Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De jobbene du har hatt, hvordan har du fått dem? Hvor vanlig er det å få jobb via vanlig søkerprosess, kontra å få via bekjentskap? Evt headhunting osv? Kan nevne mine jobber:

Jobb 1: Deltidsjobb i butikk. Denne fikk jeg via slekt. Var aldri noen søknad eller intervju.

Jobb 2: Midtlertidig kontorjobb. Hadde CV ute i en nettdatabase og ble kontaktet.

Jobb 3: Kontorjobb. Fikk den først via vikarbyrå, siden ble den fast.

Jobb 4: Kontorjobb. Gikk via vanlig søking og var på intervju. Men kjente sjefen fra før, og ble oppfordret til å søke.

Så jeg har egentlig aldri fått en fast jobb helt uten bekjentskaper. Er glad jeg forhåpentligvis ikke skal ut i jobbsøkerjungelen igjen, misunner ikke dere som kanskje er en av hundrevis av søkere til hver jobb...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke jobb med familie. Det kan føre til ett helvette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ennå tidelig i gamet, men jeg har gjort følgende

Sendt vanlig søknad på annonse til bensinstasjon

Stilte opp på hotellet og spurte om de trengte folk, fikk jobb på dagen som stuepike

AnonymBruker
Skrevet

Første jobb: på bensinstasjon- gjennom famile/venner ikke noen søknad eller intervju.

Andre jobb: ringte til stedet jeg ville jobbe og hørte om de trengte hjelp, ble bedt om å komme på intervju på sykehjemmet. Ingen søknad.

Tredje: Søkte på jobbannonse på Nav og kom på intervju og ble ansatt, også sykehjem.

AnonymBruker
Skrevet

Jobb 1 - ansatt i kommunen, søkte på utlyst stilling

Jobb 2 - Gjennom vikarbyrå, konsulent, utlyst "stilling"

Jobb 3 - ansatt kontorjobb private næringsliv, søkte på utlyst stilling

Enig med TS, glad jeg ikke er på jobbsøk. Kravene blir bare høyere og høyere, hadde norges befolkning blitt fristillt og måtte søke på sine egne stillinger, hadde halve norge ikke fått sin egen jobb. Når ikke opp til kvalifikasjonskravene i en ny-utlysning av stillingen!

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet (endret)

1 - via lokalavisen + tips fra bekjente.

2 - via nav.no.

3 - headhuntet. Dvs. ble oppringt og spurt om jeg kunne tenke meg stillingen.

Gruer meg veldig til jeg skal søke ny deltidsjobb til høsten (alle over er deltid) - herregud for noen krav det er, og så vanskelig å skille seg ut.

Endret av Ms. Raggsokk
Skrevet

Jobb 1, i butikk: En slektning jobbet allerede i butikken, og anbefalte meg som ringevikar.

Jobb 2, omsorgsyrke: En slektning hadde lederstilling i bedriften, og anbefalte meg som sommervikar.

Jobb 3, skole: Jeg sendte mail til skole-ansvarlig i kommunen om at jeg var interessert i vikatiat, og ble oppringt noen dager senere.

Ellers har jeg søkt på flere andre jobber som har vært utlyst, hvor jeg ikke har hatt noen bekjente. Jeg har fått dem, men har takket nei pga plutselig graviditet, elendige betingelser, ekkel sjef osv.

AnonymBruker
Skrevet

Alle jobbene gikk via-ia noen jeg kjente, eller som kjente noen jeg kjente. Søkte aldri formelt på noen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Gjennom bekjente

2. Søkte på stilling utlyst i Aftenposten

3. Sendte åpen søknad til en bedrift jeg kunne tenke meg å jobbe for

4. Gjennom bekjente. Ble innkalt til samtale og så oppfordret til å søke. Rett og slett headhuntet!

...og slik gikk de 20 årene. :jepp:

Skrevet

1. Gjennom praksis i 9. Klasse. Fikk mer ansvar etterhvert som jeg ble eldre.

2. Gjennom vikarbyrå og etterhvert fast ansettelse

3. Gjennom praksis på høyskole, jobber i ferier og ellers etter behov :)

Eneste intervjuet jeg har vært i var da jeg skulle gå fra vikarbyrå til fast ansettelse. Gikk greit siden jeg kjente godt til arbeidsplassen fra før av.

:)

AnonymBruker
Skrevet

Den eneste jobben jeg har hatt foreløpig fikk jeg av faren min som var daglig leder på den arbeidsplassen, i forbindelse med Operasjon Dagsverk. Etter hvert fant de ut at de gjerne ville ha meg som ekstrahjelp.

Skrevet

Tilsynsvakt på skole (åpne gymsal og andre fasiliteter for alle som leide skolebygningen på kveldstid): Hadde selv gått på skolen, kjente både rektor og andre i andministrasjonen godt, og moderen jobbet ved skolefritidsordningen. Ble spurt om jeg ville ha jobben.

Deltidsselger i butikk (i studietiden): Søkte på stilling som var utlyst.

Deltid redaksjonsassistent/stringer i Akersgata (i studietiden): Søkte på stilling som var utlyst.

Selger B2B: Søkte på stilling som var utlyst. Dette var min første heltidsjobb, og for øvrig siste gang jeg har søkt på en stilling.

Prosjektleder softwareutvikling: Min tekniske legning gjorde at jeg flyttet fra salg/marked til utviklingsavdelingen.

Produktansvarlig softwareutvikling: Bytte av hatter internt i bedriften.

Business controller: Softwareselskapet ble kjøpt opp av et internasjonalt konsern, og jeg ble "headhuntet" internt til økonomiavdelingen i konserndivisjonen.

Forretningsutvikler markedsanalyse/konsulenthus: Ble headhuntet (med sign-on-fee), var en tidligere kollega som jobbet der som anbefalte meg.

Skrevet

1: vaskehjelp der min mor jobber

2: vaskejobb gjennom venner av familien

3: sommerjobb etter anbefaling fra venninne

4: butikkjobb etter personlig oppmøte (startet dagen etter)

5: tilbudt jobb mens jeg holdt på med masteroppgaven

Skrevet

Jobb 1: Søkte på vanlig utlysning, men stilte nok ganske sterkt siden jeg hadde hatt sommerjobb på stedet og etterhvert fikk en utdannelse som passet veldig godt inn.

Jobb 2: Søkte på utlyst stilling, men var "anmodet om å søke" som det så fint heter.

Jobb 3: Søkte atter en gang på vanlig utlysning, men hadde litt kjennskap til stedet og noen av menneskene siden jeg kom løselig i kontakt med dem den gang jeg jobbet i jobb 1. Vet ikke hvor mye dette hadde å si for utvelgelsesprosessen. Tror kanskje jeg fikk jobben pga. "personlige egenskaper" som kom fram under jobbintervjuet.

AnonymBruker
Skrevet

1. Utlyst i lokalavisen (deltidsjobb).

2. Spurte selv om å få jobb fordi jeg gjerne ville jobbe i denne bedriften. Funket det.

3. "Headhuntet", sjefen spurte om jeg ville ha jobb.

4. Ble oppfordret til å søke på internt utlyst stilling.

AnonymBruker
Skrevet

1. Sendte skriftlig søknad. Sommerjobb, heltid som rengjører.

2. Ble kontaktet av NAV. Rengjøringsjobb.

3. Mammas venninne kjente sjefen, så jeg kom og tok en prat. Deltidsstilling som hjemmehjelp.

4. Meldte meg til vikarbyrå. Ringevikar i butikk.

5. Sendte søknad. Deltidsstilling i butikk.

6. Gikk innom alle barnehagene i kommunen og presenterte meg. Fikk deltidsstilling + ringevikar.

Skrevet

1. Deltidsjobb. Fikk jobben da en venninne av meg hadde begynt der. Var jo på intervju og sånt da, men hun skaffet meg jo intervjuet og sånt.

2. Fast jobb. Kjente folk som kjente folk.

3. Fast jobb. Ble headhuntet. Aner ikke hvordan det skjedde, men ble plutselig ringt at franchisetakeren på stedet.

4. Fast jobb. Fikk jobben gjennom min svigerinne.

5. Sommerjobb/vikariat. Søkte etter å ha funnet stillingsutlysning på finn.no, var på intervju og fikk beskjed om at jeg hadde fått jobben et par dager etter.

Har vel egentlig god erfaring med å få jobber gjennom kjentfolk, men de jobbene jeg har fått gjennom kjentfolk har vært mer sånn, jobb for å jobbe. Jobber jeg har skaffet meg fra scratch er jo jobber som jeg virkelig trives med og vil jobbe med lenge.

Skrevet

Hvis jeg husker riktig, så har jeg fått alle heltidsjobbene jeg har hatt ved sende skriftlig søknad. De deltidsjobbene har jeg hatt, har jeg enten fått ved å ta direkte kontakt på tlf eller ved at jeg kjente noen i bedriften.

Skrevet

1. Deltidsjobb på Skeidar - gjennom familie.

2. Deltidsjobb på H&M - sendte søknad, innkalt til intervju og ansatt.

3. Sommerjobb i aktivitetsuker for barn - sendte søknad, fikk jobb.

4. Deltidsjobb som klubbleder for ungdomsklubb - Sendte søknad, ble flydd gratis til en annen by på intervju, fikk jobben.

5. Fast stilling i barnehage - sendte søknad, hadde tlfintervju, ble ansatt.

6. 100 % vikariat ved sosialtjenesten i NAV, sendte søknad, kom på intervju, fikk jobben.

Skrevet

1. kontorstilling - sommerjobb gjennom familie

2. kontorstilling - sommerjobb gjennom bemanningsbyrå

3. butikk - søkte, hadde hørt rykter om at de trengte folk. Ga CV-en.

4. butikk, søkte på finn, ble oppringt og fikk jobb etter intervju.

Skal sies at dette er alle deltidsjobber, jobber ved siden av studier :). Første sommerjobb fikk jeg når jeg var 16.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...