Gå til innhold

alkohol-en nødvendighet?

Gjest Bertine

Anbefalte innlegg

Gjest Bertine

jeg skal, som sagt, gifte meg til sommeren. :D

problemet er at jeg og min forlovede ikke ønsker å ha alkohol i bryllupet:

1)det blir veldig dyrt, i og med at vi har mange gjester(mange venner)

og jeg er student og han jobber deltid,

2)halve min slekt på pappas side +min nærmeste familie drikker ikke

3) den andre halv delen av slekten min drikker, kanskje litt for mye i festligt lag... :-?

men som sagt skal vi ha mange venner(19-24år), og mangen av de nærmest forventer at vi servere alkohol, og synest det er merkelig at vi ikke skal ha alkohol. ( :kvalm: )

mitt spørsmål er da: er det virkelig nødvendig med alkohol i et bryllup for at det skal bli en flott kveld?

har alltid tenkt at jeg ikke vil ha alkohol i mitt bryllup, og at det er min dag, og så lenge vi (brudeparet) har det gøy, skulle det ikke spille noen rolle....

men nå begynner jeg å tvile...

hva synest dere jeg bør gjøre???!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette bestemmer dere selv. Gjester kan mene både det ene og det andre, men det betyr ikke at dere skal la dem bestemme.

Jeg kunne godt hatt et bryllup uten alkohol. Vi kommer til å bruke nesten 10.000 på drikke, og jeg vet ikke om jeg synes det er verd det! Men jeg regner med at gjestene kommer til å sette pris på det, ikke minst våre foreldre, som betaler :) Og min forlovede sier heller ikke nei takk til vin. Så da gir det seg selv i vårt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ikke ha alkohol i bryllupet ditt så gjør du ikke det. Det er din og din kjæres dag og familie og venner bør respektere det.

...min mening....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett - man trenger slett ikke ha alkohol i et bryllup. Det viktigste er hva dere føler dere komfortable med og har lyst til. Følg magefølelsen din!

Hilsen Ingeborg - som har hatt det riktig hyggelig i bryllup uten alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me hadde ikkje alkohol i vårt bryllaup, og det var ikkje noko problem! Men nå var det ikkje så veldig mange som hadde forventa å få alkohol, eller som hadde lyst på det heller då. Dei fleste vennane våre er kristne, mange avholds, og dei er rett og slett ikkje så vane med alkohol i bryllaup. Så det var nok ingen som vart skuffa, det var nok heller forventa.

Men det er faktisk noko i det Mother of the Bride seier: Dei som ikkje kan ha det kjekt utan alkohol har eit problem. Og det er jo ikkje gjestene som bestemmer maten, så kvifor skulle dei bestemma kva det skal vera å drikka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg ville bryllup uten alkohol ikke vært noe alternativ, for jeg synes god mat og god vin er essensielle elementer på en bryllupsfest. (Men så er jeg halvt utenlandsk også, og har kanskje et litt annerledes syn på alkohol enn nordmenn flest.) Har allikevel stor respekt for de som velger å ikke servere alkohol, men må nok innrømme at om jeg ble bedt i bryllup hvor det ikke ble servert alkohol ville jeg har tenkt at noen i nær slekt med brudeparet eller brudeparet selv var personlig kristne og syntes alkohol var en synd, men skjønner jo logisk sett at det ikke nødvendigvis trenger å være sånn. (Nå ble det veldig mye "men"...)

Til vårt bryllup kommer det mange mennesker som ikke kjenner hverandre, og i og med at jeg har tenkt å "blande" de ved bordene tror jeg de fleste trenger et glass eller to for at festen skal "ta av" litt. Har dessverre en del slekt og venner som ikke akkurat er grådig utadvendte i edru tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Apple, hadde ikkje me heller alkoholservering i bryllaupet vårt. Dette var nok heilt som forventa i hans slekt, kanskje to-tre stk. i mi slekt som kunne tenkt seg litt god vin. Mellom venene fanst det nok òg begge deler. Men uansett - ingen som klaga, og alle trivdest svært godt! Stemninga vert etter mi meining ei heilt anna i bryllaup utan alkohol - på mange måtar.

Det er i alle fall ingen tvil om at dette er dykkar val, og får de reaksjonar på det, er det umodent, vil eg seie... (Kor mange klagar på maten når dei er i bryllaup, til dømes?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også kristen men drikker med måte. Man kan være kristen og likevel ta seg et glass. Står ikke i Bibelen at det er forbudt å drikke vin... Men tilbake til din problemstilling: gjør det alkoholfritt, eller si at de som vil ha noe å drikke kan ta med til seg selv. Så kan den enkelte avgjøre. Frihet til enkeltmennesket, sier jeg :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanessa

Jeg synes iallfall ikke det er rart å ikke servere alkohol i bryllup. Og spesielt hvis du har gjester som kanskje drikker litt for mye, det kan fort ødelegge festen hvis noen tar helt av i fylla. (Snakker av erfaring her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal heller ikke ha alkohol i vårt bryllup. Litt usikker på om vi skal ha litt vin til maten men det blir alt. Jeg kommer fra en religiøs familie, og hans er helt motsatt, så dette kan jo bli krig. Derfor ønsker jeg ikke alkohol, det er vår dag, vi bestemmer, og vi kommer til å få en kjempekveld uten av enkelte vil ødelegge med ubehagelig oppførsel.

Jeg har faktisk vært i bryllup med myyye alkohol, der foreldrene til bruden begynte å krangle på kvelden.....stakkars brud.....men men...det er smak og behag som med det meste :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to søstre har nettopp giftet seg - begge hadde valgt alkoholfritt. Det ble to flotte og stilfulle bryllup med god stemning likevel. Det er jo mulig å servere brus på glassflasker eller ha servitører som går rundt og skjenker etter hvert så slipper du å ha plastflasker stående på bordet om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med mange her. Det er deres bryllup. ønsker du å ha det alkolholfritt, så skal du holde ett bryllup uten alkohol..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette bestemmer dere selv. Hadde ikke syns det var dumt med et alkoholfritt bryllup.

Men vi ønsker å servere alkohol i vårt bryllup, fordi vi syns det er det beste alternativet for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal servere en liten velkomstdrink før vi kommer tilbake fra fotografen

Vin og øl til maten

Konjakk til kaffen

og så kanskje blir det noen drinker utover kvelden. Vi blir ikke mange..selv om gjestelista stadig utvides...

Vi blir 14 tilsammen....

Du kan servere alkohol til maten og lage en bar der de må kjøpe det de ønsker selv. Jeg har vært i et sånt bryllup. funka helt fint det...

Eller dere trenger ikke å ha alkohol i det hele tatt. Dersom noen ikke respekterer deres valg, så er jo ikke det ditt problem egentlig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde heller ikke alkohol. Nå var nok ikke det forventa heller av de aller fleste. ER veldig glad at vi ikke hadde det. Flere av venninnene mine som alltid har vært i bryllup med alkohol syntes dette var det flotteste bryllupet de hadde vært i -nettopp fordi det ikke var høy musikk så folk fikk prata og det ble ikke fulle folk. Det ble mye mer sosialt.

Deres venner bør jo sannelig respektere deres valg! Det er helt opp til dere og jeg vil garantere at det blir et vel så trivelig bryllup!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi skal ha det alkoholfritt, det er fordi noen i familien min ikke kan styre seg, og jeg vil ikke ha fulle folk i brylluppet mitt. Også kommer det ganske mange barn, og jeg har selv en datter på 2 år.

Det er du som bestemmer over festen din.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man leser endel av innleggene her så virker det som om at hvis man velger å servere alkohol i bryllupet så blir alle overstadig beruset. Har tilgode å se en eneste full person i de bryllupene jeg har vært i ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...