Eyedea Skrevet 26. mars 2011 #1 Skrevet 26. mars 2011 Noen som har forslag til utdanninger i Trondheim som kan føre til en jobb innenfor journalistikk? Jeg studerer markedsføring på BI nå, men føler ikke at dette studiet engasjerer meg nok... Veldig mye egenlæring, lite undervisning og lite praktisk arbeid. Har alltid hatt en drøm om å bli journalist, men har 3,8 i snitt fra vgs., så jeg har ikke søkt på f.eks. høgskolen i Volda siden snittet ligger på over 5 der.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #2 Skrevet 26. mars 2011 Dersom du har noen alderspoeng, realfagspoeng eller har fullført ett år med høyere utdanning (evt. fhs, forsvaret) (det gir 2 poeng), kan du kanskje komme inn på journalistikkstudiet ved Universitetet i Nordland? http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/10/poenggrenser_vara_hoved_10.html Ved Mediehøgskolen Gimlekollen kommer alle inn på Journalistikk, radio- og fjernsynslinje, og snittet er lavt på studiet Journalistikk, avis- og nettavislinje ved samme skole. Så om det er journalistikk du vil studere, har du flere muligheter.
Roscoe Skrevet 26. mars 2011 #3 Skrevet 26. mars 2011 Jeg kan trøste deg med at det er enda vanskeligere å komme seg ut i arbeidslivet etter endt journalistutdanning. Det utdannes alt for mange journalister i forhold til antallet jobber. Svært få av mine studiekamerater har fått seg jobb etter at vi ble uteksaminert for noen år siden, og mange av oss er i gang med ny utdanning. Dersom du virkelig vil jobbe som journalist, vil jeg råde deg til å skaffe deg verdifull kompetanse/utdanning innenfor et spesifikt fagområde. F.eks. Jus, økonomi eller lignende. Begynn å skriv for studentavisa, og etter hvert som du blir bedre, kontakter du din lokale redaksjon og tilbyr dine tjenester som frilanser. Lever gode! arbeidsprøver. Vær ivrig og jobb som en bikkje. Skriv mesteren din. Kanskje er du så heldig at du klarer å huke tak i en vikarstilling i en redaksjon. Regn med å bli utnyttet. Er du ekstra heldig får du kanskje tilbud om en journalistjobb i Vadsø eller Kirkenes. Ta den. Etter et par år i Finnmark er du enten dritt lei, eller bitt av basillen. Kanskje er du nå så dyktig at du kvalifiserer til en vikarstilling i en større avis (adressa, Nordlys, aftenbladet osv) gjør en veldig god jobb i noen år, ofre familieliv og økonomisk stabilitet, og vær vitne til noen runder med nedskjæringer, så dukker kanskje muligheten til fast jobb opp i horisonten. Du vil enten være voldsomt opptatt av og elske jobben din, eller du blir utbrent. Du vil oppdage at karriæren din passer dårlig overens med mann og barn.. Når du har kommet så langt vil du være sjeleglad for at du har en solid utdannelse å falle tilbake på. Det har ikke dine kollegaer som kun kan vise til en bachelorgrad i journalistikk. Nyt valgmulighetene. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #4 Skrevet 26. mars 2011 Her i huset har både mannen og jeg vært journalister i hver vår (konkurrerende) regionsavis/fylkesavis- østlandet. Ingen av oss har utdannelse dirkete i den retning- men et sammensurium av språk, historie, litteratur, kunsthistorie, politikk og statsvitenskap (noen mer dyptgående enn andre). I tillegg til et godt knippe kurs underveis. Begge begynte å skrive for skoleaviser/studentaviser for så å søke sommervikariater som etterhvert ble utvidet til først heltidsvikariater så faste stillinger. Begge er vi videre i andre jobber nå- den ene av oss over i redaktørstillig i annet mediehus, mens den andre har lagt hverdagspennen på hvile og prøver noe helt annet noen år (selger fortsatt endel reise-, kultur- og featureartikler- men kun som hobby). Vi har da også klart å fikse noen herlige, oppegående og selvstendige barn underveis også vi (en felles og hvert vårt på privaten). Mulig har vi vært veldig veldig heldig- både med valg av ekser og hverandre:-)
Genesis Skrevet 28. mars 2011 #5 Skrevet 28. mars 2011 Ikke begynn å studer journalistikk! Jeg har prøvd det, og det er veldig begrenset læringsutbytte. Som nevnt over. Skaff deg god kompetanse, og utdann deg i området du helst ønsker å skrive om. Og ikke minst; Begynn å skriv og få erfaring. I journalistbransjen er erfaring alt, utdanning har veldig lite å si. Endel av norges toppjournalister i dag har faktisk ikke utdannelse idet hele tatt (uten at det forøvrig er å anbefale)
Kamikatze Skrevet 28. mars 2011 #6 Skrevet 28. mars 2011 Sier mer eller mindre det samme som gjengen over. Journalistutdanningen er fin å bygge oppå annen yrkes- og livserfaring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå