Tiger Skrevet 9. mai 2002 #1 Skrevet 9. mai 2002 Vil bare si tusen takk for all hjelp og gode råd jeg har fått via dette forumet. Moren min fikk hjerneblødning for en drøy uke siden, og har siden ligget i respirator. Pga dette er bryllupet lagt på is, og det blir mest sansynlig utsatt. Har ikke lyst til å skrive så mye om dette nå, men det er en beintøff periode! Hvis noen har vært i samme situasjon eller har relevant litteratur å anbefale vil jeg sette stor pris på å høre fra dere via denne linken.
Nelle Skrevet 9. mai 2002 #2 Skrevet 9. mai 2002 Tiger, Så trist å høre om moren din! Jeg hadde en samboer en gang som fikk hjerneslag. Det er vel noe av samme greie. Vet hvor tøft du har det nå -men: vær så snill å ta godt vare på deg selv midt oppe i alt. Det er utrolig viktig at du ikke slutter å leve for deg selv selvom en av dine nærmeste er alvorlig syk. Vet ikke hva mer jeg skal si, men hadde bare lyst til å gi deg en klem + fortelle at jeg forstår hvor tøft det er for deg nå. Mange klemmer, Nelle
Rose Skrevet 10. mai 2002 #4 Skrevet 10. mai 2002 1000 varme tanker til deg, jeg håper det vil gå bra med moren din og ser frem til du kommer hit på KG igjen : )
Torne Rose Skrevet 10. mai 2002 #5 Skrevet 10. mai 2002 Hei Tiger! Har vært med på noe lignende bare for 2 mnd siden da min mor døde av kreft. Vi var jo klar over at hun var veldig syk, og på grunn av dette fremskyndte vi bryllupet nå til sommeren, men det hjalp så lite. Vi holder på datoen, det var jo faktisk pga henne vi satte akkurat den dagen. Min mor hadde en utrolig tøff sykdomsperiode som varte i litt over ett år, og jeg må bare si at jeg føler med deg... Man får bare tenke positive tanker og håpe at alt ordner seg. Pass på å bruk samboer, venner og familie til å komme deg igjennom denne tunge tiden... Tenker på deg....
june2002 Skrevet 10. mai 2002 #6 Skrevet 10. mai 2002 Heia! Trist å høre om moren din! Håper det vil gå bra med alle dere... _________________ june-02 1212[ Dette Innlegg er endret av: june2002 den 2002-05-10 20:23 ]
Eivissa Skrevet 12. mai 2002 #7 Skrevet 12. mai 2002 Hei, jeg føler med deg. Har vært i den samme situasjonen som deg, bare at det var bestemoren min som fikk hjerneslag. Dessverre så døde hun av det fordi det gikk så fort og hun var gammel. Men hun fikk ikke tidsnok hjelp og var død allerede da jeg fant henne. Moren din er i hvert fall på sykehus og i trygge hender og hun er ung. Du lurte på om noen hadde relevant litteratur. Jeg sitter med en bok foran meg som jeg fikk da jeg gikk på legesekretær skolen. Det står litt om hjerneslag der. Kan skrive det som er mest interessant av det som står der: Hjerneslag er en fellesbetegnelse på flere sykdommer som fører til skader i deler av hjernen på grunn av sviktende blodforsyning. Betegnelsen hjerneblødning brukes ofte om hjerneslag, men blødning i hjernevevet er årsaken til bare en fjerdedel av tilfellene. som regel intreffer hjerneslag fordi en arterie blir tilstoppet av en blodpropp med påfølgende infarkt i hjernen. Skaden som oppstår i hjernen kan gi seg utslag i blant annet halvsidig lammelser, svelgevansker, talevansker, inkontinens for urin og avføring, synsforstyrrelser og forstyrrelser i kontrollen av følelser. ÅRSAKER: Hjerneslag kan oppstå når deler av hjernen får for lite blod. Det kan være flere årsaker til hjerneslag: Trombose i hjernen er den vanligste årsaken til hjerneslag hos eldre mennesker.En trombose er en blodpropp som dannes langsomt ved fortetning av en åre. Emboli er en blodpropp som er revet løs et sted i