AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #1 Skrevet 26. mars 2011 Jeg er store søster, og har en lillebror på 7 år. Han får xbox spill 1 gang i mnd, og de koster jo over 600 kr. Han får godis hver eneste dag, han får lov å være med på tre aktiviteter. (klatring, svømming, dans) og han får lov til å se på tv så mye han vil. Han har tv på rommet og egen xbox. når jeg var på hans alder fikk jeg kun være med på turning, fikk ingen spill konsoller og hadde ikke lov til å se på tv fordi mamma eller andre søsken skulle se på tv, hadde heller ikke tv på rommet. lillebroren min får også ukepenger, mellom 50-200 kr. jeg fikk mnd penger på 50 kr.. hvordan kan jeg ta opp dette med mor og far? syns det er ganske urettferdig, eller er det jeg som er "spesiell" ????
liv Skrevet 26. mars 2011 #2 Skrevet 26. mars 2011 Ting forandrer seg, foreldres økonomi forandrer seg. Vet ikke hvor mange år forskjell det er på dere men antar at det er noen år. Du får vel kanskje hjelp når du skal studere du og 2
Foya Skrevet 26. mars 2011 #3 Skrevet 26. mars 2011 Ting forandrer seg, foreldres økonomi forandrer seg. Vet ikke hvor mange år forskjell det er på dere men antar at det er noen år. Du får vel kanskje hjelp når du skal studere du og Enig
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #4 Skrevet 26. mars 2011 Jeg er store søster, og har en lillebror på 7 år. Han får xbox spill 1 gang i mnd, og de koster jo over 600 kr. Han får godis hver eneste dag, han får lov å være med på tre aktiviteter. (klatring, svømming, dans) og han får lov til å se på tv så mye han vil. Han har tv på rommet og egen xbox. når jeg var på hans alder fikk jeg kun være med på turning, fikk ingen spill konsoller og hadde ikke lov til å se på tv fordi mamma eller andre søsken skulle se på tv, hadde heller ikke tv på rommet. lillebroren min får også ukepenger, mellom 50-200 kr. jeg fikk mnd penger på 50 kr.. hvordan kan jeg ta opp dette med mor og far? syns det er ganske urettferdig, eller er det jeg som er "spesiell" ???? Dine foreldre har begynt et langsomt "drap" med å gi han godis hver dag. Foreldre bør vite at det er skadelig. Innen han er 20 kan han få diabetes,tette blodårer,vektproblemer. Er det det du vil ha? Begynn å selg vg eller dagblad på søndager. Du får 7 kr for hvær solgte avis. En sånn bortskjemt unge er ikke noe å trakte etter. Ha en god kveld
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #5 Skrevet 26. mars 2011 Jeg er student, jeg bor heller ikke hjemme. Har ikke fått hjelp til flyttning, hybel eller penger til skolebøker om det var det dere tenkte på. Syns det blir sikkelig forskjellsbehandling jeg da, men kanskje bare jeg som er sær
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #6 Skrevet 26. mars 2011 Dine foreldre har begynt et langsomt "drap" med å gi han godis hver dag. Foreldre bør vite at det er skadelig. Innen han er 20 kan han få diabetes,tette blodårer,vektproblemer. Er det det du vil ha? Begynn å selg vg eller dagblad på søndager. Du får 7 kr for hvær solgte avis. En sånn bortskjemt unge er ikke noe å trakte etter. Ha en god kveld Helt fjern du eller? Kan ikke selge vg som 21 åring, har faktisk jobb vedsiden av studiene. Men syns fortsatt det er forskjellsbehandling.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #8 Skrevet 26. mars 2011 Helt fjern du eller? Kan ikke selge vg som 21 åring, har faktisk jobb vedsiden av studiene. Men syns fortsatt det er forskjellsbehandling. Står ikke noe om at hun er 21 år. Joda, her er det en eldre mann som selger aviser om søndager. På en annen side om hun er 21 år, så er det 14 år siden hun var 7. Sitter der som 21 åring og sutrer over en 7 åring? de har vel fått en attpåklatt som de skjemmer bort og ødelegger. Så får meg kansje en mye yngre utgave av en storesøster. beg. å bli latterlig her inne 1
Gjest pysepusen Skrevet 26. mars 2011 #9 Skrevet 26. mars 2011 Jeg har selv en lillesøster som er mye yngre enn meg. Selvfølgelig blir vi behandlet ulikt! Da jeg var på hennes alder hadde ikke mamma like mye penger som nå, dessuten har tidene forandret seg. Jeg er også student og får lite hjelp hjemmefra (eller, de er barnevakt da om jeg spør, men det økonomiske er mitt (og min manns) ansvar). Men føler du at det er noe du må ta opp med dem så gjør du det. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #10 Skrevet 26. mars 2011 Jeg er store søster, og har en lillebror på 7 år. Han får xbox spill 1 gang i mnd, og de koster jo over 600 kr. Han får godis hver eneste dag, han får lov å være med på tre aktiviteter. (klatring, svømming, dans) og han får lov til å se på tv så mye han vil. Han har tv på rommet og egen xbox. når jeg var på hans alder fikk jeg kun være med på turning, fikk ingen spill konsoller og hadde ikke lov til å se på tv fordi mamma eller andre søsken skulle se på tv, hadde heller ikke tv på rommet. lillebroren min får også ukepenger, mellom 50-200 kr. jeg fikk mnd penger på 50 kr.. hvordan kan jeg ta opp dette med mor og far? syns det er ganske urettferdig, eller er det jeg som er "spesiell" ???? ja du er spesiell. Du er voksen. Hvor mye har din e foreldres lønn økt på den tiden,hvor mye av gjelden har de betalt ned på alle de årene? De har bedre råd. Dette vil du ikke forstå før du får barn selv. Pinlig at en på 21 sitter og sutrer over et barn 1
Konstantin Skrevet 26. mars 2011 #11 Skrevet 26. mars 2011 Du skal bare anse deg heldig at du ikke ble behandlet slik! Han blir mest sannsynlig en bortskjemt drittunge som kommer til å få seg ett slag i trynet når han en dag må bli voksen! 1
Gjest Okusan Skrevet 26. mars 2011 #12 Skrevet 26. mars 2011 For å plassere meg litt midt på: du er barnslig som sutrer, og du burde strengt tatt skjønne at foreldre også har mindre huslån, større lønn, mer foreldreerfaring osv med lillemann enn med deg. Men. Likevel. Hvorfor i alle dager skal en sjuåring få nye spill hver måned, og ukepenger i tillegg? Makes no sense! Hittil har jeg hatt tre sjuåringer, og aldri sett nytten i å gi dem noe av dette. I alle fall ikke dataspill, som bare blir en kjempetidstyv. Vil de ha et abonnementsspill må de gi meg noe tilbake- som kjøkkenvask eller støvsuging av gangen og stua. At han får tre fritidsaktiviteter ville jeg ha hengt meg mindre opp i, det er tross alt en motvekt til dataspillene... og selv om du har god rett til å kjenne deg sjalu, er du jo storesøster også? Jeg vil tro at du får ditt når det trykker. Og selv om jeg forstår at det er surt med forskjellsehandling, så er det han som blir en ufattelig bortskjemt kladd som får moren sin til å ringe høyskolen for å få til opptak. Huffameg :-/ 1
LukaFrost Skrevet 27. mars 2011 #13 Skrevet 27. mars 2011 Nei, du er ikke spesiell ts. Forskjellsbehandling gjør vondt. Selv om de faktisk ødelegger for broren din med å gjøre dette. Du burde også få hjelp selv om du har flytta hejmmefra. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #14 Skrevet 27. mars 2011 Jeg er store søster, og har en lillebror på 7 år. Han får xbox spill 1 gang i mnd, og de koster jo over 600 kr. Det høres ut som han blir bortskjemt, men det virker ikke som det er det du er bekymret for? Du ønsker å bli like bortskjemt selv? Han får godis hver eneste dag, Det er ikke bra for guttens helse. Vil du også ha godis hver dag? han får lov å være med på tre aktiviteter. (klatring, svømming, dans) (...) når jeg var på hans alder fikk jeg kun være med på turning, Det er 14 år siden du var på hans alder. Er du virkelig bitter for noe som skjedde for 14 år siden? Dette kan jo ha en klar sammenheng med økonomi (de fleste får bedre råd med tida). Skulle foreldrene deres ha nektet lillebroren din å gå på flere aktiviteter bare fordi han skulle hatt en nøyaktig lik oppvekst som deg? Det kan også være andre grunner til at du fikk lov til bare en aktivitet. Det handler om hvor mye tid et barn makter å bruke på organisert fritid. Noen trenger mer fritid for å klare å følge opp skolen godt nok. Og dessuten er jo noen fritidsaktiviteter mer/mindre krevende enn andre. Det kan hende det var hensyn til deg selv som gjorde at du kun fikk gå på turning. han får lov til å se på tv så mye han vil. Han har tv på rommet og egen xbox. når jeg var på hans alder fikk jeg kun være med på turning, fikk ingen spill konsoller og hadde ikke lov til å se på tv fordi mamma eller andre søsken skulle se på tv, hadde heller ikke tv på rommet. Spillkonsoller kostet en formue i forhold til lønnsnivået for 14 år siden sammenlignet med i dag. Hadde du aldri lov til å se på tv? Eller måtte du bare dele tv'n med resten av familien? Kanskje foreldrene dine ikke hadde råd til tv på rommet den gangen? lillebroren min får også ukepenger, mellom 50-200 kr. jeg fikk mnd penger på 50 kr.. Nok en gang, det kan ha med økonomi å gjøre, at foreldrene dine har bedre råd i dag enn den gangen. Dessuten er det forskjell på 25 kroner for 14 år siden og i dag. Prisnivået endrer seg. hvordan kan jeg ta opp dette med mor og far? syns det er ganske urettferdig, eller er det jeg som er "spesiell" ???? Hva tenker du å oppnå med å ta det opp med foreldrene dine? At du skal få mer penger av dem nå som du er 21? At de skal stramme inn på det de gir lillebroren din? Ja, jeg synes du er litt spesiell. Jeg skjønner at forskjellsbehandling er sårt, men her er det snakk om en 7-åring og en 21-åring. Du skriver at dere var flere søsken hjemme da du var sju. Har du tenkt på at det kan ha noe å si? Har du tenkt på at forskjellige barn har forskjellige behov? Barn SKAL behandles ulikt til en viss grad, fordi de trenger forskjellige ting. Kanskje du får/fikk noe som din lillebror ikke får? Er det forresten halvbror eller har dere begge foreldre felles? 1
Gjest Consensio Skrevet 27. mars 2011 #15 Skrevet 27. mars 2011 Jeg syns det er sårt når slikt skjer. Kall meg gjerne sutrete, men det er faktisk sårt...når man husker seg selv som ung. Fikk ikke lov til noen ting. Måtte vaske og rydde hele huset en gang i uken, men fikk aldri penger for det. Fikk aldri nye klær, men brukte klær. Fikk aldri lov til å være ute sammen med venner bortsett fra frem til middagen kl. 17. Etter det var det innetid. Mine søstre som er en del yngre enn meg har fått alt de peker på. Nye, moteriktige klær, fikk være på fester med vennene sine hele natta, hadde alltid lommepenger, trengte aldri gjøre noe hjemme. Jeg er voksen...jeg burde kanskje ikke brydd meg, men kjenner likevel det stikker litt i hjertet. (og nei, mine foreldres økonomi var den samme som når jeg var ung) Nå skal det sies at det ikke bare er penger det er snakk om...det bryr jeg meg ikke så mye om egentlig, men søstrene min fikk masse hjelp når de flyttet ut. De fikk nye møbler og ting de trengte. Jeg måtte fint klare meg selv. Første hybelen jeg bodde på så hadde jeg en madrass, en dyne og noen klær. Når min ene søster ble sur på mamma (lang historie) så brøt hun kontakten med henne. Min mamma ble helt fortvilet og gjorde alt for at søsteren min skulle komme tilbake til henne. Pga mine følelser rundt det hele så følte jeg at jeg burde bryte kontakten med min mamma, da hun psyker meg ned og har ødelagt meg helt.... ALDRI hørt noe fra henne siden. Ikke så mye som en sms en gang...
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #16 Skrevet 27. mars 2011 Jeg er en sånn attpåklatt som opplevde at mine foreldre hadde bedre råd da jeg var liten enn da søsknene mine var små. Da jeg var 10 år gammel var jeg det eneste barnet som bodde hjemme, de andre var voksne og hadde flyttet ut. Samtidig ble foreldrene våre gjeldfrie fordi huset var utbetalt. Det betydde at de hadde råd til å gi meg en annerledes oppvekst enn de andre barna deres. Mine storesøsken fikk også økt hjelp ved behov, men naturlig nok i mindre grad enn meg fordi de var voksne og skulle klare seg selv mens jeg ennå var et barn. Og selv om foreldrene mine fikk bedre råd (mindre gjeld og kun ett barn å ta seg av istedet for fire), så ble de jo ikke rike. De unnet seg selv et enklere liv også ved å bruke litt penger på oppvaskmaskin, ny komfyr, pusse opp huset litt osv. De hadde i alle år prioritert barna framfor seg selv og knapt kjøpt seg et nytt klesplagg på flere år. Når de fleste barna så var ute av redet og voksne (20+) så kunne de endelig bruke penger på det de selv ønsket også, samtidig som det dryppet litt på meg som ennå bodde hjemme. Skulle de latt være alt dette og heller levd like sparsommelig som de måtte før bare for at ting skulle blitt "rettferdig"? Er man moralsk forpliktet til å dele ut penger til sine voksne barn når man får litt bedre råd? Broren min på rundt 30 mente at han burde fått en større pengesum "som plaster på såret for en barndom uten velstående foreldre". Da jeg ble voksen fikk jeg låne penger av foreldrene mine ved behov, men jeg betalte tilbake hvis ikke foreldrene mine nektet å ta imot iblant og jeg forventet aldri å få noe. Så jeg ble faktisk mindre bortskjemt enn mine storesøsken selv om jeg fikk mer materielle goder i oppveksten. Å være bortskjemt handler ikke alltid om hvor mye man får, men om man forventer/forlanger dette eller om man er takknemlig og ikke kravstor. Men godteri hver dag er uansett ikke bra, ikke for noen. Og det er derfor heller ikke noe man bør ønske seg eller være misunnelig på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå