Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man bytte bank kun når det gjelder brukskonto/lønnskonto og nettbank?

Vi er bundet til lokalbanken min pga mye gjeld (Fikk innvilget høyt boliglån (pga familiens gode kundeforhold)+ at jeg hadde 400.000,- i gjeld fra før, så ingen andre banker vil ha oss som kunder da vi ikke har nok sikkerhet i boligen vi har kjøpt).

Denne banken er full av gebyrer både når det gjelder nettbank og kortbruk, og jeg vil gjerne unngå dette med å bytte bank til en som er gebyrfri på disse områdene. Er dette mulig selvom vi har lån her?

Vurderer også å åpne høyrentekonto i våres navn til våre 2 barn som de kan ha sparepengene på i stede for å ha vanlig konto. (De er 0 og 2 år) Er dette en god eller dårlig idè?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha fast lønnskonto i samme bank som du har huslån.

men du kan ha kuneforhold i flerebanker, så du kan opprette konto og kundeforhold i en annen bank. da kan du jo ha det meste av lønnen din på auto trekk eller manuell trekk over til den nye banken.

da vil de eneste transaksjonene i den dyre banken være lånet og overføringen av resterende lønn til den andre banken.

ikke dumt å ha høyrente konto til barna, men sjekk igjennom hvilke konto tilbud som er på markede og hvilke aldergrenser og rente satser de ulike kontoen har :)

Skrevet

Jeg har lønnskonto i en annen bank enn der vi har huslån. Satt det som betingelse for å ta opp lån i den banken, så det har vært slik hele tiden. Men om du har en såkalt totalkundeavtale med banken krever de at du har lønnskonto der. Men det går ann å spørre.

Løsningen er, som nevnt over, å åpne en brukskonto i en annen bank. Jeg har også en slik en ( i en tredje bank). Disse tar ikke gebyrer, så jeg bruker alltid dette kortet til småbetalinger, dagligvarer og for å ta ut kontanter i utland. Det går fast trekk fra lønnskonto til denne brukskontoen hver måned.

Skrevet

tusen takk for svar !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...