blodkarsystemet, og som er kommet med blodstrømmen til hjernen.Den setter seg fast i en åre og stopper blodtilførselen. Utilstrekkelig blodtilførsel til hjernen er en vanlig årsak til hjerneslag. Blødning fra en hjernearterie kan være årsak til hjerneslag. BEHANDLING: Medisinsk og kirurgisk behandling kan bli aktuelt for en del hjerneslagpasienter. Det sto også litt om symptomer, men jeg tok ikke det med. Hvis du vil vite hva det er så send meg en privat melding. Jeg håper dette hjalp litt. Det er jo tydelig at det er stor sjanser for å klare seg gjennom et hjerneslag. Jeg håper det går bra med deg og alle rundt deg. Ikke minst moren din. Hvis du lurer på mer om hjerneblødning, så vil jeg anbefale at du snakker med legen eller går på biblioteket og leser om det i legebøker. LYKKE TIL!!!!!!12
viwi Skrevet 12. mai 2002 #8 Skrevet 12. mai 2002 Vil gi deg en STOR klem og tenker på deg. Håper virkelig at moren din kommer seg!!! Jeg kan godt fortelle litt om hjerneslag: Først så kan jeg si at hjerneslag er et samlebegep for det sykdomsbilde en pas får når deler av hjernen mister blodforsyningen helt eller delvis. Symptomene er avhengig av hvilken hjernehalvdel som rammes og hvor stor skaden er. De symptomene som er lettest å se er lammelser og tap av følelse i den ene kroppshalvdelen. Er den venstre siden av hjerne rammet kan følgende problemer oppstå: *Manglende evne til å oppfatte sanseinntrykk, Problemer med abstrakt tenkning og planlegging, tendens til stadig gjentakelse av ord, handlinger o.l, initiativløshet, problemer med å produsere og/ eller forstå språk, depresjon. Dette er iallfall noen. Er den høyre siden rammet: *PAs oppfatter sanseinntrykk bare fra frisk side, NEglekt-dvs at pas overser den syke siden, generell uoppmerksomhet, problemer med syn og romopplevelse, leseprblemer, initiativløshet,Probl med å oppfatte tid, planlegge og se rekkefølge, tendens til gjentakelse av ord, handlinger o.l, benekting, depresjon, hukommelsesproblemer, konsentrasjonsproblemer, problemer med å utføre ting. F.eks om noen ber pas ta tannkosten-så tar pas glasset fordi han kobler ikke at det er vannglasset han tar og ikke tannkosten... Dette er noen problemer etter slaget. Men jeg anbefaler deg å få tak i brosjyrer fra foreningen for slagrammede evt snakke med dem. De kan dette!! Dessuten er det viktig at noen tar seg av dere som pårørende også.. Dere er viktige oppi dette!!!! Dere trenger og trøst og støtte!!! lykke til!!12
Gjest Anonymous Skrevet 15. mai 2002 #9 Skrevet 15. mai 2002 Hei. Trist å høre om moren din. Dersom hun ikke kan ta del i den store dagen, mener jeg man bør utsette den. Min kusine var i en lignende situasjon for et par år siden, med verst tenkelige utfall. De bestemte seg for å holde på dagen. Det var dette moren ville. Husk at livet må gå videre, selv i de tøffeste perioder. Tenker på dere, Nina
Engel Skrevet 15. mai 2002 #10 Skrevet 15. mai 2002 Føler med deg!!! Mistet faren min i sykdom rett etter jul. Det var utrolig vondt! Og jeg kommer til å savne han forferdelig under bryllupet... Og det har fått meg stressa, Siden moren min begynner å bli gammel (Men er helt frisk) har jeg blitt livredd for at hun også skal bli borte før vi rekker å gifte oss. Dumt å tenke sånn egentlig. Føler veldig med dere, og skjønner at dere utsetter bryllupet. Håper alt går bra!! Jeg vet hvordan det er å sitte på sykehuset og se en du er veldig glad for kjempe for livet, og det er ikke noe jeg unner noen!12
Gjest Anonymous Skrevet 15. mai 2002 #11 Skrevet 15. mai 2002 Hei Tiger. Så ikke før nå at innlegget ditt var fra 9. mai. Lurer egentlig bare på hvordan det går med deg. Har tenkt på degdere i hele dag. Håper alt er bra! Hilsen Nina
Gjest Anonymous Skrevet 18. mai 2002 #12 Skrevet 18. mai 2002 Såå trist. Håper alt går bra med deg, og at du snart er tilbake på denne siden. Det er viktig at du tar den tiden du trenger til moren din. Jeg snakket med moren min om dette, og hun brukte det "slitte utrykket" livet må gå videre. Uansett hva som skjer er det viktig at man gjennomfører det som er planlagt. Dette gjelder selvsagt ikke dersom Mamma kan bli helt frisk, og hun kan nyte dagen ved en senere anledning. Det gjelder å krysse fingrene. Håper alt går bra, Tiger!!! Uansett, prøv å gjennomfør planene. Det er hardt, men det er sikekrt noe moren din vil. Stor klem fra Tone
Tiger Skrevet 18. mai 2002 Forfatter #13 Skrevet 18. mai 2002 Tusen takk for varme ord og støtte. Desverre døde moren min 13. mai. Vet ikke helt hvilke ord som kan besskrive det, men det er så vondt. Det river i kroppen og smerten kjenner ingen andre enn de som har vært i denne situasjonen selv. Bryllupet er fremdeles lagt på is. Vet ikke om jeg vil klare å gifte meg i samme kirke som vi begraver mamma fra, bare to måneder senere. Jeg er 27 år, mamma ble 48, og vi har alltid hatt et veldig nært forhold. Jeg tror jeg må få bearbeide dette først. Det finnes mange typer sorg, men ingen kjenner dènne sorgen før de har smakt på den. Smerte har fått en ny betydning...
Maggie74 Skrevet 18. mai 2002 #14 Skrevet 18. mai 2002 Er få ord som strekker til, men jeg sender i alle fall over en stoooor *kleeem* Maggie!
Gjest Anonymous Skrevet 20. mai 2002 #15 Skrevet 20. mai 2002 Det finnes ikke ord. Stor klem*** Ingen kan fortelle deg hva du må gjøre. Dette kjenner du selv. Bruk tid på deg selv, din familie og ikke minst forloveden din. Du trenger tid til å absorbere alle inntrykkene nå! Som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg, husk at livet må gå videre. Det er viktig at man forsetter livet slik man gjorde, og at man kommer seg videre. Et godt symbol på dette kan være å gjennomføre bryllupet. Man kan kutte ut noen av elementene som kan bli for smertefulle. Det kan være fint å ha noe å jobbe mot, og man kan koble ut på en rolig bryllupsreise etterpå!?! Du kjenner selv hva du bør gjøre. Tenker på deg i denne situasjonen!*! Klem fra Nina
Sony Skrevet 20. mai 2002 #16 Skrevet 20. mai 2002 Masse klemmer til deg og dine. Sjønner litt av hva du går gjennom nå.Moren min døde av kreft i fjor. Jeg var 27 og hun ble bare 48 år. Ta vare på deg selv oppi alt dette. Tenker på deg nå12
scorpion73 Skrevet 21. mai 2002 #17 Skrevet 21. mai 2002 Har ingen kloke ord å si til deg,men vil gi deg en stor klem.12
Gjest Anonymous Skrevet 15. juli 2002 #19 Skrevet 15. juli 2002 Dette har vært en veldig tung periode, men vi bestemte oss for å gjennomføre vielsen 20. Juli (til helgen). Vi hadde opprinnelig planlagt stort bryllup (150 gjester), i hjembygda (nord-Noge) til min kommende kone. Dette har vi besluttet å droppe. Vi skal ha et lite bryllup med kun nærmeste familie og forlovere(16stk) sørpå. Ikke helt som planlagt, men vi blir hvertfall mann og kone (gleder oss enormt). Alt er klart, og vi skal på 3 ukers bryllupsreise etterpå. Hun aner ikke hvor, men skal få vite det på flyet. Takk for all støtte fra tiger og tigergutt
Gjest Snorkfrøken Skrevet 15. juli 2002 #20 Skrevet 15. juli 2002 Lykke til! Ta godt vare på hverandre! Mange gode tanker fra Snorkfrøken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå