AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #1 Skrevet 25. mars 2011 Det er 12 leiligheter i et stort hus her, ingen er kjøpbare, det er kun utleie det er snakk om. Hver eneste uke er det jeg som er nødt til å sette søppeldunkene med veien, ellers blir det virkelig ikke gjort. Hver etasje har 2 dunker, og i min er det jeg som må ta de bort hele veien. De dagene før levering jeg ikke er hjemme eller tilstede, så blir det ikke gjort. Da står de fulle i 14 dager og søppel blir lagt utfor huset bare. I dag kom jeg igjen fra jobb med krykker etter et uhell, og det første som møter meg utfor huset er 10-12 pakker med søppel, illeluktende råtnende bleier og dritt, jeg blir så forbanna! Er det bare JEG som har et ansvar for de søppeldunkene???? Huseierene bor selv i dette huset, likevel har jeg ikke sett de gjøre dette. En gang hang jeg opp oppslag på fellestavla at vi måtta passe bedre på dette i samhold, ikke bare en og en hver gang. Jeg går IKKE 500 meter bort på krykker nå for å hente dem, det er bare å glemme.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #2 Skrevet 25. mars 2011 Bare sett deg ned i godstolen din du, du skal ikke måtte gjøre alt 2
lille-lure Skrevet 25. mars 2011 #3 Skrevet 25. mars 2011 :fy_fy: Jeg har faktisk ikke mere å si. For jeg koker over slike ting selv. Hadde jeg bodd sammen med deg skulle vi ha regjert 1
Pingting Skrevet 25. mars 2011 #4 Skrevet 25. mars 2011 Det jeg ville gjort i din situasjon er antagelig å 1. si tydelig fra at dette ikke er akseptabelt lenger og 2. utarbeide et system som viser tydelig hvem som har ansvaret og dermed også hvem sin skyld det er hvis dunkene blir stående og stinke i 14 dager Et slikt system kan f.eks. være at man setter opp en oversikt over alle ukene i året, også kan hver leilighet ta ut dunkene på tur. Skriv det spesisfikt, f.eks. Uke 20 - leilighet 1 Uke 21 - leilighet 2 osv. Du kan vel ikke true gjennom et slikt system selv, men kanskje du kan utarbeide et ferdig forslag, sende det på mail e.l. til utleier og spørre om h*ns godkjennelse til å henge det opp? 2
Vilali Skrevet 25. mars 2011 #5 Skrevet 25. mars 2011 Ja dette går da virkelig ikke an!!! Kjenner også at jeg blir sinna Det med å sette opp en uke/mnds plan var lurt, alle må jo ta ansvar når man bor så mange sammen! Og alle er vel interessert i å ha det bra rundt seg, selv om de ikke "eier" leiligheten...???
Eidi_81 Skrevet 25. mars 2011 #6 Skrevet 25. mars 2011 Uff, jeg skjønner ikke sånne folk. Jeg pleide å bo i en eierleilighet hvor vi var 8stk som delte søppeldunker, disse måtte ikke bæres frem heldigvis, men hvr gang det snødde var det bare jeg og av og til en til som målte rundt søppelbøttene -> utrolig irriterende det også! Nå bor jeg ett annet sted, og måker bare for meg selv jeg ville også prøvd å få til ett system og sette opp en ansvarsliste, men hvis ingen bryr seg om at det ikke blir henta er det vanskelig. Fristende å reise bort over en lengre periode slik at alle naboene ser konsekvensen og du slipper å leve med søpla!
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #7 Skrevet 25. mars 2011 Det er 12 leiligheter i et stort hus her, ingen er kjøpbare, det er kun utleie det er snakk om. Hver eneste uke er det jeg som er nødt til å sette søppeldunkene med veien, ellers blir det virkelig ikke gjort. Hver etasje har 2 dunker, og i min er det jeg som må ta de bort hele veien. De dagene før levering jeg ikke er hjemme eller tilstede, så blir det ikke gjort. Da står de fulle i 14 dager og søppel blir lagt utfor huset bare. I dag kom jeg igjen fra jobb med krykker etter et uhell, og det første som møter meg utfor huset er 10-12 pakker med søppel, illeluktende råtnende bleier og dritt, jeg blir så forbanna! Er det bare JEG som har et ansvar for de søppeldunkene???? Huseierene bor selv i dette huset, likevel har jeg ikke sett de gjøre dette. En gang hang jeg opp oppslag på fellestavla at vi måtta passe bedre på dette i samhold, ikke bare en og en hver gang. Jeg går IKKE 500 meter bort på krykker nå for å hente dem, det er bare å glemme. Når naboer ser du gjør dette gang etter gang,så driter de i det. Skulle tro eier av huset ser søplet flyter på utsiden. Du kan gå til "streik" ike ta noen ting. Det gjorde jeg. Her må vi måke frem dunkene i vinter pga mye snø. Kun jeg som gjorde det. Det samme gjelder frem til postkassestativ. Etter en skade,kunne jeg ikke måke. Ikke f.....om de andre lettet på ræven. Kom lapp fra kommunen om at søplet ikke ble hentet. Fint tenkte jeg. Min mor hentet mitt søppel,og tok med seg. Skal si naboene var fortvilet da de ikke hadde noen plass å gjøre av sitt. Desverre, så er det enkelte som ikke bryr seg, så lenge de ikke eier noe selv. De kan la søplet flyte rundt de, og tror det forsvinner av seg selv.
Jinta Skrevet 25. mars 2011 #8 Skrevet 25. mars 2011 Ikke beveg på en finger i forhold til søppeldunk-situasjonen. La det bli et berg med søppel og etterhvert kan du begynne å hinte om at du har sett rotter og mus på utsiden. På sommeren kommer det garantert til å bli et helvete med grevlinger, skjærer eller annen fugl som hakker på søppelposene og koser seg med bleier og matrester. Ta i så fall bare en søppeldunk så har du gjort ditt, det er virkelig ikke ditt ansvar å passe på at alle gjør husarbeidet sitt. Kan du ikke nummerere dunkene med leilighetsnummerne?
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #9 Skrevet 25. mars 2011 Jeg ville helt klart bare holdt meg i ro. Bare la det flyte så vil nok noen etterhvert reagere og ta tak i det. For eksempel huseieren. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #11 Skrevet 26. mars 2011 Dette bør du ta opp med HUSEIEREN, hans ansvar for at det er rent og pent, og hans ansvar for å fortelle sine leietakere om dette, selv om det ikke skulle vært nødvendig!
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #12 Skrevet 26. mars 2011 Dette bør du ta opp med HUSEIEREN, hans ansvar for at det er rent og pent, og hans ansvar for å fortelle sine leietakere om dette, selv om det ikke skulle vært nødvendig! Hvor i alle dager får du det fra at det er huseiers ansvar at det skal være rent og pent? Leietagerne plikter å følge Husleieloven og av. kontraktbestemmelser rundt dette, og å holde det rent og ryddig er da virkelig deres ansvar. § 5-1. Leierens bruk m.v. Utleieren plikter i leietiden å stille husrommet til leierens disposisjon i samsvar med avtalen. Leieren plikter å behandle husrommet med tilbørlig aktsomhet og for øvrig i samsvar med leieavtalen. Leieren kan ikke bruke husrommet til annet formål enn avtalt. Leier av lokale kan likevel drive annen beslektet virksomhet, forutsatt at dette ikke er til vesentlig ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. Leier av lokale for butikk eller serveringssted plikter å holde virksomheten åpen og i vanlig daglig drift unntatt når midlertidig stenging er nødvendig. § 5-2. Ro og orden Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #13 Skrevet 26. mars 2011 Når det er så mange leiligheter huseier leier ut i samme BYGG som han selv bor i, må han da klare å opplyse DE ANDRE som leier i bygget at de også har ansvar, ikke bare TS.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2011 #14 Skrevet 27. mars 2011 Men altså, har du sagt ifra til naboene dine? Er alle i det hele tatt klar over at de selv å gjøre det, og ikke en vaktmester eller liknende? Hvis dette er et stort problem tror jeg det er bedre å ta en liten prat med huseier og leieboere enn å skrive her. Vi får tross alt ikke gjort noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå