Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en del spørsmål til de som har erfaring med årspsykologi. Jeg har søkt ved UIB og er nesten redd for å komme inn. Jeg har et barn som er 4 måneder gammel (bli 9 til august)og er usikker om jeg får barnehageplass. Jeg ser at det er ikke noen obligatorisk oppmøte ved årspskologi, og lurer på om det er mulig for meg å fullføre studiet med et barn uten barnehageplass? Er det mulig for meg å lese hjemme, uten å møte opp til timene og klare eksamener? Om det blir nødvendig med oppmøte, vet noen om barn kan være med for en liten stund da jeg har ikke noe å passe på om dagen (bare kveld)? Jeg vil gå videre til profesjon om jeg klarer det,men er så redd for å kaste bort et helt år hvis jeg ikke kommer videre. Jeg er veldig glad i lesing og er flink på skolen, så dette burde ikke vært noen stor problem da jeg er godt motivert. Jeg vil gjerne høre alt om å studere psykologi fra de som har erfaring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg studerer årsstudiumet i psykologi. Jeg har fullført ex.phil og ex.fac og nå holder jeg på med PSYK 100. Jeg tar alt som privatist siden jeg desverre hadde for dårlige karakterer fra VGS.

Det er tungt, det er det. Jeg tar da kun ett fag dette halvåret og det er mer enn nok. Jeg var litt treg med å komme igang, begynte studeringen i februar og sitter nå 6-8 timer hver dag for å klare å komme gjennom det. La leser jeg og skriver notater på dataen. Men siden jeg ikke "går" på skolen så vet jeg jo ikke om noe i boken er mer relevant enn annet så derfor må jeg virkelig pugge alt.

Du vet vel sikkert at kravene for profesjon er veldig høye og at de fleste bruker 2 år på å komme inn.

AnonymBruker
Skrevet

Så vidt jeg vet er det ikke obligatorisk oppmøte på årsstudium i Bergen. Det er imidlertid ganske lurt å gå på seminargruppe dersom du ikke har erfaring med å skrive oppgaver innen psykologifaget. Spørsmålet er vel heller om du klarer å lese nok til å få de karakterene du trenger med et lite barn å ta hensyn til. Mange som ønsker å gå profesjon leser 12 timer hver dag på årsstudiet. Men helt umulig er det vel ikke :)

Skrevet

Takk for svar. Umulig er vel ingenting, men jeg er så redd for å prioritere mine ønsker og kaste 6 år på utdanning når jeg må fokusere på barnet. Det hadde vært så fint om noen med erfaring kn fortelle hvordan det er å studere psykoli, ingen?

AnonymBruker
Skrevet

Meg over igjen. Jeg går profesjon, så vil si jeg har erfaring. Vi har noen i klassen som jobbet fulltid mens de tok årsstudium, og en med to små barn, men disse er i mindretall. De fleste bruker mer enn ett forsøk på å komme inn, og må jobbe beinhardt, 8-12 timer lesing så godt som hver dag, ofte også i helgene.

Du kan nok klare det, men du må ha god hukommelse, være svært strukturert, og det er nok en fordel om du har noen som kan avlaste deg litt med barnet. Jeg kan ikke tenke meg at det er særlig lett å studere uten tilstrekkelig søvn. Det er jo umulig for oss å si om du faktisk vil klare det, men mulig er det.

Vil også gjenta at det er veldig lurt å gå på seminar, og også å kjøpe hjelpebøker og lese utenom pensum.

Lykke til! :)

Skrevet (endret)

Vil bare si at det bare er årsstudium som er virkelig hardt! Er du først inne, blir ting lettere, og du vil ha tid til å fokusere på andre ting i tillegg til studiene, selv om du selvsagt må jobbe mye da også. Så du trenger ikke å tenke på at du vil bruke seks år med nesa i bøkene og ingenting annet.

Men det første året må du regne med å jobbe mye. Det er kanskje ikke ideelt å kombinere med en baby, men det kommer sikkert an på hvor rolig han/hun er. Vi hadde en på forelesningene som alltid satt bakerst i salen med babyen sin, og hun sov rolig gjennom hver eneste time, så det var aldri noe problem.

Over til de andre spørsmålene dine: For min del er det ikke noe must å gå på forelesninger, mens for andre hjelper det mye. Det kommer mest an på deg og hvordan du lærer best, så dette er noe du må se an selv. Hvorvidt fag inneholder obligatoriske forelesninger og innleveringer kan variere fra semester til semester, så dette ville jeg ringt fakultetet og forhørt meg om for å være sikker. Det er imidlertid så mange studenter på årsstudieforelesningene, at jeg nesten kan garantere deg at ingen av disse vil være obligatoriske. Det ville rett og slett vært for mye å holde styr på.

Endret av kanel23
Skrevet (endret)

Vet dere hvordan jeg kan forberede meg til studiene, hvilken bøker kan jeg lese? Jenten min er veldig rolig og jeg har noen å hjelpe meg, men jeg er glad for at jeg er ikke den eneste som tenker psykologi med barn. Hvilken hjelpebøker er det snakk om, får jeg vite det av lærere? Har dere noen tips hvordan man klarer seg gjennom det første året, hva man bør fokusere på?

Og en ting til, hvis jeg tenker barnepsykologi er det spesialisering etter psykologistudiet? Hvor mange år?

Endret av meg meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...