Gjest idakaroline Skrevet 25. mars 2011 #1 Skrevet 25. mars 2011 Jeg satt nettopp og tenkte på at jeg snart må få ræva opp av sofaen og slutte å være sofasliter. Også tenkte jeg - "når på dagen skal jeg trene?" Jeg er arbeidsledig for tiden, så jeg går stort sett bare hjemme om dagen. Det vil si at jeg har god tid til å trene. Når på døgnet er det best å trene? Er det greit å stå opp tidlig og ta seg en joggetur på tom mage?
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #2 Skrevet 25. mars 2011 Ja, det er mange som ikke spiser frokost, jeg er en av de. Alltid vært slank og trent Jeg trene på kveldstid, pga dårlig tid på dagen, fungerer.
Wiggins Skrevet 25. mars 2011 #3 Skrevet 25. mars 2011 Jeg satt nettopp og tenkte på at jeg snart må få ræva opp av sofaen og slutte å være sofasliter. Også tenkte jeg - "når på dagen skal jeg trene?" Jeg er arbeidsledig for tiden, så jeg går stort sett bare hjemme om dagen. Det vil si at jeg har god tid til å trene. Når på døgnet er det best å trene? Er det greit å stå opp tidlig og ta seg en joggetur på tom mage? Når du er arbeidsledig og har god tid, så bør du i hvertfall koste på deg å trene etter at du har spist og fått i gang kroppen. Da får du mye bedre utbytte av treningen. Om morgenen er ikke akkurat glykogenlageret på topp, og kroppen trenger rett og slett noen timer fra den står opp til den klarer å yte maksimalt fysisk og/eller mentalt.
Gjest idakaroline Skrevet 25. mars 2011 #4 Skrevet 25. mars 2011 (endret) Når du er arbeidsledig og har god tid, så bør du i hvertfall koste på deg å trene etter at du har spist og fått i gang kroppen. Da får du mye bedre utbytte av treningen. Om morgenen er ikke akkurat glykogenlageret på topp, og kroppen trenger rett og slett noen timer fra den står opp til den klarer å yte maksimalt fysisk og/eller mentalt. Er det noe spesielt jeg bør spise for å få i gang kroppen? Og hvor lenge bør jeg evt vente før jeg setter i gang med en joggetur? Endret 25. mars 2011 av idakaroline
Gjest *Maja* Skrevet 25. mars 2011 #5 Skrevet 25. mars 2011 Jeg pleier å starte dagen med 2 knekkebrød med kokt skinke, et glass Fun Light og en kopp kaffe...da er jeg klar til å løpe etter 30 min...er ikke så mye for magen å fordøye...rett etter trening spiser jeg frukt for å få opp blodsukkeret, og så en lett lunsj med litt kylling og ris etter at jeg har dusjet og roet meg ned Funker iallefall for meg... 1
Gjest idakaroline Skrevet 25. mars 2011 #6 Skrevet 25. mars 2011 Jeg pleier å starte dagen med 2 knekkebrød med kokt skinke, et glass Fun Light og en kopp kaffe...da er jeg klar til å løpe etter 30 min...er ikke så mye for magen å fordøye...rett etter trening spiser jeg frukt for å få opp blodsukkeret, og så en lett lunsj med litt kylling og ris etter at jeg har dusjet og roet meg ned Funker iallefall for meg... Kanskje jeg skal prøve det! Virker som at det er passe mengde med mat før en treningsøkt, uten at jeg skal si det med sikkerhet. Er temmelig ny innenfor det med trening. Det værste som er må vel være å løpe på ganske full mage ..
Gjest *Maja* Skrevet 26. mars 2011 #7 Skrevet 26. mars 2011 Kanskje jeg skal prøve det! Virker som at det er passe mengde med mat før en treningsøkt, uten at jeg skal si det med sikkerhet. Er temmelig ny innenfor det med trening. Det værste som er må vel være å løpe på ganske full mage .. Ja det er ikke godt...det skvulper i magen og er lett for å få hold...Du kommer fort inn i hva som fungerer for deg. I dag løp jeg 7 km på tom mage før frokost for å rekke det før jobb...funker i perioder det også...for meg vel og merke...klart; Ville nok ikke trent styrketrening på tom mage...da tror jeg kroppen hadde føltes nedbrutt etterpå...men ved greit joggetempo så funker det på tom mage av og til. Men 2 knekkebrød med kokt skinke er ikke noe særlig vomfyll som kroppen sliter å løpe på etter kort tid
zuperduper Skrevet 26. mars 2011 #8 Skrevet 26. mars 2011 For meg funker det veldig bra å trene en liten time etter frokost. Frokosten er som regel havregrøt med cottage cheese.
Pingting Skrevet 26. mars 2011 #9 Skrevet 26. mars 2011 For å si det litt banalt: den beste tiden å trene på er den tiden hvor du faktisk får gjennomført det Noen foretrekker å trene på morgenen, noen midt på dagen, noen på kvelden. Prøv deg frem litt og se hva som passer for deg! Selv foretrekker jeg på kvelden, men som du ser er det mange som liker å gjøre det på morgenen. Litt forskjell i forhold til ytelse er det jo, som Lance påpeker, men det aller viktigste er jo at du får trent?
Gjest Heloise Skrevet 26. mars 2011 #10 Skrevet 26. mars 2011 Jeg trener kun de dagene jeg får mulighet mellom kl. 12 og 18. Vil ikke trene noe senere enn det, føler det blir "for sent" for kroppen min. Men alle er jo forskjellige
Sunniva81 Skrevet 26. mars 2011 #11 Skrevet 26. mars 2011 Jeg trener på kvelden. 1-3 timer etter middag. Løper som regel med styrke etterpå, og jeg er en av de som alltid får hold/sting hvis jeg trener rett etter mat eller på tom mage. Så jeg må ha spist et godt middagsmåltid før jeg kan yte max. Men som du sier, er du relativt ny i treningsgamet, så da må du bare prøve deg fram og se hvor mye kroppen krever og presterer alt ettersom.
LilleMink Skrevet 26. mars 2011 #12 Skrevet 26. mars 2011 Enig med pingting. Finn ut når du har mest energi, så får du mye mer ut av treningen. Hvis jeg skulle trent om morgenen hadde jeg maks kommet meg 1 km tror jeg. Men fra kl. 12 og utover har kroppen min våknet mer til liv;) Synes det fungerer veldig greit å trene 1-2 timer etter jeg har spist. Da blir det som regel 30 min kondisjon og 1 time styrke, og har føler at kroppen er full av energi etter trening og:) Prøv deg frem!
Liten pike Skrevet 26. mars 2011 #13 Skrevet 26. mars 2011 Jeg liker best å trene i 7-8 tida på kvelden. Trener jeg tidlig på dagen blir jeg så fryktelig sulten til kvelden, og det det er ikke gunstig når man vil litt ned i vekt.
I Grosny Skrevet 26. mars 2011 #14 Skrevet 26. mars 2011 Det lønner seg vel å trene når du har lyst. Selv kan jeg trene klokka 9 eller klokka 21, eller en tid i mellom. Det er ikke viktig. En annen sak er at jeg kan bli veldig, veldig sliten, slik at jeg ikke har kapasitet igjen til noe som helst den dagen. Dersom jeg har trent så mye, så bør jeg ha fått unna dagens gjøremål før treninga.
Gjest made4u Skrevet 26. mars 2011 #15 Skrevet 26. mars 2011 Man hører til stadighet råd om at man bør trene på den ene eller andre måten og at man skal legge opp treningen riktig, og det er også et viktig poeng for mange, akkurat det kan jeg veldig mye om da jeg tidligere var aktiv på ganske høyt nivå selv og sågar har lært mye om dette. Har dessuten både A- og B-kurs i treningsledelse, men kan mye langt ut over dette om trening. Dog er det stor forskjell på det å ønske å bli best mulig innen en idrettsgren (da må man trene spesifikt og etter nøye planlagte program som er satt opp riktig) og det å være aktiv for lekens og helsens del. De fleste som trener kan bare overse hva de som trener for konkurranser driver med. Det viktigste for all trening er trivselsfaktoren, at man liker det man driver med og utvikler en lidenskap til dette. Trening må jo være lystbetont, ikke noe man driver med av plikt og tvang. F.eks. har det liten hensikt å piske seg av gårde for en joggetur man lider seg gjennom, dersom man ikke liker å jogge - da vil det å spille tennis eller gå turer i fjellet være mye mer verdifullt dersom man liker dette og føler lyst til å bedrive slik aktivitet. Når man så har funnet noe man liker å drive med så er det bare å sette i gang. Når dette er på dagen er i grunn det samme, for igjen kan jeg vise til trivselsfaktoren som er så viktig tror du har mest igjen for det om du setter av tid til dette på et tidspunkt det passer deg aller best. For alt jeg vet kan jo noen foreslå en tid som naturlig ikke passer deg like greit, da bør du heller ikke velge dette om annen tid passer deg bedre. Løping er mer effektivt enn gange normalt sett, således kan man lett tenke at løping er en bedre og mer effektiv treningsform for alle. Men slik er det ikke, ikke for den som liker å gå men ikke liker å løpe. De dette gjelder bør velge å gå turer heller enn å løpe. Treningen trenger ei heller å være optimal, du skal jo trives og ha lyst til å bedrive de aktivitetene du velger. Selv trives jeg med badminton, som er et ganske intens og spennende spill, intet er således bedre trening for min del. Andre liker å danse, og for dem er intet bedre trening enn nettopp det å danse.
en kompis Skrevet 26. mars 2011 #16 Skrevet 26. mars 2011 Viktigste er at du starter med å trene;) du finner kjapt ut om du liker å jogge før frokost. Så lenge du ikke blir svimmel, og holder på å svime av..så er det ingen problem å jogge før frokost. Noen må vente 2 timer etter at de har spist før de trener cardio. Andre venter 1,5 time. Dette varierer fra person til person. Jeg har f.eks trent 2 timer kickboxing før frokost uten at det var noe stort problem. Dette grunnen døgnrytme som nattevakt. Trener jeg styrke kan jeg godt spise 1-1,5 time før økten. Dette er ganske subjektivt så prøv deg frem:-)
Gjest idakaroline Skrevet 27. mars 2011 #17 Skrevet 27. mars 2011 Da må jeg nok bare prøve meg litt frem og se hva som passer til meg! Vil virkelig lykkes, så da er det vel bare å sette i gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå