Gå til innhold

Barn og venner

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er så redd for jenta mi på 4 år. Hun virker som om hun ikke helt finner venner. Jeg var selv et ensomt barn og hadde få venninner som var like gamle som jeg. Jeg følte meg ofte utenfor. Nå er jeg så redd for at jenta mi skal få det slik jeg hadde det.

De i barnehagen sier at hun prøver å komme inn i leken med de andre, men får det ikke helt til og trekker seg tilbake.

Hva kan jeg gjøre? Er det noen andre som har vært i lignende situasjon som har noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Barnehagen må jo hjelpe henne, snakk med ped leder der , be om råd. Er datteren din sjenert?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så redd for jenta mi på 4 år. Hun virker som om hun ikke helt finner venner. Jeg var selv et ensomt barn og hadde få venninner som var like gamle som jeg. Jeg følte meg ofte utenfor. Nå er jeg så redd for at jenta mi skal få det slik jeg hadde det.

De i barnehagen sier at hun prøver å komme inn i leken med de andre, men får det ikke helt til og trekker seg tilbake.

Hva kan jeg gjøre? Er det noen andre som har vært i lignende situasjon som har noen gode råd?

Hun må motiveres av de i Bhg til å ikke trekke seg tilbake.

Hun er vel kansje de som trenger mere hjelp til dette.

Har hun venner hjemme?

En ide er å invitere nabobarna hjem en ettermiddag. Ikke mange i gangen. Max to. Server kakao og boller. Be inn litt før barnetv, da får de tid til å prate sammen,leke litt, og eventuelt se barnetv sammen. Ta det skritt for skritt.

• Liker 1
Skrevet

Dette må bhg hjelpe henne til,havner hun utenfor leken kan en voksen hjelpe henne inn igjen. I bhg min datter gikk i , var det ett barn som trengte slik hjelp,og enkelte ganger i utetiden fikk hun og ett annet barn være inne alene å leke,med en voksen som hadde kontroll ved å kikke i vinduet og gå inn av og til. Dette var med på å bygge vennskap. Hun er i en alder nå hun kan få innvitere noen med hjem,det å bli kjent på hjemmebane kan gjøre leken i bhg tryggere.

Gjest trådstarter
Skrevet

Tusen takk for at dere svarer meg

Jeg skal snakke med bhg om det. Å invitere med hjem var en god ide, det skal jeg prøve å få til.

Jeg har ikke mange venner selv med barn på hennes alder og ikke bor det noen i nabolaget heller.

Synes dette er så leit jeg, og føler meg så maktesløs.

Skrevet

Noen steder arrangeres det også småbarnstreff,du kan skjekke ut der du bor. Å finne en fritidsaktivitet, eks barne dans el kor , gir også god sosial trening og kan gi vennskap også utover øvingen , dere voksne kan avtale ett besøk el en tur på en lekeplass. Forstår godt du syntest dette er leit , jeg var også bekymret for min datter sosialt i bhg,ho hadde ikke venner og knekkte ikke de sosiale kodene. Grudde meg for skole start , men det gikk mye bedre , de voksne var oppmerksom på problemet og vi ser jenta vår har venner og trivest! Jenten din er ung , og jeg tror dette kommer til å gå seg til for henne også - ho er så heldig å ha en mamma som ser henne !

Skrevet

Hei

Støtter de som sier at du bør snakke med ped.leder :) I tillegg kan hun invitere hjem jenter fra barnehagen, helst en av gangen. Det synes de er kjempe stas i den alderen. Her har vi ofte barn på besøk som ikke nødvendigvis er bestevenner, men de synes det er så gøy å besøke hverandre at det blir veldig hyggelig uansett. Henter da barna i barnehagen sammen (det er forresten 100 ganger lettere å få på klær når de er to) og så leker de + spiser middag her. Håper at det løser seg for dere.

I dag hadde vi en hel familie på besøk, kjempe koselig å bli bedre kjent med foreldrene og barna lekte fint. Noen ganger blir det krangling om leker, men det hører med og er sjelden alvorlig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...