Gå til innhold

Lage julekalender selv

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest småbarnsmamma

Jeg har i flere år laget julekalender til ungene selv, men i år er jeg liksom helt tom for ideer... Er det noen av dere som lager små pakker til ungene deres fra første til 24. desember? To av ungene er store, seks og fem år, og to er under året (de to minste kvalifiserer ikke til kalender enda, eller hva?)

Det vil si at jeg må ha 48 pakker og forskjell på ungene er bannlyst! (Ser med enda større frustrasjon på neste års prosjekt; 96 gaver... :ler: )

Hva kan jeg gjemme i pakkene til guttene?

Hjelp tas i mot med STOR takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en idè, men de er kanskje for små for det enda. Fare for at de heller vil ha noe godis og at dette kanskje er litt kjedelig, men det må jo du vurdere.

Poenget er at de får en større gave den 24 og ikke mange små.

Det er et puslespill. Skriv ned en rebus / historie som skal føre til hvor gaven ligger på et ark. Klipp arket i biter av forskjellig størrelse. Legg en bit eller to i kalenderen eller lag små gaver med nummer på. (eller om du har andre måter å gjøre det på selvfølgelig.)

Etterhver som dagene går får de flere og flere biter til puslespillet. Når alle brikkene er på plass den 24 må de løse rebusen som fører til gaven. Rebusen kan gå igjennom flere rom i huset der det igjen kan ligger lapper med hint som fører dem videre.

De kan jo i tillegg få en sjokoladekalender sånn at de allikevel får en liten godbit hver dag.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuske77

Har en 12 åring springende rundt her.... Skal forsøke dette på han jeg, høres jo kjempe spennende ut dette her :lol: Han er bare vandt til "sjokoladekalenderen fra butikken" så mottagelsen hos han blir spennende....

Takker for ideen og håper det kanskje kommer andre ideer her inne og slik at en kanskje kan ta å lage en kalender utfra mange små tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har julekalender går det an å lime sammen 24 fyrstikkesker og f.eks lime en rød stoffkant rundt til slutt. Så skriver du nummer på fyrstikkeskene litt "hulter til bulter" og tegner julemotiv eller hva som helst på eskene for å pynte litt. For eksempel et stort rødt hjerte. Vips, en julekalender med 24 små spennende skuffer som er ypperlig til å legge lapper i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da jeg var liten og bodde hjemme hadde mamma laget julekalender til meg og min søster. Og på julaften fikk vi som regel en stor gave på julekalenderen slik at dagen kunne gå litt fortere enn det den ellers ville gjøre. Og siden gavene da ble for store til og henge opp på kalenderen hadde mamma laget en liten rebus til oss slik at vi måtte løse den for og skjøne hvor vi kunne finne gaven. Tru om vi hadde det gøy da.

Et år husker jeg at vi fikk skøyter, og det var stas, da var vi på skøytebanen til vi skulle på mølje på dagen. Og da slapp jo mamma og pappa maset om hvor mye klokka er når vi skal dra etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ideen med et puslespill kan også brukes med lego. Tegningen blir gitt julaften og da er det bare å bygge med alle delene man har spart opp.

En annen ide er en "gjøre-kalender". I steden for pakke får man en lapp hvor det står at man f.eks. skal bake pepperkaker, kino, kle seg ut, lese juleeventyr, øve på julesanger, lage nisser, pynte opp til jul, rydde til jul, lage snølykter, islykter, en historie, julekort, julepynt, pakke inn pakker, skrive brev til nissen, hjelpe til å lage middag, et bad med ekstra mye skum, svømmehallen, julegrantenning, julekonsert el.

Kiri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en legoeske av litt størrelse eller bondegård eller hva som måtte interessere dem, del den opp i 24 pakker, gjerne den største delen på juleaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer nok til aa ha en kombinasjon av aa gjoere kalender , samle opp lego/puslebiter kalender, samt loerdagsgodt paa loerdagen, hver sin julepynt, ting de trenger som sokker, stroempebukser, votter etc og paa julaften skal de faa nytt undertoey(det faar de hvert aar)

Jeg velger undertoey paa julaften for de faar noe spennende i julesokken utenom alikevel.

Saa jeg tror at kluet er aa blande nyttig, spennende, fint og godt saa blir ikke kalenderen saa forutsigbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Småbarnsmamma

Tusen takk for alle svarene jeg har fått :D Jeg har kalendere som er brodert, og kan pakke inn gjøre gaver, det er jo genialt!! Storegutta er jo litt oppgitt ettersom de har fått tvillingbrødre, for mamman og pappan er blitt opptatt hele dagen... Kanskje vi kurerer sjalusi og annet rusk i desember? Det viktigste er jo å være sammen og gjøre noe hyggelig. Takker og neier igjen!

Hilsen småbarnsmamma'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Fjorårets: Kjøpte en sånn gavepakke med to små hester + masse utstyr til hestene (lignende kan være bondegård, eller andre ulike tema). Så pakket jeg inn en liten ting for hver dag. Det ble ikke 24, så innimellom pakket jeg inn en smarties eske. Dermed: hver dag kom det en ny liten ting til hesten (den ene hesten lå i første pakken). (hm, forklarte jeg dumt nå eller? poenget: dele opp leke-sett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merkesrampen

Laget en filtkalender for mange år siden. Den har ringer som jeg henger småpakkene på.

Har en tiåring.

Har kjøpt klær til Bratz dukken. De pakker jeg i så mange pakker som det er deler. Andre dager blir det en tvist. På søndager pleier jeg å lage skattekart. Det henger på kalender og er kjempepopulært. Julaften er skatten en julefilm. Det har slått godt ann. Filmen(e) kjøper jeg gjerne i januar eller når det er salg.

Har også delt opp lego og duplo, dyr, tusjer, fargeblyanter.

Bare bruk fantasien

Hadde sånn kalender selv da jeg var liten. Min søster og jeg åpnet annen hver dag. Da fikk vi Toy - blyantkvessere - Fox - Nox osv. Det var veldig spennende. Julaften fikk vi gjerne hårband lik kjolene mamma hadde sydd til oss. Gjett om vi var glade :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...

Annonse

Jeg har i flere år laget julekalender til ungene selv, men i år er jeg liksom helt tom for ideer... Er det noen av dere som lager små pakker til ungene deres fra første til 24. desember? To av ungene er store, seks og fem år, og to er under året (de to minste kvalifiserer ikke til kalender enda, eller hva?)

Det vil si at jeg må ha 48 pakker og forskjell på ungene er bannlyst! (Ser med enda større frustrasjon på neste års prosjekt; 96 gaver... :ler: )

Hva kan jeg gjemme i pakkene til guttene?

Hjelp tas i mot med STOR takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...