Mirabella83 Skrevet 25. mars 2011 #1 Skrevet 25. mars 2011 Forrige lønnsoppgjør fikk jeg lavere lønnsøkning enn mine kollegaer som det er naturlig å sammenlikne meg med. Sjefen forklarte det med at jeg hadde vært ute i foreldrepermisjon og dessuten hadde hatt noe fravær i forbindelse med svangerskapsplager i det foregående året. Det er altså ikke snakk om lønnsregulering UNDER permisjonen, som man kan finne mye informasjon om på nettet, men at reguleringen i ettertid av permisjonen blir lavere fordi jeg har vært borte. Kvinner vil jo aldri kunne ta igjen lønnsgapet opp til menn ved at vi straffes på denne måten etter foreldrepermisjonen. Mannen min fikk ikke avkortet sin lønnsjustering på grunn av sin del av foreldrepermisjonen (og han var hjemme lenger enn den tilmålte pappapermen). Han har dog en annen arbeidsgiver enn meg. Noen som har opplevd noe liknende eller har synspunkter i saken? Er det greit at man får lavere lønn når man faktisk har vært borte, eller bør man i likelønnsånden regulere kvinner som har vært i permisjon likt med kolleger som ikke har hatt permisjon?
Gjesten Skrevet 25. mars 2011 #2 Skrevet 25. mars 2011 Dette kan da umulig være greit! Jeg kan ikke noe om lovverket, men dette virker jo helt latterlig. Du kan ikke bli staffet for å være gravid, det sier seg jo selv.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #3 Skrevet 25. mars 2011 Er det ikke naturlig at det er ulike lønnsøkninger da? Jeg ga ingen av mine ansatte lik lønnsøking i år!
Gjesten Skrevet 25. mars 2011 #4 Skrevet 25. mars 2011 Er det ikke naturlig at det er ulike lønnsøkninger da? Jeg ga ingen av mine ansatte lik lønnsøking i år! Men det er vel ikke naturlig å bruke graviditet som argument?
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #5 Skrevet 25. mars 2011 Men det er vel ikke naturlig å bruke graviditet som argument? Nei, det er sant. Jeg leste ikke TS sitt innlegg godt nok. Men, jeg gir selvfølgelig ikke de høyeste lønnsøkningene til de som har vært vekke på foreldrepermisjon. TS, hvordan vet du egentlig hva alle de andre har fått? Er du sikker på at alle har fått mer enn deg?
Mirabella83 Skrevet 25. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 25. mars 2011 TS, hvordan vet du egentlig hva alle de andre har fått? Er du sikker på at alle har fått mer enn deg? Jeg vet at jeg har fått et lavere oppgjør fordi: -fagforeningen forhandlet frem 5% økning for sine medlemmer året før dette aktuelle lønnsoppgjøret. Da hadde jeg vært på jobb hele året, og fikk 7,5% økt lønn. Det har vært vanlig at de unge får størst del av fagforeningspotten (dvs nyutdannede får mer enn 5% og seniorene får mindre enn 5%). Dette året "vet" jeg ut i fra samtaler med andre at vi som er unge og nyutsannede fikk likt oppgjør. -Det året hvor jeg var hjemme i permisjon, forhandlet fagforeningen igjen fram 5% og jeg fikk 5%. De andre nyutdannede lå over dette ("vet" på bakgrunn av samtaler). Jeg spurte sjefen min om jeg hadde fått et lavere oppgjør på grunn av mitt fravær, og det kunne hun bekrefte. Så da går jeg ut i fra at det er sikkert at de andre i min "gruppe" har fått mer enn 5%. Jeg er enig i at prestasjoner på jobb må kunne gi økt lønnsoppgjør til de beste, men synes det er vanskelig ut i fra et likestillingsperspektiv å akseptere at foreldrepermisjon og svangerskap skal føre til lavere oppgjør. Da må arbeidsgiver heller se på hvordan jeg presterer når jeg ER der. Men som nyutdannet er det klart at jeg mister kompetanseheving ved å være hjemme med baby. Dette er en vanskelig sak, og jeg er nysgjerrig på hvordan dere andre ser på dette, evt vet om det finnes lovverk som regulerer det (hvilket jeg tviler på...?). Takk for innspill så langt!
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #7 Skrevet 25. mars 2011 Men det er vel ikke naturlig å bruke graviditet som argument? Hvordan skal man vurdere prestasjonen hennes når hun ikke har vært på jobb?
Mirabella83 Skrevet 25. mars 2011 Forfatter #8 Skrevet 25. mars 2011 Hvordan skal man vurdere prestasjonen hennes når hun ikke har vært på jobb? Jeg var på jobb i 6 mnd dette året, da... Men spørsmålet gjelder like mye prinsippielt som min situasjon spesielt. Er det greit at kvinner havner bakpå lønnsmessig i forbindelse med foreldreperm? I så fall må man ha en avregningsmodell på hvor mye man skal tape pr måned fravær. "Pappapermen" er nå på 3 mnd, så de fleste fedre tar ut 3 måneder i allefall. Tviler på at disse månedene gir utslag på lønna...? (Det er bare en påstand). Men mange velger at pappan skal være lenger hjemme enn dette. Likevel misstenker jeg at kvinner oppfattes å være borte "et helt år" og pappan bare noen uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå