AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #1 Skrevet 25. mars 2011 Som tittelen sier - hvordan kan man unngå å få en kjedelig stil? Og hva gjør du selv for å unngå at stilen din blir kjedelig?
Djungelvrål Skrevet 25. mars 2011 #2 Skrevet 25. mars 2011 Stilen nå er jo kjedelig, beige, kitt og pudderosa, parkaser og atter parkaser. Prøver å ha noen kule smykker ellerf. eks å gå i en mønstrete strømpebukse med shorts til. Dyeprint kan sprite opp ethvert antrekk.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #3 Skrevet 25. mars 2011 Gå i det DU liker, det DU synes er pent. Uavhengig av stilen nå. Jeg har aldri følgt stil, og har alltid sett velkledd og flott ut.
Gjest Pet Skrevet 25. mars 2011 #4 Skrevet 25. mars 2011 Det er mye man kan bruke for å sprite opp et antrekk. Piperensere i ulike farger, falske sopper, girlander, gylne muttere på mansjettene, små plastposer som veske, fargerike klesklyper på slaget, korker på beltet... Bare fantasien setter grenser, vet du. 4
Jinta Skrevet 25. mars 2011 #5 Skrevet 25. mars 2011 Jeg følger ikke moten slavisk selv om jeg sikkert er litt påvirket. Prøver å kjøpe klær som passer kroppen og mine former. Farger jeg vet jeg ser bra ut i. Skjerf synes jeg er en veldig fin ting å sprite opp et antrekk med, har utrolig mange skjerf både til ute og innebruk og samlingen blir nok bare større og større. Lange halskjeder er jeg også veldig glad i samt variasjoner på hårfrisyre.
MilliVanilli Skrevet 25. mars 2011 #6 Skrevet 25. mars 2011 Les moteblader og finn inspirasjon? Ikke sikkert det er noe for deg, da.
Quirky Skrevet 26. mars 2011 #7 Skrevet 26. mars 2011 De beste tipsene jeg kan gi er: 1. Ikke konsekvent shoppe på kjedebutikkene 2. Våge å ta sjanser, kjøpe plagg og sko som du er usikker på om du tør å gå med, og gå med dem! Et "statement-plagg" kan få et antrekk til å gå fra kjedelig til fantastisk. 3. Hent inspirasjon fra nettsider, blogger,magasiner (da mener ordentlige magasiner som f.eks britiske ELLE, Vouge, Nylon etc, ikke KK og Woman). Og med "hent inspirasjon" mener jeg IKKE "kopiere". 4. Unngå å konsekvent vektlegge det norske kvinner ofte gjør, som at noe må være praktisk og/eller behagelig. 4. Test ut nye måter å kombinere plaggene dine på, vær kreativ- uventede kombinasjoner av plagg, plagg som du trodde ikke kunne funke sammen, kan bli veldig kult. 1
kanelsnurr Skrevet 26. mars 2011 #8 Skrevet 26. mars 2011 Signerer Quirky, hun kom med masse gode tips. Mitt tips er å alltid finne frem klærne kvelden i forveien. Jada, høres for banalt ut til at det er vert å si, men for meg er det i alle fall essensielt. Om morgenen er det som regel ikke tid til å tenke ut noe, og så ender man bare med noe helt enkelt man vet at funker (fordi man har brukt den kombinasjonen 100 ganger før), i stede for å prøve noe nytt og gøy. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #9 Skrevet 26. mars 2011 Og med "hent inspirasjon" mener jeg IKKE "kopiere". Hvordan da? Jeg prøver å hente inpsirasjon, men jeg syns det blir så vanskelig å gjøre det til mitt eget. Derfor blir det i grunn mye lettere å kopiere. Tror nok neppe jeg er alene om å føle det sånn
Quirky Skrevet 26. mars 2011 #10 Skrevet 26. mars 2011 (endret) Hvordan da? Jeg prøver å hente inpsirasjon, men jeg syns det blir så vanskelig å gjøre det til mitt eget. Derfor blir det i grunn mye lettere å kopiere. Tror nok neppe jeg er alene om å føle det sånn Det er vanskelig å forklare hvordan man henter inspirasjon- jeg skal prøve: Når moteredaktørene, stylistene etc i for eksempel Vouge planlegger en motereportasje, er målet ikke bare å vise frem klær, men å formidle noe mer- en stemning, en tendens etc. Når de kombinerer klær, velger hvilke omgivelser de bruker etc, skal alt henge sammen for å formidle et uttrykk. Når jeg så blar igjennom en god motereportasje, kan jeg etterpå føle meg inspirert til å sette sammen antrekk som ikke er helt like de i reportasjen, men som, hvis reportasjen er på seks sider, kunne vært antrekket på side syv. Forstår du? Det kan også være så enkelt som å bytte ut elementer fra antrekk du ser i blader etc med noe annet- når jeg ser bilder- fra motereportasjer, reklamer, paparazzibilder av velkledde kjendiser, tenker jeg ofte "det ville sett enda bedre ut hvis man hadde byttet ut den toppen med xxx, og brukt andre sko, og lagt til tilbehør x". Så, hvis jeg har eller kjøper plaggene som skal til for å sette sammen antrekket jeg har sett slik jeg ville satt det sammen, gjør jeg det. Jeg henter inspirasjon til stilen min slik jeg henter inspirasjon fra livet mitt når jeg skriver- en opplevelse kan inspirere meg til å skrive, men jeg redigerer, trekker fra noe, legger til noe, til sluttresultatet ikke bare er et selvbiografisk dagboksnotat. Endret 26. mars 2011 av Quirky
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #11 Skrevet 26. mars 2011 Det er vanskelig å forklare hvordan man henter inspirasjon- jeg skal prøve: Når moteredaktørene, stylistene etc i for eksempel Vouge planlegger en motereportasje, er målet ikke bare å vise frem klær, men å formidle noe mer- en stemning, en tendens etc. Når de kombinerer klær, velger hvilke omgivelser de bruker etc, skal alt henge sammen for å formidle et uttrykk. Når jeg så blar igjennom en god motereportasje, kan jeg etterpå føle meg inspirert til å sette sammen antrekk som ikke er helt like de i reportasjen, men som, hvis reportasjen er på seks sider, kunne vært antrekket på side syv. Forstår du? Det kan også være så enkelt som å bytte ut elementer fra antrekk du ser i blader etc med noe annet- når jeg ser bilder- fra motereportasjer, reklamer, paparazzibilder av velkledde kjendiser, tenker jeg ofte "det ville sett enda bedre ut hvis man hadde byttet ut den toppen med xxx, og brukt andre sko, og lagt til tilbehør x". Så, hvis jeg har eller kjøper plaggene som skal til for å sette sammen antrekket jeg har sett slik jeg ville satt det sammen, gjør jeg det. Jeg henter inspirasjon til stilen min slik jeg henter inspirasjon fra livet mitt når jeg skriver- en opplevelse kan inspirere meg til å skrive, men jeg redigerer, trekker fra noe, legger til noe, til sluttresultatet ikke bare er et selvbiografisk dagboksnotat. Likte forklaringen din! Jeg leser masse motemagasiner - norske Costume og andre internasjonale som Vogue og ELLE. Jeg prøver å hente inspirasjon, men det som da skjer er at jeg plutselig har kopiert det jeg så. Jeg tror ikke jeg gjør det bevisst? Håper i allefall ikke det. Liker ikke å kopiere andre bokstavlig. Uansett, jeg elsker grå og svarte jeans. Er det noe jeg ikke får nok av i garderoben min, er det den type jeans. Jeg tenker sånn her: skal jeg bruke en grå jeans, må jeg ha noe annet grått på meg også. Jeg føler at stilen min blir seende så rotete ut hvis jeg mixer flere farger sammen. Jeg syns det ser smashing ut på andre, men jeg klarer ikke gjøre det like bra på meg selv. Om det er fordi at jeg ikke kler det eller fordi at jeg ikke klarer det, vet jeg ikke. Når jeg setter sammen et antrekk, har jeg som regel bare to eller tre farger i antrekket. Som oftest er det grått, svart og hvitt. Syns dette begynner å bli kjedelig nå, så kunne tenkt meg mer farger inn i garderoben.
Quirky Skrevet 26. mars 2011 #12 Skrevet 26. mars 2011 Jeg nevnte forresten ikke gatemote som inspirasjonskilde, dette fordi ingenting gir meg mindre inspirasjon enn norsk gatemote. Men om man er i Madrid, New York eller til og med Stockholm kan man hente mye inspirasjon fra folk man ser på gata.
Quirky Skrevet 26. mars 2011 #13 Skrevet 26. mars 2011 (endret) Likte forklaringen din! Jeg leser masse motemagasiner - norske Costume og andre internasjonale som Vogue og ELLE. Jeg prøver å hente inspirasjon, men det som da skjer er at jeg plutselig har kopiert det jeg så. Jeg tror ikke jeg gjør det bevisst? Håper i allefall ikke det. Liker ikke å kopiere andre bokstavlig. Uansett, jeg elsker grå og svarte jeans. Er det noe jeg ikke får nok av i garderoben min, er det den type jeans. Jeg tenker sånn her: skal jeg bruke en grå jeans, må jeg ha noe annet grått på meg også. Jeg føler at stilen min blir seende så rotete ut hvis jeg mixer flere farger sammen. Jeg syns det ser smashing ut på andre, men jeg klarer ikke gjøre det like bra på meg selv. Om det er fordi at jeg ikke kler det eller fordi at jeg ikke klarer det, vet jeg ikke. Når jeg setter sammen et antrekk, har jeg som regel bare to eller tre farger i antrekket. Som oftest er det grått, svart og hvitt. Syns dette begynner å bli kjedelig nå, så kunne tenkt meg mer farger inn i garderoben. Garderoben min går hovedsaklig i sort, grått og hvitt- og jeg elsker også grå og sorte jeans. Et antrekk kan være spennende uten å være fargerikt, jeg leker med fasong, proposjoner, materialer etc. Å bruke mer farger ville i mange tilfeller fått antrekkene mine til å gå over i tacky- som for eksempel hvis jeg bruker plagg av skinn- et sort pencil-skjørt i skinn blir nedtonet og mer casual med en hvit, ribbestrikket bestefartrøye over, hvis jeg i stedet kombinerte det med en sjokkrosa, utringet topp ville det blitt trashy og billig. Endret 26. mars 2011 av Quirky
Gjest Anjelika Skrevet 26. mars 2011 #14 Skrevet 26. mars 2011 2. Våge å ta sjanser, kjøpe plagg og sko som du er usikker på om du tør å gå med, og gå med dem! Et "statement-plagg" kan få et antrekk til å gå fra kjedelig til fantastisk. Støttes 100%! Mange som er altfor lite vågale. Ta latex/skinntights for eksempel, første gang jeg gikk med det fikk folk hakeslepp og hadde aldri sett noe så drøyt i hele sitt liv. 1-2 år senere var det på BikBok og bloggerne og begynte å bli trygt å bruke. Folk tør ikke være den første eller den eneste, de må se ting på tusen andre før det føles OK å hoppe i det selv, og da er det ofte allerede kjedelig og ut. Jeg er nok motsatt, foretrekker å være først ute med nye ideer og være kreativ - dvs jeg stjeler ofte ideer men gjør det til mitt eget. Det er ikke spesielt vanskelig å være en idétyv men fremstå som trendsetter her til lands, siden folk flest henger minst et år bak trendene i high fashion-miljøet og enda lengre bak gatetrender i subkulturer. Man må jo ha en viss sans for mote og stil også, nytter ikke å bare plukke opp festlig tilbehør fra franske Vogue og slenge over tunikaen - eller enda verre: dra på seg noen skrikende "se på meg"-plagg som er langt ifra kjedelige, men enda lengre fra stilige (morsomt en gang i blant da!). Samtidig er jo stil en treningssak tror jeg, så man må jo hoppe i det og kanskje gå på trynet noen ganger. Eksperimenter og ha det morsomt, sett deg inn i mote og la deg inspirere (internett er jo en helt uttømmelig ressurs når det kommer til mote), over tid utvikler du en sjette sans for hva som fungerer sammen og er kult og spennende å gå med. Og du kommer over angsten for å drite seg ut klesmessig, for det krever vel en viss trygghet å være avant-garde.
Neshorn Skrevet 26. mars 2011 #15 Skrevet 26. mars 2011 Veldig mye bra er sagt allerede! Har noen tips jeg og. Ikke bruk komfortable klær hele tiden. Dropp allværsjakken! Høye hæler hever ethvert antrekk. Trenger ikke være skyhøye, men feks kilehæl er behagelig nok til hverdags. Bruk tilbehør. Mye smykker, armbånd, skjerf osv. Ha en stilig jakke og ha noe å variere i. Kjedelig med den samme jakka hele høsten feks. Kåper er alltid pent, samme med blazer. Bruk kjoler til hverdags. Ikke sekkete tunikaer, men elegante og sexy kjoler. Ikke spar alt pentøyet til fest. Bruk strømpebukser i freshe farger og mønstere, ikke alltid gå i svart tights. Jeg har masse "Kommer jeg virkelig til å bruke dette?"-klær. Feks lakktights, skyhøye sko, spesielle topper og kjoler. Balansen mellom ikke-kjedelig og tacky/harry/stygt er viktig. Men stikkordet for de fleste norske er å tørre å prøve! Kanskje man får noen blikk om man stiller opp i høye hæler, pen kjole og knasjfarga blazer på skolen, men hva så? Våg å se litt annerledes ut (men ikke gå i "jeg skal sååå skille meg ut azz"-fellen). Jeg kjøper ofte klær som venninnene mine småler av. Men de er kule! Selv går de alltid med svarte kjoler på fest, jeg kan finne på å stille opp i klær folk ser rart på, fordi de er spesielle. Og det legge frem klærne kvelden før-tipset som allerede er nevnt er supert. Jeg gjør alltid det. Tenker ikke kreativt om morgenen. Inspirasjon får jeg gjerne av utstillingsdukker/bilder i butikken, de ansatte der, motebloggere, moteblader og fra eget hode. Følger ikke moten slavisk, men blir påvirket av den.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #16 Skrevet 26. mars 2011 Dyeprint kan sprite opp ethvert antrekk.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #17 Skrevet 26. mars 2011 Veldig mye bra er sagt allerede! Har noen tips jeg og. Ikke bruk komfortable klær hele tiden. Dropp allværsjakken! Høye hæler hever ethvert antrekk. Trenger ikke være skyhøye, men feks kilehæl er behagelig nok til hverdags. Bruk tilbehør. Mye smykker, armbånd, skjerf osv. Ha en stilig jakke og ha noe å variere i. Kjedelig med den samme jakka hele høsten feks. Kåper er alltid pent, samme med blazer. Bruk kjoler til hverdags. Ikke sekkete tunikaer, men elegante og sexy kjoler. Ikke spar alt pentøyet til fest. Bruk strømpebukser i freshe farger og mønstere, ikke alltid gå i svart tights. Jeg har masse "Kommer jeg virkelig til å bruke dette?"-klær. Feks lakktights, skyhøye sko, spesielle topper og kjoler. Balansen mellom ikke-kjedelig og tacky/harry/stygt er viktig. Men stikkordet for de fleste norske er å tørre å prøve! Kanskje man får noen blikk om man stiller opp i høye hæler, pen kjole og knasjfarga blazer på skolen, men hva så? Våg å se litt annerledes ut (men ikke gå i "jeg skal sååå skille meg ut azz"-fellen). Jeg kjøper ofte klær som venninnene mine småler av. Men de er kule! Selv går de alltid med svarte kjoler på fest, jeg kan finne på å stille opp i klær folk ser rart på, fordi de er spesielle. Og det legge frem klærne kvelden før-tipset som allerede er nevnt er supert. Jeg gjør alltid det. Tenker ikke kreativt om morgenen. Inspirasjon får jeg gjerne av utstillingsdukker/bilder i butikken, de ansatte der, motebloggere, moteblader og fra eget hode. Følger ikke moten slavisk, men blir påvirket av den. Det er sånn som du beskriver det jeg tenker i hodet og som jeg skulle ønske jeg fikk til! Har masse klær selv som jeg tenker "kommer jeg til å bruke dette?" om. Greia er at jeg syns det er dødskult, men når jeg prøver å kombinere det så blir det helt håpløst. Enten blir det kjedelig ellers så blir det for mye, føler jeg.
Djungelvrål Skrevet 27. mars 2011 #18 Skrevet 27. mars 2011 Ja skal gå til innkjøp av sko, strømpebukse og et skjerf. Skal ikke bruke de sammen men bruke f.eks skoene med et nøytralt sort antrekk.
Marshmallow Skrevet 27. mars 2011 #19 Skrevet 27. mars 2011 Rydd i klesskapet! Gi bort alle klær som ikke passer eller som du ikke har brukt på et par år. Mye lettere å sette sammen fine og kreative antrekk når man virkelig har oversikt over hvilke klær man har, og kun har klær som man føler seg vel i.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #20 Skrevet 27. mars 2011 Rydd i klesskapet! Gi bort alle klær som ikke passer eller som du ikke har brukt på et par år. Mye lettere å sette sammen fine og kreative antrekk når man virkelig har oversikt over hvilke klær man har, og kun har klær som man føler seg vel i. Har nettopp ryddet i garderoben! Alt av kjoler, jakker og skjorter henger, mens resten er pent brettet sammen under. Skoene står fint på rekke og rad på gulvet ved siden av en boks med masse skjerf. Tror kanskje jeg bare må ta på meg noe og se hvilken respons jeg får.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå