Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært prøvere i rundt to år og jeg kjenner at jeg begynner å bli litt stressa. Jeg er 36 og føler at tida renner ut.

Jeg ble gravid en gang, men det endte i en SA i uke 7-8. Så vi vet vi kan få det til på naturmetoden, men siden vi ikke har tid til å prøve i årevis framover så lurer jeg på prøverør.

Vil man få innvilget prøverør hvis det ikke finnes noe fysisk galt hos noen av oss? Og la oss nå si at jeg går til legen i morgen for å be om utredning for å satse mot prøverør, hvor lang tid tar det da før man er skikkelig i gang med prøverør? Og hvor stor er sjansen for å lykkes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnet deres lange prøvetid(med et dårlig resultat) og din alder så vil nok en lege/gynekolog regne dere som aktuelle for prøverør. Ønsker du utredning kommer det an på hvor mye utredning, man kan gjøre flere inngrep, tablettkurer mm. som kan ta opptil ett år tilsammen. Ved offentlig behandling så kan det variere mellom cirka 3-6mnd fra klinikken mottar deres søknad(kanskje mer) før dere faktisk er i gang. Kommer an på hvor raskt en henvisning blir sendt avgårde, hvor lang ventetid det er på klinikken og hvordan det passer med din syklus/klinikkens ferier ol.

Dersom dere velger en privat klinikk kan dere bare ringe direkte dit og få time på kort tid.

Jeg og min mann har ingen årsak til hvorfor vi er uforklarlige barnløse, og det er mange av oss! Prøverørsprosessen er ingen dans på roser, men om du tar deg en prat med en erfaren gynekolog først og får noen råd der vedrørende videre gang så vil nok det være klokt mtp. evt. utredning som kan være aktuell ol.

Skrevet

Som sagt over, det kommer helt ann på hvor mye utredning dere ønsker, eller hva som blir krevd. Dere har prøvd lenge nok til å få en henvisning videre fra deres fastlege, men jeg trur ikke fastleger henviser direkte til prøverør. Selv har jeg gått til gynekolog ett år for å forsøke å korrigere mine problemer, nå har vi henvisning til felles fertilitetsutredning på sykehus, men jeg regner med det blir sendt en henvisning til prøverør ved neste time hos dem. Da er ventetiden der 3-6 måneder.

Jeg vil anbefale deg å kontakte en privat klinikk, da kommer dere raskt i gang. Jeg vurderte dette sterkt. Deter ikke så veldig dyrt, ca 70-100 000 for tre forsøk inkl. medisiner, og du kommer uansett opp på en god sum i medisiner i det offentlige. Årsakene til at jeg likevel ikke gjorde dette var at vi slipper reisetid om vi tar det ved sykehus, samt at jeg bare er 29 år og også har et lite håp om at det skal klaffe på naturmåten mens vi venter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...