare de som er annonsert. Stikk på et hotell eller sykehjem i nærheten og hør om de trenger flere medarbeidere og pleiemedarbeidere.

Korrekturlesing pleier jeg å være nøye med, men ikke akkurat nå hehe. Tror at jeg skal gå over søknaden min og se om det er noen flere ting jeg kan legge vekt på. CV-en min viser at jeg har både erfaring fra hotell, renhold og sykehjem. Det er de jobbene jeg har mest erfaring med, og føler at jeg trenger ny erfaring.

Kunne tenkt meg en jobb i en klesbutikk eller noe lignende, men det virker som om man bør kjenne noen i slike tilfeller. På den måten så kan de legge inn et godt ord for deg, men har lite bekjente innen for de jobbene. Hvordan skal jeg få en slik jobb når jeg ikke har erfaring fra før av?

AnonymBruker
Skrevet

Er litt trøtt her jeg sitter, hehe. Hvordan gjør man en søknad kreativ? Kanskje søknadene mine er litt i det kjedligste laget...

Det kan bare fantasien begrense. ;)

Vel, jeg har hørt om de som puttet søknaden til Coca-Cola i en Cola-flaske og sendte. Eller man kan bruke et pent papir å skrive på, eller bruke bedriftens design i søknaden, formulere søknaden som et eventyr: "Det var en gang ei jente som elsket interiør, og som ville søke seg jobb hos Ikea". Men pass på at du ser an bedriften før du sender en kreativ søknad. I noen yrker passer det seg ikke med så veldig kreative søknader.

Skrevet

Det kan bare fantasien begrense. ;)

Vel, jeg har hørt om de som puttet søknaden til Coca-Cola i en Cola-flaske og sendte. Eller man kan bruke et pent papir å skrive på, eller bruke bedriftens design i søknaden, formulere søknaden som et eventyr: "Det var en gang ei jente som elsket interiør, og som ville søke seg jobb hos Ikea". Men pass på at du ser an bedriften før du sender en kreativ søknad. I noen yrker passer det seg ikke med så veldig kreative søknader.

Wow, ikke dumt!

Såklart må man se ann bedriften, sender kanskje ikke søknaden i en sko til en skobutikk. Kan kanskje ha en litt pen konvolutt slik at søknaden vekker oppmerksomhet i bunken med søknader. Får se hva jeg finner ut av, det som er litt vansklig nå for tiden er at mange vil ha søknad og CV sendt via mail, da må man heller være litt kreativ i hva man skriver og hvordan man skriver.

Skrevet

Personlig levering og ring 14 dager senere og spør med en munter tone om de har bestemt seg, sier de at de har ansatt noen andre takker du pent for at de tok seg tid til å se på søknaden din og at de bare må ta kontakt hvis det skulle skjære seg av en eller annen grunn. :)

Og ja.. skriv hver søknad som om den er helt unik. Jeg har en mal jeg bruker som utgangspunkt, men jeg fletter hele tiden inn små setninger og vektlegger ting jeg gjør på privaten som kan være relevant.. på den måten blir det en personlig og interessant søknad. Enkelte jobber jeg ikke har fått har jeg vært svært nær å få og det har kun vært de jobbene hvor jeg har kunnet la det skinne igjennom at dette er noe jeg bryr meg om. :) Og vær blid og hyggelig selv om det er skuffende å få et nei - plutselig ringer de allikevel, det har jeg opplevd! :)

AnonymBruker
Skrevet

Skrivefeil (og orddeling) kan gi arbeidsgiver et dårlig inntrykk.

Stikk på et hotell eller sykehjem i nærheten og hør om de trenger flere medarbeidere og pleiemedarbeidere.

Bare lurer litt på om de på en del arbeidsplasser kanskje ikke selv aner hvordan ord skal skrives? :)

AnonymBruker
Skrevet

Bare lurer litt på om de på en del arbeidsplasser kanskje ikke selv aner hvordan ord skal skrives? :)

Det er helt åpenbart, når man ser på alle skrivefeilene som florerer i stillingsannonser. Men man bør likevel være nøye med språket i en søknad. Hvis den som leser søknaden oppdager skrivefeil, kan vedkommende komme til å anta at du ikke har lagt så mye i søknaden. Du kan selvsagt være så "heldig" at den nye sjefen ikke skriver riktig selv, men det er vanskelig å vite på forhånd. :)

Skrevet

Førsteinntrykket er veldig viktig. Jeg ble ansatt utelukkende pga førsteinntrykket der jeg jobber nå.

Levere du søknadene personlig, eller sender du dem i posten / på e-post? Anbefaler deg å levere dem personlig, så langt det lar seg gjøre. Sørg for å få snakket med butikksjefen / daglig leder.

Skrevet

Førsteinntrykket er veldig viktig. Jeg ble ansatt utelukkende pga førsteinntrykket der jeg jobber nå.

Levere du søknadene personlig, eller sender du dem i posten / på e-post? Anbefaler deg å levere dem personlig, så langt det lar seg gjøre. Sørg for å få snakket med butikksjefen / daglig leder.

Har gjort litt forskjellig når det kommer til å levere sønader. Har både levert de personlig, på mail og via post. Selvsakt så er det best å levere de personlig, men noen ganger står det at de ønsker å få den via mail.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...