AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #1 Skrevet 25. mars 2011 Noen av dere som jobber i barnehage som har brukt ammefri? Hvordan løste dere dette? Gikk dere fortsatt vakter, eller kun midt på dagen eller....?
Leanne Skrevet 26. mars 2011 #2 Skrevet 26. mars 2011 Jeg ammet fortsatt da jeg var student og skulle ut i praksis.. Dette blir jo litt annerledes enn din situasjon for jeg var jo student og gikk ekstra, på toppen av øvrig personale. Vi løste det slik at jeg ammet før jeg reiste på jobb, kom til vanlige vakter. Og så kom mannen min med babyen til barnehagen (han var jo i permisjon) og jeg fant en krok vi kunne amme i. Hadde en baby man kunne stille klokken etter, så de kom 3 timer etter jeg hadde ammet sist... Hvor stor er ungen din nå, og hvor ofte trenger han/hun å ammes i den tiden du er på jobb? Er vel en løsning at far kommer til dere i barnehagen når det er behov for det..
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #3 Skrevet 26. mars 2011 Han er 9 og en halv måned nå. Begynner å jobbe om en mnd og jeg ammer fortsatt relativt mye..... Det er jo en mulighet at far kommer opp i bhg, men føler at permisjonen hans da blir litt ødelagt hvis han må være avhengig av det. Han kan jo fint klare seg endel timer uten at jeg ammer, men ifht vakter så kræsjer jo dette heeelt med når han sover. Føler liksom ikke at jeg kan vekke han fordi jeg må amme før jeg drar på jobb. Det beste for min del er å gå midt på dagen slik at jeg får ammet på morningen og før han sover i 15 tiden igjen. Men det blir jo igjen problemer for de på avdelingen for da får jeg ikke dekket opp vakt... Huff, dette ble rotete, men håper dere skjønner hva jeg mener? :gjeiper:
litle_my Skrevet 27. mars 2011 #4 Skrevet 27. mars 2011 Føler liksom ikke at jeg kan vekke han fordi jeg må amme før jeg drar på jobb. Det kan du vel! Kom litt seinere på jobb, og gå litt tidligere. Slik løser mange det i pleie- og omsorg iallfall.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #5 Skrevet 27. mars 2011 ja jeg KAN jo, men da ødelegger jeg jo hele søvnen. Hvis jeg må vekke han etter 1time så sovner han jo ikke igjen. Og hele dagen blir evig sutring... :kgbaby: For min del så passer det å gå som du sier, komme litt senere og gå litt tidligere. Men det passer ikke for jobben igjen, pga at det går utover bemanningen på avdelingen..
lille tryll Skrevet 27. mars 2011 #6 Skrevet 27. mars 2011 (endret) Men er det ikke opp til den som ammer når det er best å bruke denne ammefrien?? Skjønner at man på best mulig måte skal legge til rette for at det passer på jobben, men til syvende og sist har man da ammefri for barnets skyld, ikke jobben....? ! Endret 27. mars 2011 av lille tryll
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #7 Skrevet 27. mars 2011 Men ammefri betyr jo at du ikke er tilgjengelig den tiden det er snakk om. Så hvis det går utover bemanningen så er vel det strengt talt arbeidsgivers problem?
litle_my Skrevet 27. mars 2011 #8 Skrevet 27. mars 2011 Lov om arbeidsmiljø: § 12-8. Ammefri Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #9 Skrevet 28. mars 2011 Men ammefri betyr jo at du ikke er tilgjengelig den tiden det er snakk om. Så hvis det går utover bemanningen så er vel det strengt talt arbeidsgivers problem? Ja det er jo det... Kanskje jeg bare skal stå på mitt selv om det blir upopulært på jobb..
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #10 Skrevet 28. mars 2011 Lov om arbeidsmiljø: § 12-8. Ammefri Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag. Og i følge loven har jeg krav på å ta ammefri når jeg trenger det, ikke når det passer for jobben.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå