Gå til innhold

Leie hus som student?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en litt merkelig problemstillingen.

Jeg og samboeren studerer begge to, og bor ved et studenthjem. Har på denne tiden innsett at å bo med så mange naboer rundt meg på alle sider IKKE funker på meg, gråter ca. hver dag fordi det er umulig å studere her pga. bråk. Er kanskje litt over gjennomsnittet lydømfintlig men det kan være ganske ekstremt her til tider, og det er ikke så mye som hjelper.

Men så har vi jo ikke så mange alternativer. Alle kjellerleilighetene vi har sett på, har vært for dyre og for langt unna skolen. Vi ønsker helst gåavstand da ingen av oss har verken bil eller sertifikat, og å være avhengig av buss for å komme seg til skolen kan være litt risky. Dessuten har jeg aldri bodd i kjellerleilighet før, så vet ikke om det er så mye bedre. Har hørt skrekkhistorier om barn som løper fra klokka 7 om morgenen og sånne ting, noe jeg neppe hadde blitt så mye mer glad i enn bråket her vi bor nå.

Det jeg tenker er at det beste alternativet for oss hadde vært et enslig hus. Alle som er innenfor vårt prisnivå (5-6000 med strøm) ligger såklart såpass langt unna sentrum og skole at man må ta buss.

Jeg holder på å ta sertifikatet men blir neppe å kjøpe meg bil før etter studietiden.

Hva mener dere? Er det en god eller kjempedårlig idé? Det positive er jo at jeg får det så stille som jeg ønsker, det negative er at vi må ta buss hvorenn vi skal.

Er så i tvil selv. Foreldrene mine trodde jeg var gal da jeg nevnte det for dem. Noen tanker/råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Naenia
Skrevet

Nå sier du ingenting om hvor i landet dere bor, men i storbyene f.eks, er det ikke noe problem å være avhengig av buss. Jeg var skeptisk til det selv da jeg flyttet ut hjemmefra, men i Trondheim har jeg i hvert fall ikke hatt problemer. Klart, du beregner deg gooood tid når du skal ta bussen til eksamenslokalet og sånt, men ellers ingen problemer.

Bil i studietiden er mye mer risky. Reparasjoner, drivstoff og andre faste utgifter ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Oslo og jeg har bil, men jeg tar alltid buss til skolen! Det tar ca 45 minutter lenger med buss, men jeg sparer masse penger og jeg slipper å kjøre rundt i en halvtime for å finne parkering! ;) Det er også veldig få steder det er gratis å parkere i Oslo sentrum! Studerer ved HiO.

Skrevet

Ser ikke problemet med å ta buss til skolen... Her jeg har studert "må" man det på nesten alle studenthjemmene, da det er opp til 8 km fra skolen. I de fire første studieårene mine tok jeg alltid buss, uansett hva jeg skulle... Siste året kjøpte jeg hus, så da ble det bilkjøp, siden man må gå 3,5 km fra huset til nærmeste busstopp.

Det jeg anbefaler deg når dere skal finne et hus og leie, er å sjekke rutetidene for bussen nøye. Når dere skal leie hus bør dere også tenke på hva slags ekstrautgifter som vil tilkomme, mange hus som leies ut er inne inkl. kabeltv, internett, renovasjon osv. I tilegg så trenger dere en del flere møbler, og det koster mer å varme opp et hus enn en leilighet... Det er nok det jeg ville bekymret meg for, ikke om det er kjipt å være avhengig av buss...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...