Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye kcal tenker dere at det er i en sunn middag?

Hvor går grensa for at det ikke er en sunn middag lenger? Skjønner at det ikke er en fast grense, men hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sunn er jo veldig forskjellig da.

Men tenker man kcal og Grete Rhoede f.eks så er vel salat og kylling/fisk stort sett veldig sunt.

Der er det satt 400 kcal for middag.

AnonymBruker
Skrevet

Når det er sunn middag tenker jeg sjeldent kalorier ettersom grønnsakene metter så godt men inneholder så lite.

Kalorimessig på et slankekosthold tenker jeg rundt 400kcal jeg og.

Skrevet

Går ikke an å gi noe fasitsvar på dette, siden det kommer veldig an på hvor mye du spiser ellers på dagen. Noen er småspiste til forkost og lunsj og bør derfor spise en større middag for å få i seg nok kalorier og næringsstoffer, mens andre er sultne tidligere på dagen og har godt av å begrense seg litt til middag.

• Liker 1
Skrevet

Middagen blir nok dagens hovedmåltid her ja..

Skrevet

Jeg holder meg til rundt 500 kcal på middag. Helt passe for min del. Er ikke mye som skal til før det blir mye, mye mer..

Skrevet

Det er ikke antall kcal som bestemmer om en middag eller sunn eller ikke...

• Liker 2
Skrevet

Jeg holder meg til rundt 500 kcal på middag. Helt passe for min del. Er ikke mye som skal til før det blir mye, mye mer..

Vet, derfor jeg spør...

Det er ikke antall kcal som bestemmer om en middag eller sunn eller ikke...

Selvfølgelig! men greit med en liten pekepinn..

Dere som ligger på 400-500 kcal på en middag. Hvor mye spiser dere sammenlagt i løpet av dagen? Kommer dere da så høyt opp som 1500? Leste en eller annen plass at det var anbefalt.

Gjest *Maja*
Skrevet

Min middag ligger på mellom 500-600 kalorier...er et middagsmenneske og det er da ursulten min slår til...utover det spiser jeg mye frukt, knekkebrød med kokt skinke og havregryn....

AnonymBruker
Skrevet

Vet, derfor jeg spør...

Selvfølgelig! men greit med en liten pekepinn..

Dere som ligger på 400-500 kcal på en middag. Hvor mye spiser dere sammenlagt i løpet av dagen? Kommer dere da så høyt opp som 1500? Leste en eller annen plass at det var anbefalt.

Jeg er ikke et "middagsmenneske". Jeg spiser som regel bare en filet av noe kjøtt og grønnsaker. På en dag spiser jeg 1500-2200 kcal, noe jeg ikke har problemer å komme opp i siden jeg bruker endel olje til middagen og spiser godt med nøtter og frukt ut over dagen. I helgene når jeg spiser pizza og lasagne har jeg derimot ikke problemer med å spise 7-800 i en middag.

Gjest made4u
Skrevet

Jeg aner ikke, for det er veldig store forskjeller på middager og er store variasjoner i kalori-inntak fra den ene dagen til den andre. Er jo variasjoner hva man har til middag hver dag, noen dager er middagene kaloribomber uten at det betyr at dem er ille da det blir oppveid av dager med dager med middager som er mindre kaloririke.

Dessuten er alt avhengig av andre måltider og ikke minst prioriteringer.

For egen del så spiser jeg sjelden eller aldri mindre enn ca 600 kcal til middag, men kan gjerne være slik at en middag for min del kan inneholde opp mot 1800 kcal (eller mer) bare den. Vil anta at vanlig gjennomsnittslig middag for min del inneholder ca 800-1200 kcal, ikke for ille overslag det og jeg synes ikke det er ille. Men så er jeg også mann, synes et snitt på 600-900 kcal er ok for kvinner, og da kan det gjerne være opp mot 1200 kcal på dager med energirik mat, og så lite som ned mot 450-500 kcal de dagene man spiser lite.

Ser at noen snakker om kcal. inntak a'la 400 kcal, det tror jeg ingen klarer i snitt da det blir en vits om man skal drive å måle matinntaket og begrense seg slik til middag - for min del og gjerne for andre også så er middagen dagens hovedmåltid og det man legger mest tid. Blir en vits å spise som en fugl da - men så er jeg grunnleggende imot slavisk kaloritelling og kostholdsregimer a'la Grete Rhoede sine råd. Jeg mener bestemt at et vellykket livsstilsendringsprogram bør ta utgangspunkt i kroppen og dens sult og metthetssignaler, ikke i et program der man leser i tabeller hvor mye man bør spise - i siste tilfellet beveger man seg bor fra alt som har med kroppens egne signaler å gjøre og det ser jeg ikke som vellvære.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...