AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #1 Skrevet 26. mars 2011 Hei sann. Er ganske ny her og lurer på om noen kan hjelpe meg litt. Jeg sluttet på p-piller i november 2010. Fikk mensen i januar. Syklusen min varierer fra 28-34 dager så er litt vanskelig å begregne riktig dag for EL. Kan EL komme før enn selv forventer det? Jeg testet positiv på EL for få dager siden og det var helt uventet ut fra hva jeg hadde regnet ut. Jeg har jo ikke prøvd lenge og jeg ønsker virkelig at jeg snart blir gravid. Jeg jobber med altfor mange gravide og føler jeg blir helt gæren. Takk for svarene på forhånd.
Athene Skrevet 26. mars 2011 #2 Skrevet 26. mars 2011 (endret) I og med at du har sluttet på pillen for få måneder siden er det ikke sikkert at eggløsning og hormoner er helt på plass ennå. Det kan ta ett år før alt er på plass etter pilleslutt. Eggløsning er i snitt 14 dager før menstruasjon, men dette kan variere fra kvinne til kvinne. 11-17 dager før mens er normalt, enkelte har enda kortere eller lengre lutefase. Det er også greit å vite at lutefasen (perioden fra eggløsning til mens) er konstant fra kvinne til kvinne. Man kan ikke telle seg frem til dette, eller bruke kalkulatorer på nett, da de tar utgangspunkt i snittberegninger. EL tester, temping, eller andre tegn på EL (eggløsningsslim, smerter, pms, livmortapp, etc) er metoder å fastsette EL på. Men det er viktig å huske at alt dette er usikkert, selv en eggløsningstest kan være positiv uten at kroppen faktisk slipper et egg. Særlig når man har sluttet på hormonprevansjon kan kroppen tulle på denne måten. Endret 26. mars 2011 av Atheene
Snoopy18 Skrevet 26. mars 2011 #3 Skrevet 26. mars 2011 I og med at du har sluttet på pillen for få måneder siden er det ikke sikkert at eggløsning og hormoner er helt på plass ennå. Det kan ta ett år før alt er på plass etter pilleslutt. Eggløsning er i snitt 14 dager før menstruasjon, men dette kan variere fra kvinne til kvinne. 11-17 dager før mens er normalt, enkelte har enda kortere eller lengre lutefase. Det er også greit å vite at lutefasen (perioden fra eggløsning til mens) er konstant fra kvinne til kvinne. Man kan ikke telle seg frem til dette, eller bruke kalkulatorer på nett, da de tar utgangspunkt i snittberegninger. EL tester, temping, eller andre tegn på EL (eggløsningsslim, smerter, pms, livmortapp, etc) er metoder å fastsette EL på. Men det er viktig å huske at alt dette er usikkert, selv en eggløsningstest kan være positiv uten at kroppen faktisk slipper et egg. Særlig når man har sluttet på hormonprevansjon kan kroppen tulle på denne måten.
Snoopy18 Skrevet 26. mars 2011 #4 Skrevet 26. mars 2011 Tusen takk for svaret. Jeg vet jeg håper på for mye. Men kan ikke noe for det. Har blitt litt babysjuk. :kgbaby:
Timar Skrevet 28. mars 2011 #5 Skrevet 28. mars 2011 Kan jeg få anbefale å finne en å prøve sammen med? Det står jo vitterligen konsekvent at det bare er du som prøver, og man nok være to! 1
Snoopy18 Skrevet 29. mars 2011 #6 Skrevet 29. mars 2011 ja det er sant, men vi er to om det. Kan ikke prøve alene, så enkelt er det dessverre ikke =p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå