Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har hatt en utvekslingselev/-student hos seg? Hvordan var det? Hvilken organisasjon var det igjennom? Hvilke krav stilte organisasjonen? Hvor gammel var eleven ifht dine egne barn?

Kjenner jeg har litt lyst til å ta imot en utvekslingselev en gang i fremtiden... :)

Videoannonse
Annonse
Gjest pysepusen
Skrevet

Dette vil jeg også! Vi tenker at det blir gjort når vi får stort nok hus og en grei økonomi.

Lillesøsteren min skal reise som utvekslingsstudent om noen år gjennom en organisasjon som heter Explorius, jeg synes den virker veldig bra!

Skrevet

Det er mye informasjon på de forskjellige organisasjonenes hjemmesider:

http://www.yfu.no/content/view/14/25/

http://explorius.no/vertsfamilie/

Familien min var vertsfamilie for en sommerelev det året jeg reiste til USA og såvidt jeg husker ble det ikke stilt så mange krav til oss såvidt jeg husker. Nå er det jo noe helt annet å ha en helårselev, man får jo en helt annen kontakt og blir kjent på en helt annen måte når det er for et helt år, kontra noen uker i sommerferien.

• 2 måneder senere...
Skrevet

YFU (Youth for Understanding) sine vertsfamilier får ikke betalt, da organisasjonen er frivillig drevet. Det som kreves, er at familiene stiller med mat, en seng og en pult. Og hjerterom. Elevene skal ikke være turister i Norge, men kommer til Norge for å oppleve hverdagen her. Dermed kan en vertsfamilie være hva som helst - storfamilier, barnløse, homofile, enslige, kjernefamilier... Utover at man kan stille med mat til eleven kreves ingen økonomiske forpliktelser.

Jeg vil anbefale deg å prøve YFU. De er en av verdens eldste og største organisasjoner. Dermed får du et solid støtteapparat, og kan samarbeide med folk som vet hva de driver med, og som har lang erfaring. Dessuten er det som nevnt en ideell organisasjon, så de driver ikke med dette for å tjene penger, men for å fremme toleranse og forståelse på tvers av landegrenser.

Lykke til! Ta sjansen!

Skrevet

Jeg vil anbefale AFS - i likhet med YFU er det en ideell organisasjon og familiene faar ingen kompensasjon. AFS er storre enn YFU (sender ut ca. 13,000 studenter hvert aar, mot 4500 med YFU) og har derfor storre lokallag og storre stotteapparat, inkludert her i Norge. Jeg reiste selv med dem og familien min var vertsfamilie flere ganger. Det er veldig moro men selvfolgelig kan det vaere vanskelig ogsaa - det er jo tenaaringer det er snakk om saa ikke alle er like modne eller tilpasningsdyktige, og man merker jo en del kulturforskjeller. Og det er greit aa tenke paa forhaand at man ikke nodvendigvis kommer til aa fole seg som en sammensveiset familie med en gang, det tar jo tid, og man har jo ikke like god kjemi med alle. Men det er moro og veldig interessant, ikke minst for barna i familien, og man laerer masse. Og hvis lokallaget er bra, faar man god hjelp og stotte fra dem.

Anbefales paa det varmeste!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...