Gå til innhold

Kjøpe hus og leie ut underetasjen i stedet for å leie leilighet i 6 år?

Anbefalte innlegg

Gjest sabrinais
Skrevet

Skal gå på UiTø i 6 år. Lønner det seg å kjøpe et lite hus til rundt 2 mill. og leie ut underetasjen, for så å selge huset etter endt 6 år, eller lønner det seg å leie en leilighet i 6 år? Har samboer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du muligheter til det så ville jeg ha kjøpt hus uten tvil. Da har du også muligheten til å få en fortjenste og økt egenkapital til neste bolig du vil kjøpe når du er ferdig utdannet.

• Liker 1
Skrevet

Hvor i alle dager er det du får kjøpt hus for 2 mill?

Det må man betale får en 60 kvm leilighet her.

Skrevet

Hvor i alle dager er det du får kjøpt hus for 2 mill?

Det må man betale får en 60 kvm leilighet her.

Hvis du leser TS sitt innlegg skikkelig så vil du se at det er i Tromsø.

Skrevet

Kjøp hus. Husleie må du jo betale uansett og det er bedre å betale ned på noe eget enn å betale noen andre. Og hvis du i tillegg har muliighet til å leie ut så hadde jeg ikke vært i tvil! Go for it!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer virkelig på hvor du får kjøpt hus til 2 millioner i Tromsø for?

Skrevet

Det vil virkelig lønne seg hvis huset har godkjent utleie. Lurt å sjekke at takhøyden i underetasjen er i samsvar med kravene for utleie eller har dere ikke lov å leie ut.

Jeg bor med min samboer 2timer fra Tromsø. Vi kjøpte et hus for 3år, med leilighet i underetasje. Huset er på 200kvm og leiedel på 60kvm, så vi bruker over halve huset å da trenger man ikke å skatte inntekten man får på leiligheten. Vi gjorde et skikkelig kupp når vi kjøpte huset. Prisen var 1 550 000 og vi har ikke mye utgifter på det. Men da hadde vi selvfølgelig egenkapital på halvparten. Så leiligheten dekker de mnd utgiftene på huset og vi bor nesten gratis. Eneste er forsikringer og kommunale avg. Men det er veldig lurt å kjøpe hus for da går pengene i alle fall til noe man eier selv. I stedet for å bruke 120 000 i året på å leie hos andre å betale ned på husvertens lån.

-M.A

Skrevet

Hus i Tromsø med utleie til 2 millioner? :skratte: Da tror jeg seriøst du bør se på et kart, for kommunen er ekstremt stor, og sentralt vil du knapt finne hus med utleie til under 4 millioner, og da er de ikke i tipp-topp stand en gang.

Men det er selvsagt lov å drømme.

Skrevet

Ville absolutt gått for et hus med utleiemuligheter, dersom dere får tak i dette til ønsket pris.

Vi har leid ut i flere år, og det dekker inn mye av huslånet vårt. Når renta er lav, betaler vi selv minimalt av avdraget selv :)

Men bakdelen er jo at det KAN bli litt styr med leieboere dersom du er uheldig med hvem du får inn.. Be alltid om referanser før du leier ut :)

Skrevet

Kommer jo helt an på hva egenekapitalen din er nå, og hvor gunstig rente du får av banken? Hvis ikke renteutgiftene på lånet er større enn det du ville betalt for å leie vil det jo være gunstigere å kjøpe enn å leie. Hvis du i tilegg for leid ut, høres det ut som et gunstig prosjekt! :popcorn:

Gjest sabrinais
Skrevet

Takk for svar!

Bestemora mi skal flytte til Trondheim og vi har fått tilbud om å kjøpe huset deres. Det er 190kvm og ble nylig pusset opp i 2008. Vi Får det for 2,9 mill og det ligger veldig godt til med bare 12 min gangavstand til universitetet. Leilighet på rundt 80kvm under, som de nå leier ut for 8000kr ink. strøm, så jeg vil da si at dette er litt av et kupp! :) Det lå opprinnelig ute til salgs for 5,2 mill. Bygd i 1981.

Skrevet

Høres ut som et godt kjøp, så da er det bare å slå til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...