hjelpemeg Skrevet 26. mars 2011 #1 Del Skrevet 26. mars 2011 Hei http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/default/goodbye.gif Katten min er 4 år gammel og jeg har aldri dusjet han før, fordi han alltid har hatt så utrolig fin pels eller har fått stell hos dyrlegen når han har vert der! Nå når økonomen er litt strammere har jeg ikke rå til dyrlege stell på samme måte! Jeg prøvde i kveld og lokke han inn i dusjen med mat og satt på dusjen litt, men han skjønte med en gang hva som var på gang og NEKTET fulstendig (LES: Jeg holdt på i over 1 time på badet)! Hva skal jeg gjør for å få han i dusjen og dusjet?? Han er stor og sterk så jeg er redd han skal KLIKKE og begynne å bite og klore! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #2 Del Skrevet 26. mars 2011 sånne store votter som man bruker til å ta ut stekeplater med, og tvangsbading? Vet ikke jeg.. men de færreste katter vil vel frivillig`? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjelpemeg Skrevet 26. mars 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 26. mars 2011 Jeg vil ikke tvinge han, men kan hende det er det som må til første gangen? jeg vet ikke..vil ikke at han skal bli skremt og redd meg :| Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #4 Del Skrevet 26. mars 2011 Hvorfor skal du trenge å dusje katten din da? Har han vært uheldig og fått diare eller fått sølt på seg noe? Katter er veldig renslige selv, og trenger vanligvis ikke dusjing i det hele tatt med mindre det har oppstått en spesifikk situasjon som krever det. Pelsstell er derimot en annen sak, og varierer i nødvendighet fra katt til katt. Men det fikser man med en god kam, og gjør grer ofte nok til at det ikke samles opp vonde floker. (Og får pus floker, så klipper man forsiktig (med kam mellom hud og saks)) eller i verste fall barberer). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #5 Del Skrevet 26. mars 2011 Skaff deg en balje, fyll opp en del med lunkent/varmt vann, sett katten i baljen, bruk en kanne eller lignende til å fukte pelsen dens, vask den med shampoo og spyl forsiktig med lavt trykk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjelpemeg Skrevet 26. mars 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 26. mars 2011 Dusje han fordi han har fått skikkelig floker og pelser var HARD! Så vi måtte klippe han! det hang litt rust og skit som vi ikke fikk bort, så må ha han i dusjen for at han skal bli ren og pen igjen! men vet bare ikke hvordan jeg skal få det til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjelpemeg Skrevet 26. mars 2011 Forfatter #7 Del Skrevet 26. mars 2011 Skaff deg en balje, fyll opp en del med lunkent/varmt vann, sett katten i baljen, bruk en kanne eller lignende til å fukte pelsen dens, vask den med shampoo og spyl forsiktig med lavt trykk? problemet er jo at han friker helt ut med en gang han ser en bøtte med vann! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mellers Skrevet 26. mars 2011 #8 Del Skrevet 26. mars 2011 Uffda, det hørtes leit ut Forslaget med balje er en veldig fin idé. Da kan du nemlig vaske pus (i baljen - men i dusjen) uten noen skummel dusjstrålelyd før du må skylle ut sjampoen til slutt. Gjør det så skånsomt så mulig, men skyll godt. Og begynn gjerne med pelsstell hjemme oftere, slik at du unngår sånne floker i framtida. En god kam er å anbefale, for karder og børster kommer ofte ikke godt ned i pelsen på fluffye, lett-å-floke-seg-katter. Selv stusser jeg "buksene" til min pus da diverse godsaker pleide å sette seg fast der etter dobesøk... Det er mange sånne småting man kan gjøre for å slippe dusjsituasjoner der man kan. Det setter i alle fall min vannhatende katt pris på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mellers Skrevet 26. mars 2011 #9 Del Skrevet 26. mars 2011 problemet er jo at han friker helt ut med en gang han ser en bøtte med vann! Blir han stiv-av-skrekk-redd eller helt krakilsk? Har du prøvd å ha leker i en balje med vann? Eller prøvd med leke i dusjen når det er litt vått der? Reagerer han fortsatt like mye da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jafar Skrevet 26. mars 2011 #10 Del Skrevet 26. mars 2011 Jeg hadde en katt som hoppet oppi badekaret når jeg badet. Han elsket vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caitlin Skrevet 26. mars 2011 #11 Del Skrevet 26. mars 2011 Må man så må man. Jeg lukket meg og katten inne i dusjkabinettet, hadde laget klar en bøtte med godt vann, shampo osv. Brukte laaang tid og koste masse og bløtet han så godt som mulig med klut og vannet i bøtta. Fikk shamponert og tatt vekk verste såpa med vannet i bøtta, jeg vridde kluten over ryggen hans mens jeg koste og passet på at han ALDRI fikk vann over hodet. Satt på dusjen på svak styrke og koste masse mens den bare lå i et hjørne før jeg skylte litt på halen, koste, skylte litt på en fot, koste osv osv. Det gikk over all forventning, og han hadde jo ingen sted å løpe så han roet seg mer enn når jeg prøvde i badekar i allefall. Bare husk å få ut all såpa og at de ikke må ut før de er helt tørre. Om du vil tørke med håndkle og la han ligge på et varmt badegulv noen timer eller prøve å føne Lykke til. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 26. mars 2011 #12 Del Skrevet 26. mars 2011 Vi har hatt katter som faktisk hopper i vann så fort de får muligheten. Men har også hatt de som får panikk. Vi har hatt en som hadde våteksem, og som derfor måtte vaskes og pelses holdes luftig. Det var et h*lvete...! To til å holde krapylet, og en til å dusje. Ble omtrent like våte som katten, både vi folka og rommet i seg selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #13 Del Skrevet 26. mars 2011 Har problemer med å forstå hva dette har med 'Data, spill, internett og telefoni' å gjøre... Noen hint? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjelpemeg Skrevet 26. mars 2011 Forfatter #14 Del Skrevet 26. mars 2011 Tusen takk for mange gode forslag Skal skaffe meg en balje eg kan prøve Tror ikke det hjelper med leker.. kjøpte en lekemus til han en gang, men da bare så han "domt" på meg og stakk Han er veldig lekete, men leker BARE med hunden skal nok få badet pusen min til slutt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spoven Skrevet 30. mars 2011 #15 Del Skrevet 30. mars 2011 Du bør nok få noen til å hjelpe deg. Det er vanskelig å bade en uvillig katt alene. Ikke umulig, men langt mer stressende for både deg og katten. Jeg hadde aldri klart å bade gammelmonsen vår alene. Så mannen holder og trøster, mens jeg vasker og skyller. Likevel har vi begge endt opp med dype klomerker der katten har fått tak. Heldigvis er det ekstremt sjelden han har trengt et bad, da. 3-4 ganger i løpet av de sju årene vi har hatt ham, og det har vært fordi han har klint noe inn i pelsen han ikke har kunnet vaske av seg selv. (Som regel når han har vært på tokt i naboens garasje.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capricorn Skrevet 30. mars 2011 #16 Del Skrevet 30. mars 2011 Du trenger jo ikke å dusje han for å få ut flokene. Tvinger du han så er det garantert at han klorer. Børst han skikkelig og fjern floker. Da tar han resten av vasken selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 30. mars 2011 #17 Del Skrevet 30. mars 2011 De fleste katter må tvangsvaskes, nytter ikka å lokke dem med noe som helst. De hater vann. Jeg har noen ganger brukt god og fuktig klut på mi. Men noen ganger er ikke dusj til å unngå, hvis hu har fått dritt i pelsen f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lyra Skrevet 30. mars 2011 #18 Del Skrevet 30. mars 2011 Et tips hvis dere sliter med floker: Royal Canin Hair and Skin. Jeg hadde en katt som tidligere slet med floker, tungen hans hang faktisk fast i pelsen så han ikke klarte å vaske seg skikkelig, og de tidligere eierene stellte den ikke skikkelig. Jeg børstet han regelmessig og brukte sånn underhårskam, allikevel kom flokene. Begynte men dette foret og trengte så og si ikke stelle pelsen hans etter det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #19 Del Skrevet 30. mars 2011 Et tips til børsting av katt: jeg har en langhåret katt som veldig lett får floker i pelsen, ikke er han spesielt glad i å bli børstet heller og når flokene først er kommet er det som regel bare klipping/barbering som gjelder. Har prøvd alt mulig av børster og kammer, til og med sånne "votter" med børster på, ingenting hjalp og katta ble egentlig bare mer og mer stressa av stellesituasjoner. Så kom jeg over Furminator-børsterpå min lokale dyrebutikk. HELT fantastisk! Først og fremst, pus elsker å bli børstet med den og begynner å male bare han ser den. Floker er en saga blott, han har ikke hatt en eneste tugg siden vi begynte å bruke den nye børsta. Litt dyrere enn de ordinære børstene, men ååå så verdt det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pulverheksa Skrevet 30. mars 2011 #20 Del Skrevet 30. mars 2011 Jeg har to katter som ikke er noe begeistret for å dusje. Jeg har løst det med å fylle en balje med vann til å vaske med såpe og ha en bøtte med rent vann stående ved siden av til å øse rent vann over for å få skylt ut såpen. Som de andre over her foreslår. Og viktigst av alt er å lukke døra til badet godt. Mine katter er rene hodini når de er våte og misfornøyde. Måten jeg holder katten på som jeg har funnet ut er den mest skånsomme for både katten og meg. Er å holde med en hånd under brystet mellom forlabbene inn fra siden bakfra og løfte katten så bare bakbeina er såvidt i baljen, da bruker jeg den frie hånda til kjapt å øse vann over og såpe inn og skylle. Og Ikke ha noe som katten kan få tak i med klørne i rekkevidde, da ender det kjapt med katasrofe og halvt rasert baderom.. Første gang jeg måtte bade katten, endte det med at katta satt i panikk oppe på hodet og nakken min med alle klørne godt planta i meg... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå