Gå til innhold

Hvorfor går jeg opp i vekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i mange år vært overvektig. Jeg har i utgangspunktet spist normalt, men har i tillegg spist 200-400 g sjokolade hver dag, ikke rart at vekten har krøpet oppover og bikket 100 kg. Jeg trener 2-3 ganger i uka, og har gjort det lenge. Kanskje det er derfor jeg ikke har blitt enda tjukkere.

Forrige uke fikk jeg en "vekker" og bestemte meg for å kutte ut sjokoladen/godteriet, noe jeg også har gjort, og det går kjempebra! De to første dagene raste jeg ned 2,5 kg. Neste dag enda en halvkilo. Men etter det har vekten stått stille, og jeg har til og med gått opp 100-300 g hver dag de siste dagene. Hvorfor?

Jeg spiser to grove skiver med ost til frokost, en skyr til lunsj og ganske sunn middag (kylligfilet m/ salat og litt ris(ikke saus)/bondeomelett med grovbrød o.l.). Ev. to knekkebrød med ost til kveldsmat. Jeg teller ikke kalorier, men gjør et grovt overslag, og har vanskelig for å tro at jeg får i meg mer energi enn jeg har behov for.

Hva skjer? Har kroppen fått sjokk og begynt å holde på væske i stedet? Kommer kroppen til å slippe væsken etter hvert? Eller er det noe helt annet

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil tilføye at jeg ikke forventer å rase videre ned i vekt slik jeg gjorde de første dagene, men jeg vil ikke opp i vekt, det er det jeg lurer på. Vet at 1-1,5 kg pr uke er sunn vektnedgang.

Hvis noen vet hvorfor jeg gikk så mye ned i vekt i starten, så vil jeg gjerne vite det også :)

Gjest Raindrops
Skrevet

Er du i fysisk aktivitet i løpet av dagen, eller er det bare kostholdet du har tatt tak i?

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

du kan ikke forvente å gå ned 20kg i uken, tålmodighet min venn...

Skrevet

Greit å ikke telle kalorier, men prøv å bytte ut osten med noe annet :) Hva slags ost er det? Det er veldig mye kalorier i brunost og jeg har merket stor fremgang på vekta etter jeg byttet den ut med noe magert istedet...

Skrevet

Hei,

du skriver at du "raste" ned i vekt de første to dagene, og at de siste to-tre dagene har du gått opp 200-300 gram etter å ha kutta ut sjokolade i forrige uke. Sannsynligheten for at det du har gått ned (og også går opp igjen nå) kun er vannvekt er overhengende.

Beveger du deg noe i løpet av dagen? Spiser du mye saltholdig mat? Drikker du nok væske? Dette er alle ting som kan påvirke vekten - selv ligger jeg rundt 85 kg til vanlig, men dagen etter trening eller med mye saltinntak kan jeg hoppe opp på 87-88 kg på grunn av økt væskeansamling i kroppen.

Fortsett på samme måte som du har gjort til nå, ved å droppe sjokoladen på hverdagene og fokusere på sunn, næringsriktig mat kan du få gode resultater på sikt :) Men husk at ting tar tid :)

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Var nok vann som gikk først. Det er normalt.

Anbefaler deg, hvis du ikke vil trene, at du tar deg 1 time gåtur hver dag. Det gjør underverker.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for mange velmenende svar. Ser at mange har svart på ting jeg ikke lurte på. Jeg føler hverken at jeg må utlevere ytterligere eller forsvare kosthold og mengden av fysisk aktivitet her, og jeg kommer heller ikke til å gå nærmere inn på det. Jeg ønsket ikke å vite hvordan jeg skal gå ned i vekt, jeg har (tro det eller ei) ganske mye kunnskap om det. Jeg ønsket å vite hva som skyltes den store vektnedgangen og lille oppgangen nå i starten.

Hei,

du skriver at du "raste" ned i vekt de første to dagene, og at de siste to-tre dagene har du gått opp 200-300 gram etter å ha kutta ut sjokolade i forrige uke. Sannsynligheten for at det du har gått ned (og også går opp igjen nå) kun er vannvekt er overhengende.

Beveger du deg noe i løpet av dagen? Spiser du mye saltholdig mat? Drikker du nok væske? Dette er alle ting som kan påvirke vekten - selv ligger jeg rundt 85 kg til vanlig, men dagen etter trening eller med mye saltinntak kan jeg hoppe opp på 87-88 kg på grunn av økt væskeansamling i kroppen.

Fortsett på samme måte som du har gjort til nå, ved å droppe sjokoladen på hverdagene og fokusere på sunn, næringsriktig mat kan du få gode resultater på sikt :) Men husk at ting tar tid :)

Lykke til!

Var nok vann som gikk først. Det er normalt.

Anbefaler deg, hvis du ikke vil trene, at du tar deg 1 time gåtur hver dag. Det gjør underverker.'

Tusen takk for

Takk til CoffeeGirl og AnonymBruker for informative og gode svar. Da var det nok væske som forsvant, og kom tilbake, ja. Det forklarer mye :)

Gjest made4u
Skrevet
Jeg har i mange år vært overvektig. Jeg har i utgangspunktet spist normalt, men har i tillegg spist 200-400 g sjokolade hver dag, ikke rart at vekten har krøpet oppover og bikket 100 kg.

Med et slikt sjokoladeforbruk får du i deg ca. 1100-2200 kcal hver dag, bare fra sjokoladespisingen alene. I tillegg kommer ditt øvrige kosthold, og kanskje har du andre utfordringer også, som f.eks. at du tidvis kanskje drikker øl, brus eller annet kaloririkt, samt du kanskje spiser junkfood en gang iblandt etc.

Det positive i det hele er dog at du kjenner i alle fall en av dine utfordringer. Sjokolade er ekstremt kaloririkt, men metter ikke i noen grad verdt å snakke om, så du spiser nok rikelig av annet mat også.

Så skal du snu dette, så bør du gripe den utfordringen. Noe du kan gjøre på mange måter egentlig.

Regner med at du spiser sjokolade av en eller annen grunn, og at den grunnen gjerne er for å belønne hjernen. Suget etter sjokolade er nemlig ikke et fysisk behov, det er utelukkende psykisk, det er hjernen som vil bli tilfreds og forteller deg at du burde kose seg med ett eller annet.

Du kan i så måte lure hjernen din, tilfredstille dens behov. Jeg har skrevet om det i andre tråder her på forumet. Et ok tips er nemlig å bytte ut sjokoladen med sunnere og bedre alternativer, slik tilfredstiller du hjernen samtidig som du oppnår en kraftig kalorireduksjon. Lure hjernen din på denne måten, det er faktisk også mulig å gjøre dette med smaken av sjokolade utrolig nok.

Sjokolade kan være så mangt, dog går det ikke for det samme. For å illustrere et eksempel for deg så kjøper du kanskje en 200 grams sjokoladeplate, vi snakker da om ca 1100 tettpakkede kilokalorier. Ca 550 kcal pr. 100 gram sjokolade.

Sjokolademousse til sammenligning, inneholder 184 kcal pr. 100 gram man spiser av dette. Men 100 gram sjokolademousse, veier jo fint lite mousse'en - nesten bare luft oppfattes den som, er en del.

Altså, du kan spise sjokolade som sjokoladeplate og få i deg voldsomt mye energi fra noe som er tettpakket av kalorier i et lite stykke sjokolade. Eller du kan spise sjokolademousse og få i deg vesentlig mindre kalorier fra noe med langt mindre kaloritett både hva gjelder mengde spist i antall gram og selv om det føles at man spiser mer av dette. Sjokolademousse-tipset er langt å foretrekke fremfor sjokoladepaker.

Men aller helst kan du jo bytte til noe helt annet. Liker du kaffe latte så kan det f.eks. være det (dog ikke med sjokolade så det blir mocca, eller med andre sukkerholdige smakssiruper, du bør drikke den uten smak og med lettmelk). eller du kan bytte ut med hva som helst annet egentlig, bare det er et sunt og ikke for kaloririkt produkt.

I alle fall kan du slik belønne hjernen din og takle sug den ber om fint, det trenger nemlig ikke å være med usunt man gjør dette da hjernen kan bli meget tilfreds med bedre alternativer. Dog må det være noe du koser deg med og som således kan lure hjernen din.

Gjest made4u
Skrevet

100 gram melkesjokolade = ca 550 kcal

100 gram sjokolademousse = 184 kcal

Med tanke på at sjokolademousse'en også oppleves som mer luft enn masse - ville du spart masse energi om du valgte dette. F.eks. er et beger med Kos lys sjokolademousse et kalori-inntak på 152 kilokalorier, mens 100 gram sjokolade gir deg 550 kalorier.

Kos sjokolademousse er å kjøpe i pakninger med to beger i hver, spiser du begge disse får du i deg 305 kcal og det også er betydelig mindre enn sjokoladeplaten. Ikke alt for mye under halvparten faktisk, så du skal spise fire beger for å ha spist 50 kcal mer enn du finner i sjokoladeplaten.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Tips til andre ting man kan erstatte sjokolade med? Skal ikke kuppe tråden, men er så sinnsvakt søtsugen for tiden...... Spiste gjerne en Troika + litt smågødt i varierende former HVER dag, men har nå sagt stopp, men blir så rastløs og irritabel her jeg sitter..!

Skrevet

Tips til andre ting man kan erstatte sjokolade med? Skal ikke kuppe tråden, men er så sinnsvakt søtsugen for tiden...... Spiste gjerne en Troika + litt smågødt i varierende former HVER dag, men har nå sagt stopp, men blir så rastløs og irritabel her jeg sitter..!

Tyrkisk yoghurt med lys honning hjelper hvertfall på søtsuget mitt:)

Gjest *Maja*
Skrevet

En kopp te med en god dæsj honning eller lønnesirup :jepp: Eller ananas og druer...

AnonymBruker
Skrevet

Med et slikt sjokoladeforbruk får du i deg ca. 1100-2200 kcal hver dag, bare fra sjokoladespisingen alene. I tillegg kommer ditt øvrige kosthold, og kanskje har du andre utfordringer også, som f.eks. at du tidvis kanskje drikker øl, brus eller annet kaloririkt, samt du kanskje spiser junkfood en gang iblandt etc.

Det positive i det hele er dog at du kjenner i alle fall en av dine utfordringer. Sjokolade er ekstremt kaloririkt, men metter ikke i noen grad verdt å snakke om, så du spiser nok rikelig av annet mat også.

Så skal du snu dette, så bør du gripe den utfordringen. Noe du kan gjøre på mange måter egentlig.

Regner med at du spiser sjokolade av en eller annen grunn, og at den grunnen gjerne er for å belønne hjernen. Suget etter sjokolade er nemlig ikke et fysisk behov, det er utelukkende psykisk, det er hjernen som vil bli tilfreds og forteller deg at du burde kose seg med ett eller annet.

Du kan i så måte lure hjernen din, tilfredstille dens behov. Jeg har skrevet om det i andre tråder her på forumet. Et ok tips er nemlig å bytte ut sjokoladen med sunnere og bedre alternativer, slik tilfredstiller du hjernen samtidig som du oppnår en kraftig kalorireduksjon. Lure hjernen din på denne måten, det er faktisk også mulig å gjøre dette med smaken av sjokolade utrolig nok.

Sjokolade kan være så mangt, dog går det ikke for det samme. For å illustrere et eksempel for deg så kjøper du kanskje en 200 grams sjokoladeplate, vi snakker da om ca 1100 tettpakkede kilokalorier. Ca 550 kcal pr. 100 gram sjokolade.

Sjokolademousse til sammenligning, inneholder 184 kcal pr. 100 gram man spiser av dette. Men 100 gram sjokolademousse, veier jo fint lite mousse'en - nesten bare luft oppfattes den som, er en del.

Altså, du kan spise sjokolade som sjokoladeplate og få i deg voldsomt mye energi fra noe som er tettpakket av kalorier i et lite stykke sjokolade. Eller du kan spise sjokolademousse og få i deg vesentlig mindre kalorier fra noe med langt mindre kaloritett både hva gjelder mengde spist i antall gram og selv om det føles at man spiser mer av dette. Sjokolademousse-tipset er langt å foretrekke fremfor sjokoladepaker.

Men aller helst kan du jo bytte til noe helt annet. Liker du kaffe latte så kan det f.eks. være det (dog ikke med sjokolade så det blir mocca, eller med andre sukkerholdige smakssiruper, du bør drikke den uten smak og med lettmelk). eller du kan bytte ut med hva som helst annet egentlig, bare det er et sunt og ikke for kaloririkt produkt.

I alle fall kan du slik belønne hjernen din og takle sug den ber om fint, det trenger nemlig ikke å være med usunt man gjør dette da hjernen kan bli meget tilfreds med bedre alternativer. Dog må det være noe du koser deg med og som således kan lure hjernen din.

Takk for masse tips. Er fullt klar over at jeg har fått i meg flere tusen kcalorier ekstra hver eneste dag, kanskje dobbelt så mye energi som jeg hadde bruk for. Jeg ønsker ikke å spekulere i årsaker her, da jeg føler det blir for utleverende, men livet er nå i balanse, og det har ikke vært noe problem å kutte ut sjokoladen (i motsetning til tidligere). Å erstatte det med noe sunnere, men som fortsatt er søtt, fungerer ikke for meg. Jeg må bli kvitt sukkeret, det er det som hjelper for meg (erfaringsmessig).

Vil bare tilføye litt om det andre du skriver. Jeg drikker ikke brus, kakao, sjokomelk, kaffe med melk/smak o.l. (liker ikke søt drikke), omtrent aldri alkohol, kanskje 4-5 ganger pr år. (og når jeg drikker alkohol er det maks to glass vin, hvis ikke blir jeg dårlig dagen derpå). Det nærmeste jeg kommer kcaloririk drikke er appelsinjuice, og det siste halvåret har jeg vel drukket rundt 6 glass. Jeg drikker heller ikke melk. Drikker kun vann og har gjort det i en årrekke. Jeg spiser ikke og liker ikke junkfood bl.a. fordi fettsmaken (eller frityrsmaken?) er framtrendende, og jeg føler jeg sitter med fett i hele munnen, (men sjokolade, som inneholder massevis av fett, har av en eller annen grunn alltid gått greit). Har vel spist tre pølse i brød det siste halvåret, det er det nærmeste jeg kommer junk food. Kan også legge til at jeg ikke liker dressing/olje o.l. på salater. Jeg er også svært moderat de får gangene jeg spiser saus.

Jeg vet hva som er sunt og ikke-sunt, og spiser i utgangspunktet ganske sunt, med unntak av et helseskadelig høyt forbruk av sjokolade, som jeg nå har kuttet ut.

Vil til slutt tilføye at jeg setter pris på at du tar deg tid til å skrive et langt innlegg med massevis av tips til hvordan jeg kan stoppe søtsuget. En dag vil jeg sikkert få bruk for tipsene :)

Skrevet

Vil bare gi deg et lite tips om god og litt sunn dessert som smaker kjempegodt; jordbær med vaniljekesam. :) nam!

Gjest made4u
Skrevet

Mange sier at sauser er så kaloririkt, akkurat det rådet synes jeg blir veldig feil.

For noen sauser stemmer jo det, dog er det veldig mange sauser man ikke en gang trenger å tenke på kalori-innholdet i. Derfor mener jeg det blir feil å advare mot dem på generelt grunnlag.

Jeg ser det ofte hos andre, mennesker som spiser lite saus av en saus dem kunne badet maten i om dem ville det (og selv med veldig mye saus hadde det ikke vært noen problem). Akkurat det har plaget meg ved flere anledninger.

Rådet skulle således vært mer nyansert, altså at det ble informert om at de og de sausene er usunne, mens de og de sausene kan du spise mye av.

Hva gjelder dressing så kan dette være veldig kaloririkt. Jeg har jo vært klar over det lenge, men ikke tenkt videre over det etter den ene gangen jeg hadde salat med egg og kylling etc. til middag. Spiste da tre tallerkner salat, salat meter jo ikke så mye, hadde dressing på det hele. Da jeg regnet på det etterpå, så kom jeg frem til at jeg kalorimessig like gjerne kunne tatt uren på Burger king og bestilt full meny der, jeg ble sjokkert over at jeg hadde fått i meg så mye kalorier som jeg hadde - var jo salat med magre og kalorifattige ingredienser jeg hadde brukt. Dressingen hadde gjort middagen til en kaloribombe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...