Gjest Lars Skrevet 25. mars 2011 #1 Skrevet 25. mars 2011 Hei, jeg og min kjære venter barn. Jeg tror vi har bestemt oss for å beholde barnet, begge to vil. Problemet er at jeg er 25 med fast jobb og helt vanlig inntekt (ca.310.000 i året), hun er akkurat 20 og skal akkurat til å begynne nye studier og har derfor ikke jobb. Det som gjør at jeg blir usikker er økonomien, samt at jeg ønsker at hun skal få en utdannelse slik at hun kan få jobbe med noe hun både er utrolig dyktig til og som hun elsker å gjøre. Jeg har lest litt om støtteordninger og den type ting, men er fortsatt litt usikker på om det vil bli nok til at vi kan leve normalt. Vi bor i Oslo og har akkurat flyttet i ny leilighet (leier). Hun har nå gått på folkehøgskole, men fortsetter på høgskole evnt. privatskole. Hun søker på skole nå og det jeg lurer på er om hun vil ha rett på foreldrestipend fra Lånekassen da? Jeg tolket reglene slik at det er tilfelle. Når det gjelder det å få til utdanningen hennes, så tenker vi å ta ut så mye Pappaperm som mulig, slik at jeg kan være hjemme med barnet, mens hun kan fokusere på skolen. Det er vel kanskje litt uvanlig måte å gjøre det på, men jeg tror det er en måte som vil fungere fint for oss. Er det noen som har noe tips og råd til oss? Tiden begynner å bli litt knapp med tanke på valget om å beholde eller ikke. Tusen takk
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2011 #2 Skrevet 25. mars 2011 http://www.lanekassen.no/Toppmeny/Sok/?search=svangerskap&searchfiles=true http://www.studenttorget.no/index.php?show=4524&expand=3797,4524&artikkelid=6488 Det ordner seg alltid!
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2011 #3 Skrevet 25. mars 2011 Når dere er samboere er det lite støtte å få.Litt tidligere denne uken har det gått en lagt tråd om alenemødre og studier, les litt der. Som du vil finne ut er alle støtteorddninger til er alene med barn,dere er samboere. Dette er et sårt tema for mange alenemødre som studerer at mange vil de ikke skal få all den støtten de får i dag. Dere som bor sammen, og som ikke har allverden får ikke noe. Etter å ha lest en del skjønner du sikkert hav som må gjøres om en skal få støtteordninger. Legger til en link til i tillegg til de over. http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/Utdanningsst%C3%B8nad Håper dere finner ut av det. Lykke til. 1
Sushi Skrevet 25. mars 2011 #4 Skrevet 25. mars 2011 Det kommer til å gå helt fint, hvis dere bor så billig som mulig og klarer å kutte i utgiftene. Vi er i nesten samme situasjon, bare at det er jeg som jobber og samboeren som er student. Dere kommer faktisk bedre ut av det enn oss, om du leser om dette smutthullet for gravide studenter. Jeg er absolutt ikke bekymra for økonomien, så da ser jeg ikke at dere trenger å være det heller. Bare fokuser på å spare, spare, spare på ALT av babyutgifter. Kjøpt brukt, arv, ønsk dere ting til bursdagen osv. Les artikkelen Baby på budsjett for gode tips. Lykke til!
Gjest Lars Skrevet 25. mars 2011 #5 Skrevet 25. mars 2011 Hei, Tusen takk for svar Dette hjelper oss langt på vei. Jeg ringte Lånekassen og snakket med dem og det skal nok gå helt fint. Det blir en omjustering og vi må nok planlegge litt bedre, men vi klarer det. Nå gleder jeg meg bare til å bli Pappa. tusen takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå