Gå til innhold

Excel-hjelp, anyone? Haster!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et diagram med noen kurver, med forklaring på hvilke farger som betyr hva i en liste på høyresiden. Men jeg skulle gjerne flyttet disse forklaringene inn i selve diagrammet, istedet for å ha de på høyresiden. Slik at f.eks. "AVC" står ved AVC-kurven. Hvordan får jeg gjort det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan hende at det varierer med hvilken utgave av Excel du har, men i min Excel 2003 kan jeg bare klikke en gang på "legend entry"'en jeg ønsker å flytte (vet dessverre ikke hva de heter på norsk, men det er den lille forklaringen for hver kurve), og dra den dit jeg ønsker å ha den.

Eventuelt kan jeg høyreklikke, velge "format legend", tab'en som heter "placement" og så velge en annen plassering enn til høyre. Men da får jeg den ikke inni selve diagrammet, bare på en av sidene, over, under eller i hjørnene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke bare flytte boksen med forklaringene til et annet sted, hver av dem skal ligge ved riktig kurve. Jeg har 2007-utgaven og kan ikke bare ta tak i en av dem og plassere den der jeg vil.

Skrevet

Beklager så mye, men da er jeg redd jeg ikke kan være til hjelp. :tristbla: Om jeg hadde hatt tilgang til 2007-versjonen kunne jeg ha lett litt rundt og sett om jeg fant en løsning, men jeg har dessverre bare tilgang til 2003-versjonen for tiden. Du får ha lykke til, håper du finner ut av det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte mamma, som har 2003, men hun fikk det heller ikke til. Mulig det skorter på hennes kunnskap og min forklaringsevne. Du vet ikke tilfeldigvis hvor jeg finner "format selection" (aner ikke hva det er på norsk) når jeg fortsatt holder på med diagrammet? Jeg må få kommet meg dit for å endre på noen avlesningsstreker som nå er avrundet og heltrukket, men som skal være rettlinjet og stiplet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant ut av det med format selection og rette linjer :)

Skrevet (endret)

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet. Ønsker du å forandre linjene mellom hvert datapunkt i hver dataserie, slik at de ikke "bøyer seg" eller avrundes for å tilpasses plasseringen av punktene, men heller bare er rette, stiplede streker fra punkt til punkt? Og har jeg forstått det rett om du holder på med en XY/scatter-graf? Om det er av en annen type så bare ignorer alt jeg sier herfra og ut.

Om jeg har forstått det rett kan du (i 2003) høyreklikke på linja mellom punktene, høyreklikke og velge Chart Type. Du kan der velge en annen subtype, f.eks den som er "scatter with data points connected by lines" i stedet for "scatter with data points connected by smoothed lines". Det burde fikse "avrundingen" ihvertfall.

Videre kan du høyreklikke på linja én gang til, og velge "format data series" eller "format data point". I 2003 får jeg da opp et vindu med tre tabs, det første (åpne) heter "patterns", og under "Line" kan du der velge "custom" i stedet for "automatic", og sette "style" til å være en stiplet linje i stedet for den automatiske heltrukne. Farge og tykkelse kan også velges her.

Anbefaler forresten å fikse stiplet linje før du forandrer linjene fra å være "smoothed" til å bli rette, ellers kan det hende at du må velge stiplet linje for hvert eneste linjesegment, som er et pes om du har mange punkter.

Håper det var til hjelp. Om jeg har misforstått hvilke linjer som skulle endres så kan gridlines også endres til å bli stiplede ved å høyreklikke på dem og "format gridlines", men siden de alltid er rette uansett antok jeg at det var "datalinjene" du var ute etter å forandre. :sjenert:

Edit: never mind, så bra at du fikk det til. :)

Endret av Estë
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk likevel :) Jeg får bare leve med at jeg ikke får flyttet beskrivelsene inn i diagrammet. Det var egentlig et krav, men sikkert ikke noe som jeg blir trukket veldig mye for.

AnonymBruker
Skrevet

Forresten, siden du har litt greie på Excel: jeg har en tabell med flere kolonner. Jeg har funnet en verdi fra kolonne A, men så skal jeg også finne en tilhørende verdi fra en av de andre kolonnene. Hvordan gjør jeg det? La oss si at verdien fra kolonne A er 1000, da skal jeg finne ut hvilken verdi i kolonne B som ligger på samme rad som 1000 i kolonne A.

A.......B

50......74

100.....123

500.....219

1000....597

2000....984

Det her er bare tall jeg fant på, men jeg skal altså bruke en funksjon som gir meg 597 (fra kolonne B)

Skrevet

Hm, er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du vil, eller om jeg forstår det rett, hvordan det skal gjøres. Men, bare for å se om jeg forstår det rett: du vet verdien i kolonne A, og skal skrive en funksjon/kommando som gir deg tallet som ligger på samme rad men i den andre kolonnen?

Så du ønsker egentlig å be Excel om "finn verdien x i kolonne A, og gi meg verdien y som ligger på samme rad i kolonne B"? Eller har du plasseringen på verdien i kolonne A allerede? (F.eks. vet at den ligger i A228)

Og hvor god tid har du på dette? Jeg har aldri fått noe særlig opplæring i Excel men finner ofte fram til ting om jeg leter litt. :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ikke plasseringen til verdien i kolonne A. Jeg har bare funnet maksverdien for overskudd (som er i kr) i kolonne A ved å bruke max-funksjonen, og nå skal jeg finne ut hvilket antall enheter (fra kolonne B) som ligger på samme rad som maksverdien fra A.

Jeg fant denne linken (Eksempel 1), men fikk ikke riktig verdi fra kolonne B. Tabellen er såpass grei at jeg kan kontrollere dette manuelt etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har leveringsfrist ved midnatt, haha.

Skrevet

Sjekket linket du sendte, og det ser ut til at den skal funke sånn det sto der (selv om jeg måtte bruke vlookup i stedet for finn.rad). Jeg hadde to ganske enkle kolonner som gikk fra A1 til A8 og B1 til B8. I tillegg har jeg laget en celle C1 hvor jeg har brukt maxfunksjonen for å finne maks verdi fra kolonne A.

Syntaksen (riktig ord?) "=VLOOKUP(C1;A1:B8;2)" ser ut til å gi riktig svar for meg. Da ser Excel etter verdien fra C1 i hele matrisen A1 til B8, og returner verdien med samme plassering i kolonne B. Det siste to-tallet indikerer kolonnen det skal returneres et tall fra, om det hadde stått 1 der i stedet ville det bare returnert verdien fra kolonne A, dvs den som ble søkt etter.

Som sagt, det funket fint for meg, skjønner ikke hvordan den skal kunne returnere feil tall. :eeeh: Kanskje om tallet som ble søkt etter finnes flere steder i matrisen, det kan hende det står noe mer fornuftig om du søker på vlookup.

Men, samboeren begynner å bli smått utålmodig over at jeg sitter og løser Excel-problemer seint på en fredagskveld når vi skal tidlig opp imorgen, så er redd jeg forsvinner nå. Du får ha lykke til videre, håper du får det til, og før fristen. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk igjen! Jeg skal teste ut metoden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...