Carrot Skrevet 25. mars 2011 #1 Skrevet 25. mars 2011 Dersom du som mor / far blir oppringt av politi / skole / andre fordi ditt barn har stjålet noe / nasket fra en butikk (nakset høres så mye penere ut egentlig) hva ville du gjort? Hjelper det at skolen og politiet har stormøte på skolen når dette tydelig har blitt en form for sport? les mer Og er egentlig "dette kommer på rullebladet ditt" en trussel unge ser omfanget av? Det ar de "kanskje ikke får innreise" til enkelte land er nevnt i artikkelen - men tror dere en elev på ungdomsskolen tar det innover seg? Hva med "de er unger, unger gjør slikt" holdningen - de fleste foreldre vil ALDRI innrømme at de har en slik holdning, men artikler som denne viser jo at de faktisk har det... Hva gjør du om dette er ditt barn?
hufsa! Skrevet 25. mars 2011 #2 Skrevet 25. mars 2011 Heia,dette MÅ jo foreldrene ta seg av,det er jo de sine unger og det er helt uakseptabelt i mine øyne.De foreldrene som ikke tar sånt alvorlig skulle aldri hatt barn,spør du meg.Det må jo få konsekvenser og hadde det vært meg hadde jeg funnet ut:hva kan jeg gjøre,så de ikke gjør det igjen.Er det unge barn nede i barnskole så ta fra de,tv,data,tvspill.o.l.noe som de bruker hver dag og elsker å gjøre.Men det aller viktigste er jo å ha en god dialog med barna og prate med de men i dagens samfunn er det ikke slik desverre.Må si foreldrene har myye skyld i at barna blir som de blir!
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #3 Skrevet 25. mars 2011 Når vi var rundt 12 år gamle, stjal vi en sjokolade til 4,50. Butikkeieren skulle skremme oss av for alltid, og tilkalte politi ( de kom nok mest fordi dette skulle være preventivt for fremtidige naskerier ) og de kom, og foreldrene våre kom, og vi var HEEEEELT skjelvne og på gråten. Siden det har vi ALDRI stjålet den drit. Ingen var sinte eller sure, men vi var så forskrekka at vi greide omtrent ikke å puste. I dag er vi over 25, og ikke tatt noe siden det
Mixelite Skrevet 25. mars 2011 #4 Skrevet 25. mars 2011 Ikke ta fra dem dataspill etc., men sett dem til "samfunnstjeneste" på butikken. Om det så var å feie hele parkeringsplassen. I tillegg til å betale for varene, selvfølgelig. - Og forutsatt at butikkeier gadd å være med på en slik ordning. Jeg forstår heller ikke dem som "skriker opp om" brudd på rettigheter og alt med seg der hvor butikkene stenger dørene for skoleelever i skoletiden. Klart alle ikke stjeler, men de dør vel ikke av å ikke gå på butikken i friminuttene og noe må butikkene gjøre for å beskytte seg. Jeg så i en kommentar under artikkelen at en sammenlignet med naskende pensjonister, og skal man stenge ute dem også... Pensjonister opptrer vel vanligvis ikke i flokk og gjør det vanskeligere for butikkpersonale å følge med. Hmmm. Har Kirkvaag og co. hatt en sketch om det en gang? 1
Carrot Skrevet 25. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 25. mars 2011 Når jeg vokste opp var det melding hjem om vi gikk utenfor skolens område i skoletiden, slik var det også for min tyveåring.. Og gjentok det seg var det faktisk grunn for bortvising fra skolen og nedsatt ordens og oppførselskarakter.. Det ble grundig forklart at arbeidsgivere ser på de karakterene sammen med fravær, sammen med muligheten for å få "et rulleblad" som tyv var det prevantivt nok for oss - så hva har skjedd med ungdom som gjør at dette ikke går inn? Hvor har man feilet? Jeg syns det er dramatisk at foreldre ikke ser at deres barn ikke bedriver "guttestreker" men tyveri, hvilke signaler sender de ungene sine liksom? Det er greit å stjele bare du er ung nok? Den kriminelle lavalder burde differensieres - enkelte ting burde man faktisk kunne straffes for selv om man er under 15 år - litt som USA med sin ungdomsdomstol tror jeg kanskje ville virket.. Her står vi jo litt "hjelpeløse" mot unge kriminelle.. Og man er vel egentlig kriminell når man stjeler igjen og igjen og igjen....
