Gå til innhold

Ergometer sykkel- bra for meg??

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å skaffe meg en ergometersykkel. Men så var det noen som sa at det ikke var det samme som en trimsykkel eller spinning sykkel som han kallte det.

Nu er da spørsmålet - er det noe i veien med en spinning sykkel???

Og - er en kvikk stepper - eller hva det nå var det het- like bra som en slik sykkel?

Målet er :

1- Å gå ned i vekt !!!

2- Å få bedre kondis og utholdenhet

3- Å få slankere lår og fast rumpe

Trenger jeg en tryllestav - eller vil en sånn ergometersykkel hjelpe meg i mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Chica i.i.

Jeg tror du vil få bedre effekt av en spinningsykkel enn en ergometersykkel, men det er kanskje individuelt hva man liker best og blir motivert av.

Men - aller best tror jeg at en "crosstrainingmaskin" er, se f.eks hjemmesidene til Ellos på www.ellos.no

Får ikke til å lage link til siden, men gå via hjem/fritid-trening/sportsredskap og klikk deg fram. Fordelen med et sånt apparat er at du ikke sitter på rompa, og i tillegg får du brukt overkroppen. Tror du får bedre effekt av et sånt apparat enn en ergometersykkel, får jo brukt en mye større del av kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på en ergometersykkel og en spinningsykkel da - kan noen forklare meg det? - jeg har nemlig ikke peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hmm, vet ikke forskjellen i teorien. Jeg mener, har syklet en del på begge deler, og det er forskjell, men vanskelig å forklare.

Får prøve:

På en ergometersykkel sitter du på rompa og sykler. For meg blir det veldig fort til at jeg holder samme rolige tempoet hele tiden, og vanskelig å få mye treningseffekt ute av det. Stopper du beina stopper syklen opp med en gang.

På en spinningsykkel går pedalene omtrent rundt av seg selv. Må ha på en del motstand for å sykle, har du for lav motstand "hopper" man. Her er det lett å variere syklingen med ulik motstand, kan stå på flere måter etter hvor på styret man holder i.

Uff, ble en dårlig forklaring - og kun ut i fra mine erfaringer. Var noen som forklarte det bedre her inne for ikke så lenge siden, men fant ikke den diskusjonen i farta... Men drar du på en sportsbutikk får du garantert hjelp og bedre forklaring enn dette, i tillegg til at du får prøve begge deler. Men - prøv en crosstrainer også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...