finkel Skrevet 25. mars 2011 #1 Skrevet 25. mars 2011 Hei! Jeg har kjøpt en retro-kommode i lakket teak. Nå lurer jeg på om det er mulig å male den uten å grunne først, eller om det er nødvendig for å få et godt resultat? Malerforretningen ligger nemlig et godt stykke unna, og malingen har jeg allerede...
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #2 Skrevet 25. mars 2011 Du bør matte ned lakken for å få heft, og hopper du over grunningen er det mest sannsynlig at du vil oppleve flassende maling. 1
Elizia Skrevet 25. mars 2011 #3 Skrevet 25. mars 2011 Så først bruke sandpapir for å få heft og så grunning? Jeg er ikke TS men har lakkerte tredører på innbygde garderobeskap ute i entreen og jeg ønsker å male de hvite..
Wombat Skrevet 25. mars 2011 #4 Skrevet 25. mars 2011 Så først bruke sandpapir for å få heft og så grunning? Jeg er ikke TS men har lakkerte tredører på innbygde garderobeskap ute i entreen og jeg ønsker å male de hvite.. Det høres greit ut det, ev sparkle over ujevnheter/kvisthull først så er du i gang
finkel Skrevet 25. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 25. mars 2011 (endret) Puh... jeg vil jo ha best mulig resultat med minst mulig arbeid, går ikke an det altså? Takk for svar! Endret 25. mars 2011 av finkel
Jamme Skrevet 25. mars 2011 #6 Skrevet 25. mars 2011 Som det er skrevet tidligere ville jeg brukt både sandpapir og heftgrunn. Men må du male den? Jeg som synes gamle teakkommoder er så fine... (du får gjøre som du vil, altså )
PS_Silli Skrevet 26. mars 2011 #7 Skrevet 26. mars 2011 Hvis du ikke gidder grunnet så er det uhyre viktig med GRUNDIG mattsliping og GRUNDIG vask/avfetting - helst med krystallsoda. Det får du kjøpt i matvarehandelen til ca 40 spenn og brukt til ca alt i daglig husholdning. Mye mer anvendelig, drøyt og luktsvakt. Hvis du slurver med slipingen vil ikke maling få tak og vil flake av om du for eksempel setter fra deg noe for hardt. LITT skal det jo tross alt tåle.
LukaFrost Skrevet 26. mars 2011 #8 Skrevet 26. mars 2011 Det er irunnen lit trist å tenke på hvor mange retromøbler i teak som har blitt malt pga at eieren harforelska seg i shabby chick. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #9 Skrevet 26. mars 2011 Det er irunnen lit trist å tenke på hvor mange retromøbler i teak som har blitt malt pga at eieren harforelska seg i shabby chick. Jeg har ikke forelsket meg i den stilen, men jeg kan fint meddele at jeg virkelig ikke liker den mørke teaken men jeg elsker formene på møblene fra den tiden.
finkel Skrevet 26. mars 2011 Forfatter #10 Skrevet 26. mars 2011 Det er irunnen lit trist å tenke på hvor mange retromøbler i teak som har blitt malt pga at eieren harforelska seg i shabby chick. Ikke alle som maler et møbel trenger å ha forelsket seg i akkurat den interiørstilen. Grunnen til at jeg maler den er fordi den har store, irregulære fargeforskjeller, siden den sto delvis i et solskinnsvindu hos forrige eier. Nå er det heller ingen tegn til shabby chic hjemme hos oss.
PS_Silli Skrevet 26. mars 2011 #11 Skrevet 26. mars 2011 Dette er ikke en debatt om hva man ønsker å gjøre med gamle møbler. Et teakmøbel kan fint bli restaurert med malingsstripper, rens og 2-3 nye lag med kvalitetslakk. Du bør uanett ABSOLUTT vaske - rubbe (skikkelig peeling) - heftgrunne 1 strøl og male 2 strøk. Om du ikke har mulighet til å grunne - slip så grundig du bare kan. jeg prøvde denne metoden og slipte lett over og jeg kan love deg at i praksis så fungerte det fryktelig dårlig. "Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør"
finkel Skrevet 26. mars 2011 Forfatter #12 Skrevet 26. mars 2011 Om du ikke har mulighet til å grunne - slip så grundig du bare kan. jeg prøvde denne metoden og slipte lett over og jeg kan love deg at i praksis så fungerte det fryktelig dårlig. "Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" Ok, takk! Da skal jeg høre på deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå