Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en Merida kalahari i ja, 8-9 år. Har virkelig lagt en elsk på den sykkelen, men jeg innser at det snart er på tide å bytte den ut siden jeg har behandlet den litt dårlig siste årene. Derfor lurer jeg litt på om noen her eier en nyere merida, kanskje den typen heter noe annet nå men det er vel en hybirdsykkel av et slag som er ganske god i terreng. Hvordan er de i kvaliteten nå, og i pris? Synes det var litt mye dill å finne frem på merida sine sider.

Er det mulig å fikse sykkelen jeg har fra før kanskje? Den kostet ny 6-7000 tror jeg, og jeg tenker jeg må opp i noe slikt for en ny en uansett og når jeg er såpass glad i den jeg har så kan jeg fint bruke et par lapper på reparasjon istedet. Trenger nye dekk, er endel overflaterust på styret, girene tuller og klakker, må ha ny kjeie, er også rust på den dingsen som flytter kjeia opp og ned. Uff, håper noen forstår.

Videoannonse
Annonse
Gjest made4u
Skrevet

Tidligere syklet jeg ganske så mye, savner det til tider. I alle fall har jeg hatt flere sykler, som i større eller mindre grad har vært gode. Utlegg hadde jeg dog på dem alle.

Hvorvidt det lønner seg å reparere en sykkel eller å kjøpe seg ny kommer an på kvaliteten på sykkelen sett i lys fra hva det koster å reparere den samt hva det koster å handle ny - kvalitet er viktig dersom man sykler mye da man har slitasje og driftsutgifter på sykler også.

Bl.a. hadde jeg en gang en ikke for god DBS-sykkel, som var et pengesluk uten like da den til stadighet måtte inn på reprasjon.

Utgangspunktet er å ha en god ramme, i så fall har man en sykkel som kan vare LENGE og som er så godt som ny selv etter 20 års bruk, da rammen normalt ikke får slitasje ut over at den estetisk ikke ser så fin ut etter års bruk (dog kan denne pusses opp og omlakeres). Men nok om det...

Du må skifte en del deler på din sykkel skjønner jeg. Om det er verdt det vet jeg ikke, kjenner ikke din sykkel. Men er det en kvalitetssykkel så kan det godt være slik at det er verdt å sette den i stand. Rammen er jo tilnærmet som før, og med nye slitasjeldeler så blir den tilnærmet som ny. Med riktige deler kan den sågar bli bedre enn ny, selv om den har blitt syklet på i flere år. I så måte kan man si at slitasjedelene er viktigere enn selve rammen i seg selv som bare er et utgangspunkt.

Du kan få et prisoverslag hos dem som selger sykkeldeler og reparerer brukte sykler - deretter kan du vurdere om det er verdt det eller ei...

Men det kan jeg si deg med en gang. Har du en bra sykkel og kjøper gode deler til denne, så vil du få en mye bedre sykkel i den gamle du har, enn dersom du handler en ny sykkel som ikke er all verdens slitesterk. Finnes også mange brukte sykler der ute, som er bedre kjøp enn splitter nye - er nemlig ganske stor forskjell i kvalitet på sykler.

Unngå å kjøpe deg et pengesluk av en sykkel i alle fall, kvalitet holder så mye lenger.

Skrevet

Er det mulig å fikse sykkelen jeg har fra før kanskje? Den kostet ny 6-7000 tror jeg, og jeg tenker jeg må opp i noe slikt for en ny en uansett og når jeg er såpass glad i den jeg har så kan jeg fint bruke et par lapper på reparasjon istedet. Trenger nye dekk, er endel overflaterust på styret, girene tuller og klakker, må ha ny kjeie, er også rust på den dingsen som flytter kjeia opp og ned. Uff, håper noen forstår.

Hvis den kosta 6-7000 for 8-9 år siden, så kan jeg garantere at du får en bedre sykkel i dag for samme sum. Sykler er ikke helt som PC'er, men produktutviklingen går sin gang.

Nye dekk må man ha innimellom uansett. Du kan kjøpe veldig billige dekk eller veldig dyre, det er opp til deg og hva du regner med å bruke den til. Den dingsen som flytter kjedet opp og ned kalles en girveksler. Om det er rust på den trenger ikke gjøre noe, men hvis den knapt beveger seg så må du kanskje skifte den. Hvis du må skifte både den fremre og den bakre så blir det fort dyrt, avhengig av hvor bra utstyr du skal erstatte dem med.

Det høres ut som sykkelen din er akkurat på grensen til om du heller bør kjøpe en ny, du får ta avgjørelsen selv. Sjekk priser på nye sykler, må det absolutt være en Merida? Sjekk ut de merkene som sportsbutikkene der du bor har. De fleste begynner å få inn sykler nå, det er ikke sikkert de har alle modellene ennå.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...