Fanta Exotic Skrevet 25. mars 2011 #6 Skrevet 25. mars 2011 Da jeg var liten turte jeg aldri å stjele. Ikke fordi jeg var redd for politi, samfunnstraff eller at jeg ikke kunne dra til enkelte land. Jeg var mest redd for hvor skuffet, lei seg og sint mamma hadde blitt.
r3d3mption Skrevet 25. mars 2011 #7 Skrevet 25. mars 2011 Dersom du som mor / far blir oppringt av politi / skole / andre fordi ditt barn har stjålet noe / nasket fra en butikk (nakset høres så mye penere ut egentlig) hva ville du gjort? Hjelper det at skolen og politiet har stormøte på skolen når dette tydelig har blitt en form for sport? les mer Og er egentlig "dette kommer på rullebladet ditt" en trussel unge ser omfanget av? Det ar de "kanskje ikke får innreise" til enkelte land er nevnt i artikkelen - men tror dere en elev på ungdomsskolen tar det innover seg? Hva med "de er unger, unger gjør slikt" holdningen - de fleste foreldre vil ALDRI innrømme at de har en slik holdning, men artikler som denne viser jo at de faktisk har det... Hva gjør du om dette er ditt barn? Jeg ville spilt forferdet, fordi samfunnsinstitusjoner i Norge sladrer til hverandre. Dersom du later som dette ikke er noen big deal, så kan det fort tenkes politiet sladrer til barnevernet, som igjen vil ta ifra deg ungen. Det er neppe noen automatikk i det, men det kan ikke utelukkes at sannsynligheten øker. Det er derfor politiet er så ubehagelige, for enhver konfrontasjon med purken innebærer mistenkeliggjøring. Til ungen ville jeg gitt streng beskjed om at dersom hun skulle naske, så får hun faen meg se å naske så hun ikke lager vanskeligheter for meg og henne. Så ville jeg fortalt henne litt om matematikk, og utbytte x sannsynlighet for represalier.
Anaconda Skrevet 25. mars 2011 #8 Skrevet 25. mars 2011 Ikke ta fra dem dataspill etc., men sett dem til "samfunnstjeneste" på butikken. Om det så var å feie hele parkeringsplassen. I tillegg til å betale for varene, selvfølgelig. - Og forutsatt at butikkeier gadd å være med på en slik ordning. Hvorfor mener du det egentlig?? Det er jo tap av gode, og foreldrene viser da at de tar avstand fra handlingen som er gjort og setter inn konsekvens. Jeg synes ikke reaksjon fra butikkeier eller politi er tilstrekkelig nødvendigvis. De fleste barn vil være opptatt av sine foreldres reaksjoner.
r3d3mption Skrevet 25. mars 2011 #9 Skrevet 25. mars 2011 Da jeg var liten turte jeg aldri å stjele. Ikke fordi jeg var redd for politi, samfunnstraff eller at jeg ikke kunne dra til enkelte land. Jeg var mest redd for hvor skuffet, lei seg og sint mamma hadde blitt. Jeg også, jeg var mest redd for hva foreldrene mine og andre hadde syns om meg. Det sosiale er et sterkt fundament for all moral.
Anaconda Skrevet 25. mars 2011 #10 Skrevet 25. mars 2011 Da jeg var liten turte jeg aldri å stjele. Ikke fordi jeg var redd for politi, samfunnstraff eller at jeg ikke kunne dra til enkelte land. Jeg var mest redd for hvor skuffet, lei seg og sint mamma hadde blitt. Nettopp!!! (jmf. forrige innlegget mitt)
Gjest Marie Skrevet 25. mars 2011 #11 Skrevet 25. mars 2011 Jeg forstår heller ikke dem som "skriker opp om" brudd på rettigheter og alt med seg der hvor butikkene stenger dørene for skoleelever i skoletiden. Klart alle ikke stjeler, men de dør vel ikke av å ikke gå på butikken i friminuttene og noe må butikkene gjøre for å beskytte seg. Jeg så i en kommentar under artikkelen at en sammenlignet med naskende pensjonister, og skal man stenge ute dem også... Pensjonister opptrer vel vanligvis ikke i flokk og gjør det vanskeligere for butikkpersonale å følge med. Hmmm. Har Kirkvaag og co. hatt en sketch om det en gang? Er uenig det og ikke kunne få gå på en butikken pga en er ungdom kan føles veldig urettferdig. Nå var det ikke slik når/der jeg gikk på skolen men synes det er feil og skape en holdning til at ungdommer er slik eller sånn. Kan nevne en dag som eksempel. Jeg var ganske sliten da jeg gikk på bussen ved siden av den videregående skolen min. Jeg satte meg ned la med ei venninne, det var bare jeg og henne som satte oss på bussen på det busstoppet, og vi sa ikke et ord til hverandre. Men snakket selvsagt litt med bussjåføren slik som vi pleide. Det var bare vi på bussen og 4 eldre damer. De begynte å baksnakke oss. Vi var både bortskjemte, dumme, egoistiske og grådige de spurte bussjåføren om og kaste oss av gjentatte ganger fordi vi var så bortskjemte og burde kunne gå fordi vi var så unge og spreke. Bussjåføren forsvarte oss hele tiden sa slikt som at mange elver hadde jobb og de som satt på bussen skulle langt av gårde veien var trafikkfarlig osv. Har også tenkt og understreke at jeg skulle etter og ha sittet på bussen rett på jobb. Jeg pleide å gå ut av døra om morgenen før 8 og komme hjem på kvelden etter jobb i 9 - 10 tiden. Lang dag med skole og jobb. Etter jobb så pleide jeg og gjøre lekser. Mat pleide jeg og spise før 8 og i lunsjen på skolen samt middag når ejg kom hjem. Så mente de altså at jeg og min venninne skulle gått hjem. Min hyggelige venninne som var ny operert og hadde blitt utskrevet fra sykehus etter og ha vært på sykehus i uker. Men det viktigste og understreke er at det ikke akkurat var trangt om plassene 2ungdommer 4 voksne og en bussjåfør var på bussen. (Så det var ikke akkurat trangt om plassene derfor helt unødvendig og krangle om de! (synes jeg da)) Jeg ble bare baksnakket og behandlet fryktelig dårlig som ungdom. For ungdommer er stygge, dumme og teite og ikke minst kjempebortskjemte og så stjeler de. De fortjener ikke å sitte på buss ikke en gang når det er ledige plasser på bussen. Det som var litt tragisk var etter at jeg mange ganger ble baksnakket og behandlet dårlig hver eneste dag likte jeg ikke voksen personer mer. Det ble rett og slett for mye. Jeg møtte også slike holdninger daglig på jobb og det er jo ikke så kjekt og høre slikt dagen lang. Når jeg ble 20 var jeg ikke særlig glad i voksne mer. Det verste er relasjonen det skaper. Før helt til jeg var 20 var min største drøm og kunne hjelpe folk. Det som er ganske fælt er at jeg enda ikke klarer ikke å være komfortabel med eldre rundt meg. Jeg blir veldig overasket de gangene de er hyggelige! For det har ikke skjedd så mange ganger nei. Jeg tror at slike egne regler for ungdommer skaper langt mer problemer enn de løser. Nå er det ikke slik at det og ikke kunne gå på butikken i lunsjen skaper slike holdninger, jeg tror ikke det, det er vel heller slik at mange bekker små gjør en stor Å. Heldigvis kunne jeg vertfall gå på matbutikken så jeg slapp og springe rundt med matboks på skole og jobb det er jeg utrolig glad for;) Ingen av butikkene i nærheten av skolen min hadde noe i mot vgs elever eller ungdomskole elever heller tvert i mot:) ((føler også for å understreke at jeg og mine venner hadde helt normal klesstil som ungdommer)) 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #12 Skrevet 25. mars 2011 Dersom du som mor / far blir oppringt av politi / skole / andre fordi ditt barn har stjålet noe / nasket fra en butikk (nakset høres så mye penere ut egentlig) hva ville du gjort? Hjelper det at skolen og politiet har stormøte på skolen når dette tydelig har blitt en form for sport? les mer Og er egentlig "dette kommer på rullebladet ditt" en trussel unge ser omfanget av? Det ar de "kanskje ikke får innreise" til enkelte land er nevnt i artikkelen - men tror dere en elev på ungdomsskolen tar det innover seg? Hva med "de er unger, unger gjør slikt" holdningen - de fleste foreldre vil ALDRI innrømme at de har en slik holdning, men artikler som denne viser jo at de faktisk har det... Hva gjør du om dette er ditt barn? Om mitt barn stjeler noe fra en butikk, og noen andre gjør meg oppmerksom på det, så vil jeg ta barnet med til butikken. Ber om å få snakke med butikkansvarlig. Det må få konsekvenser med en gang. Er verre om butikken vet det,men ikke snakket med barnet og foreldrene. Det gjør ungen min redd for å gå til den butikken, og vil fortsette å stjele på en annen butikk.
Carrot Skrevet 25. mars 2011 Forfatter #13 Skrevet 25. mars 2011 Jeg ville spilt forferdet...... Til ungen ville jeg gitt streng beskjed om at dersom hun skulle naske, så får hun faen meg se å naske så hun ikke lager vanskeligheter for meg og henne. Så ville jeg fortalt henne litt om matematikk, og utbytte x sannsynlighet for represalier..... du kødder nå eller???
Mixelite Skrevet 25. mars 2011 #14 Skrevet 25. mars 2011 Hvorfor mener du det egentlig?? Det er jo tap av gode, og foreldrene viser da at de tar avstand fra handlingen som er gjort og setter inn konsekvens. Jeg synes ikke reaksjon fra butikkeier eller politi er tilstrekkelig nødvendigvis. De fleste barn vil være opptatt av sine foreldres reaksjoner. Ta gjerne fra dem goder i tillegg, men la dem gjøre opp for seg overfor butikkeieren først og fremst. Jeg mener det, fordi jeg mener at de skal stå til rette for det de har gjort, ikke bare overfor oss foreldre, men overfor de som har blitt forulempet. 2
Mixelite Skrevet 25. mars 2011 #15 Skrevet 25. mars 2011 Er uenig det og ikke kunne få gå på en butikken pga en er ungdom kan føles veldig urettferdig. Nå var det ikke slik når/der jeg gikk på skolen men synes det er feil og skape en holdning til at ungdommer er slik eller sånn. Det har ikke noe med å skape holdninger til at ungdommer er slik eller sånn. Jeg er sikker på at butikkeierne som innfører slike tiltak er fullt klar over at alle ungdommer ikke er slik. Det er bare det, at hvis de taper tusenvis av kroner hver uke og ingenting annet hjelper, så synes jeg at det må være lov. I artikkelen er jo utfallet av å ikke nekte skoleelever inngang i skoletiden at butikken blir stengt for alle. Jeg synes ikke akkurat at det er noe bedre alternativ.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #16 Skrevet 25. mars 2011 Politiet har noe de kaller "bekymringssamtaler" med barn som stjeler. Jeg har selv hatt med min lillesøster på en sånn en da hun stjal fra en butikk, mens hun bodde under mitt tak. Da snakker politiet generellt om tyveri, rulleblad og diverse. Dette var svært effektivt på min lillesøster, og hun trengte virkelig å høre dette fra noen så viktig som en politi. Politien fortalte henne også at dette kom på rullebladet hennes, men ville forsvinne derifra om man etter to år ikke hadde fått flere anmerkelser. Han forklarte også hvor viktig et rent rulleblad var for resten av livet. At enkelte jobber krever politiattester, og da vil de måtte se rullebladet. At innreise til USA krever plettfritt rulleblad og diverse Svært effektivt
r3d3mption Skrevet 25. mars 2011 #17 Skrevet 25. mars 2011 du kødder nå eller??? Nei, jeg bryr meg om ungen min, jeg. Ikke samfunnet.
Gjest imli Skrevet 25. mars 2011 #18 Skrevet 25. mars 2011 Da jeg var liten turte jeg aldri å stjele. Ikke fordi jeg var redd for politi, samfunnstraff eller at jeg ikke kunne dra til enkelte land. Jeg var mest redd for hvor skuffet, lei seg og sint mamma hadde blitt. Same her. Dermed trur eg at kva salgs haldningar ungdom har til dette, kjem an på verdiane dei har fått heimafrå. Det er vi foreldre som må oppdra ungane våre som skikkelege samfunnsborgarar, ikkje skule og politi. Viss mine ungar ein gong i framtida blir tatt for stjeling, blir det månelyst i heimen, i alle fall. Totalt uakseptert her. Foreldre som forsvarar den kriminelle slampen, er berre kvalmt.
Gjest imli Skrevet 25. mars 2011 #19 Skrevet 25. mars 2011 Nei, jeg bryr meg om ungen min, jeg. Ikke samfunnet. Då reknar eg med du har ein sjarmerande unge... 2
Mixelite Skrevet 25. mars 2011 #20 Skrevet 25. mars 2011 Jeg "fant" en krone i en jakkelomme(ikke min) på vei ut døra til skolen som 3-4. klassing, og knuget den antagelig så hardt, og lyste dårlig samvittighet så lang vei, at min mor luktet lunta. Jeg fikk ikke skjenn, ingenting, bare et veldig strengt blikk og "hva har du der". Om jeg var en potensiell butikknasker eller ikke, så var jeg det iallfall ikke etter den dagen ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå